Parasitter? lopper?

Jeg har et kar med eplesnegler og kirsebær reker, på bunnen ligger det mange tomme eplesnegler skall, snakk om de små sneglene som blir klekket ut av egget. Og karet er full av pestsnegler og småaktig hvite lopper eller larve noe lignende. Rekene ser til å ha det bra, men det lever bare to store eplesnegler igjen. Hva må jeg gjøre for å fjerne lopper/larver eller hva det kan være?
Hvorfor fjerne smådyrene?

I praksis må du nok ta ned hele karet og desinfisere det om du skal få dem helt vekk.

Dersom du har et akvarie med fisk i, kan du enten ha over noen fisk til rekene. I så fall vil det nok forsvinne litt rekeyngel. Et annet alternativ er å "rotere" rekene til et annet akvarie, og la fisk overta så de kan spise opp smådyrene. Et mindre drastisk alternativ, er å suge opp endel om de samler seg spesielle steder. (Prøv gjerne med malletablett.)

Uansett er de ypperligt fiskefor, og finnes i mange kar. Men som regel blir de spist opp lenge før det er mange nok til at man legger merke til dem.
Jeg mistenker at lopper/larver/orm/mark spiser eplesnegler yngler eller hva de heter igjen. For det er ingen levende små eplesnegler igjen. Har noen andre bedre innspill hvordan jeg fjerner de u ønsket dyr i karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap