Guppy vs neontetra

Har en venninne som har fått Guppy-unger. Den ene av ungene ligner veldig på en Neontetra med den blå stripen og det lysende øyet. Hun har en eneste Neontera, noen Platy og noen Guppy i karet. Kan det være en krysning? Har aldri hørt om dette før.
ingen guppyneon tenker jeg. Siden guppy føder levende unger og tetraen legger egg..(som for øvrig er svært sjelden, men det er en annen diskusjon:P)
Dette er bare merkelig
Tar opp igjen denne tråden da jeg nå har sett yngelen. Dette er det merkeligste jeg har sett.

-Den ligner på en miniatyr lyktøyetetra men øyet er blått som på Neonterta.
-Den er funnet i fødekassen sammen med den andre yngelen fra Guppy-hoen.
-Det er flere Guppy, 1 stk Neontetra og en gruppe Cherrybarber i karet.

Kan det være Neontetra vs Cherrybarbe og så har tilfeldighetene gjort så den har svømt inn i ynglekassen akkurat til feil/riktig tid?
Noen som har vært borti noe liknende?
Disse artene kan ikke krysse seg, men guppy finnes i mange farger, også med blå øyne. At ingen av guppyforeldrene ser slik ut spiller mindre rolle siden det kan ligge i genene fra lenger bak i slekten. I tillegg så er det muligheten for at hunnen har parret seg i butikken med en hann med blå øyne. Selv om hun har parret seg på nytt så kan hun fremdeles bære med seg sperm fra den første og velge å la noen av yngelen bli befruktet av denne.

Om det fremdeles er tvil om hvilken art det er når den vokser til så ville et bilde gjort seg.
Fisken er faktisk så ulik en Guppy som det er mulig å bli... Skal be damen ta et bilde så jeg kan legge ut.
Kom forresten på en mulighet til. Det hender egg kan bli med planter. Om det er flyttet over eller kjøpt inn nye planter så kan det har fulgt med en blindpassasjer. Gleder meg til bilder, ble litt nysgjerrig på denne
Vi hadde også en yngel som ikke så ut som en guppy i det hele tatt! Den var så ulike som den kunne blitt, både farge og utforming! Vi trodde en stund at det faktisk var en neon tetra yngel..
Men etterhvert da, som den vokste til , ble den mer og mer lik en guppy.. Idag ser vi at det er en guppy, men vi undret lenge på denne altså

Kan det være noe slikt som har skjedd der og?

Uansett så kommer det vel for en dag hvilken fisk dette er, bare pass på å mate den godt, slik at den overlever.(Og ikke kjøpe inn andre fisker som kanskje vil spise yngel til både frokost, lunsj og middag
Kan det være lampeøyekilli?
Etter mye tenking frem og tilbake kan vi ha kommet frem til løsningen på denne gåten. Fisken likner nå mistenkelig på en Norman Lampeøyekilli. Damen med fisken fikk en del planter av meg en stund før fisken dukket opp. Jeg har Lampeøyekilli i karet som plantene kom fra.... Så var spørsmålet om egg fra Lampeøyekilli kan ha fulgt plantene?
Er ikke lampeøyekilli levendefødende? Men det kan jo ha fulgt med små yngel med plantene som har greid å overleve.

Jon
Nei, killier sprer egg (de kalles ofte for eggleggende levendefødere).

Antagelig er det egg som har blitt med plantene. Leste faktisk at det dukket opp coryer etter at Mona O hadde solgt planter, så helt uvanlig er det nok ikke. Nå er jo eggene til enkelte killier avhengig av "tørking", og selv om lampeøye ikke er blant disse så tåler nok eggene en del. Artig
Kan det tenkes at Guppyen din er krysset med endlers levendefødende, og at det er en hann du har funnet. De er jo litt ulik vanlig guppy, og har en del blå markeringer. Mine har i hvertfall det!

Enkelte butikker har begge artene i samme kar. Tropehagen i Trondheim f.eks.
Eggleggende levendefødende? Ja ja, en skal lære mye, men kan noen (Tante Astrid) forklare det. På forhånd takk.

Jon
Skal nok være eggleggende Tannkarper.
De er rett og slett i slekt. Både levendefødere, som guppy, og de eggleggende killiene tilhører samme orden; Cyprinodontiformes (Tannkarper) eller levendefødende som de også kalles. Istedenfor å bære eggene inne i kroppen og føde yngelen akkurat når eggene klekkes så legger killiene derimot egg. Derfor det noe merkelige navnet eggleggende levendefødende.

Killier er veldig spennende fisker og enkelte arter har en årsyklus i naturen (annuelle arter). Da legger de egg like før vannet de lever i tørker ut. De voksne individene dør, men eggene ligger tørt til neste regntid og syklusen starter på nytt. Det er derfor ikke uvanlig at egg fra disse artene sendes verden rundt i posten. Veldig praktisk
Trygve Lillefosse
Skal nok være eggleggende Tannkarper.:-)

Jepp, men begge begrepene brukes ser jeg, men det er nok riktigere å si eggleggende tannkarper, Trygve
ThinkPink
Kan det tenkes at Guppyen din er krysset med endlers levendefødende, og at det er en hann du har funnet. De er jo litt ulik vanlig guppy, og har en del blå markeringer. Mine har i hvertfall det! Enkelte butikker har begge artene i samme kar. Tropehagen i Trondheim f.eks.

Ingen Guppy i mine kar. Ingen endelers i hennes...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap