Mphanga/mphanga rocks prosjektet

Nå har jeg drevet med malawiciklider i ca 1 1/2 år og har hatt mange flotte fisker. I det siste har jeg blitt litt lei de samme gamle og ville ha en forandring. Hadde mange ideer, men ingen konkrete. Alt dette forandret seg etter en utrolig givende samtale med Kjell B.
Tror han sa noen slikt som : Tenk så moro å ha at kar med fisker fra kun en lokalitet.
Som sagt så gjordt.

Nå starter prosjektet med å skape et kar som kun har malawi fra Mphanga/Mphanga Rocks.

Først har jeg lagt ut alle fiskene mine for salg, bortsett fra de som kommer fra Mphanga/Mphanga Rocks. Litt trist å selge unna Pseudotropheus Acei ngara`ene mine, men slikt må man regne med innimellom..hehe..

Jeg har bladd igjennom Ad Connings - Malawiciklids in their natural habitat 3rd edition og lett etter fisker og fant 10 malawiarter som kommer fra Mphanga/Mphanga Rocks. Utav de har jeg to i karet nå.

Mphanga/Mphanga Rocks ciklids

Metriaclima Zebra
Metriaclima Callainos
Tropheops sp. "Chilumba"
Pseudotropheus Perspicax
Pseudotropheus sp. "Zebra Ruarwe"
Labidochromis sp. "Gigas Chilumba"
Cynotilapia sp. "Mbamba"
Melanochromis Robustus
Oreochromis Squamipinnis
Nyassachromis sp. "Mphanga"

Som dere ser er det mange på listen som jeg skal skaffe og jeg regner med at en del ikke kan skaffes, men det er verdt forsøket og det er jo spennende å prøve.

Det jeg savner nå er bilder av hvordan det ser ut ved Mphanga/ Mphanga Rocks. Har googlet litt, men finner ikke noe særlig.

Hvis dere finner noen sider med bilder eller finner andre fisker som jeg ikke har fått med på listen min så er det bare å skrike ut.

Håper at denne tråden vil bli morsom og interessant for dere like mye som for meg.

Bilder kommer etterhvert. Skal bruke 540 l karet mitt til dette, men jeg må tømme det for fisk først..

Mvh Linda
Skal følge med her Dette blir spennende. Gleder meg til bilder.

Begynner å bli litt lei av det jeg har i karret jeg også, så kansje jeg kan hente litt inspirasjon her fra.
Hehe.. startet der jeg også Grrrotle og nå er planene satt i verke.

Grunnen til at det, for min del, ble Mphanga/Mphanga Rocks var fordi jeg ikke ville selge mitt par med VF Metriaclima Zebra Mphanga Rocks. Så hvorfor ikke bygge opp biotopen rundt dem isteden??

Så hvis man ønsker å gjøre det samme så er det jo bare å ta vare på yngdlingsmalawien sin og bygge opp rundt den.

mvh Linda
Ja kansje det. Tror ikke jeg kommer til å bygge opp en fast biotop, men forandriger skal det bli
Et par arter til er dukker opp:

Aulonocara Stuartgranti
Pseudotropheus Benetos
Labeotropheus Trewavasae "Mphanga Red"
Blir kult å se dette ta form!

Når tar du turen til Nol?
Takker for det akvafil.

Tar turen til Nols den 22 august. Gleder meg masse. Skal bli moro å se hvor mye flott som er der.

Mvh Linda
Skulle ha vært der en tur selv, fikk nettopp mail fra dem. De har en aulonocara jeg bare MÅ ha!

Aulonocara sp. firefish 5-7cm 95:-st 8-10cm 295:-st helt utfärgad hanne.

Drømmefisken, MÅ HA !
Hehehe.. det skjønner jeg.

Virkelig verdt turen ned har jeg hørt.

Linda
Litt nyskjerrig, hva mater du acei'ene dine med? Bare grønt eller får de litt rekemix ved siden av?
Jeg foret de med rekemix også ja. De elsket det. Brukte også mysis og cyclops.

Mvh Linda
Den 22 august legger jeg og noen flere i Indre Østfold Akvarieklubb turen til Nols ciklidehobby i Sverige og jeg gleder meg villt. Har sjekket listen hans og hvis de er inne kommer jeg til å kjøpe med disse malawiene hjem igjen:

Cynotilapia sp. "Mbamba Yellow Head Mphanga Rocks VF - 1+3
Metriaclima Zebra Mphanga VF - 2 hunner
Pseudotropheus Elongatus Mphanga - 1+3

Skal også prøve å kjøpe med en liten gruppe Pseudotropheus Zebra "Hara" til et annet kar jeg skal sette opp. Disse er nydelige fisker som jeg har letet lenge etter.

Gleder meg
Dette var et spennende prosjekt Linda. du får ha lykke til. du kan jo ringe til kent på nol og si hva slags fisk du ønsker deg. tipper han skaffer eller har mulighet til å skaffe det meste. verdt et forsøk iallefall.
han har og sikkert greie på hvordan karet bør innredes i forhold til biotopen du vil ha.

kjell har alltid gode ideer, så det er ikke dumt å ta en prat med han i ny og ne
Takker for det knutiano.
Snakker med Kjell rett som det er. Suger til meg info for det er mannen som kan masse.

Skal snakke med Kent når jeg er det nede. Kan ikke kjøpe så alt for mye fisk før resten er solgt og karet er gjordt om. Men da skal jeg virkelig kose meg.

Mvh Linda
Ahh.. går litt unna med fiskesalget her så nå begynner det å tømmes.
Gleder meg til å begynne med innredningen og kjøpe inn fisker.

Har nbestemt meg for å prøve å lage egne moduler av isopor slik at jeg kan gjemme en del av det tekniske utstyret. Skal prøve å dekke sideveggene med isoporbakgrunn, men må finne ut hvordan jeg vil ha det først.
Blir litt finere tror jeg. Så må jeg ta turen ut og finne steiner.

Så snart mitt nye akvarieum er på plass skal jeg flytte over fiskene fra hovedkaret slik at jeg kan tømme det. Vil nok ta litt tid, men det har jeg masse av. Kjenner at den akvaristiske ånden kommer tilbake nå som det har blitt litt mer overskyet og dårligere vær her i Østfold. Merkelig det der..hehe..

Noen fisker skal få være med hjem fra Nols. Må ha noen. Og kjenner jeg meg selv rett greier jeg ikke å ligge unna heller..hehe..

Da er det 1 dag igjen til turen vår og jeg har sitti å tittet igjennom fiskene til Kent flere ganger nå. Må jo se hva jeg skal ha med hjem igjen..hehe..

Ellers er det foreløpig litt stopp i prosjektet da jeg venter på at de siste fiskene skal bli solgt og at en bakgrunn skal komme. Ting tar tid.

Men det kommer i løpet av høsten. Skal på ferie 7 sept. så da blir det fri en periode. Kommer sterkere tilbake.

Fiskeliste
Mphanga/Mphanga Rocks

Metriaclima Zebra
Metriaclima Callainos
Tropheops sp. "Chilumba"
Pseudotropheus Perspicax
Pseudotropheus sp. "Zebra Ruarwe"
Labidochromis sp. "Gigas Chilumba"
Cynotilapia sp. "Mbamba"
Melanochromis Robustus
Oreochromis Squamipinnis
Nyassachromis sp. "Mphanga"

Pseudotropheus Elongatus "Mphanga"

Aulonocara Stuartgranti
Pseudotropheus Benetos
Labeotropheus Trewavasae "Mphanga Red"
Mycket intressant Linda!

Du har en lång lista så något hittar du helt säkert !

Skall bli skoj att följa med hur det går !

Mvh Kjell
Takker Kjell.

Og takk for en meget hyggelig prat idag. Karet er nå oppe og jeg er sååå glad.
Kommer ikke over de flotte fiskene dine. De mangefargede victoriane var helt rå. Og de var kule de storkjeftene. Utrolig morsomt å se.

Nå er det snart natta. Nols venter i morgen. Har fått satt inn en powerhead med filterpatron som er innkjørt i karet som jeg kjøpte av deg i tillegg til det utvendige filteret så jeg kan putte noe av fisken jeg kjøper i morgen oppi der.

Skal legge ut bilde snart. Karet er kjempeflott og nå står det med foreløpig oppsett. Skal en del lavastein ekstra oppi der så det kommer til å bli mye...hehe..

Mvh Linda
Hej Linda

Det var trevligt!

Du vet ju var det finns viktoria när du är redo för det!
Har ju en del fina som inte var utfärgade när du var här för jag hade precis flyttat de.

Skall bli spännande att se hur detta akvarium blir när det blir klart.
Du får ha en fin tur till Nol idag.

Mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap