Egg av aeneus vs trilineatus.

I min 160L går det 5 aeneus og 5 trilineatus.

Jeg har hatt egg av aeneusene flere ganger nå på få uker og klekket over 100 yngel. De lever i beste velgående og er fra 4 til 1 1/2 uke gamle.

I går var det ferske egg i karet igjen men disse var en anelse mindre enn de jeg har plukket tidligere. Kan dette være trilineatus egg?
En av trillene lå og pustet veldig fort delvis inni en plante og oppover glasset igår uten å stikke av når jeg nærmet meg, den var god og rund også.

Har tatt de ut og lagt til klekking i boks, så det er jo i grunn bare å vente og se. Det er fint om noen kan fortelle meg om det er forskjell i str og farge på eggene.
Vår tids store Corydoras-guru, britiske Ian Fuller, har "Spawning Logs" på sine nettsider www.corydorasworld.com (tilgang kun for betalende medlemmer) .


For hver eneste art han har oppdrettet og hatt lek/egglegging på fører han opp alle detaljer på et skjema. Han går metodisk til verks, og noterer ned blant annet størrelsen på eggene.

Jeg ble ikke så mye klokere av å sjekke eggstørrelsen på de to artene du spør om, men jeg skriver opp så du får se hva han har notert:

Egg-størrelse:

C. trilineatus: 1.75 mm

C. aeneus: 1.50 mm

Når det er sagt, kan jeg jo nevne noe jeg vet av egen erfaring også. Unge Corydoras som legger egg de første gangene, har gjerne mindre eggstørrelser enn de har senere i livet. Vet ikke hvorfor, men det ser ut som de første eggleggingene produserer egg som er små, mens de f.eks. ett år etterpå kan ha økt tydelig i størrelse.
Det er derfor ikke lett å gjette hvem som har lagt eggene du nå har funnet, ettersom det kan være en ung og "fersk" hunn.

Så svaret på spørsmålet ditt må vel bli "Only time will show!"
Takker igjen for hjelp Mona

Går nok ut fra at det er flere aeneus egg, de begynte å legge egg for noen uker siden. Jeg har hatt de siden de var ca 3 cm store, så de er ferske i gamet. Tror nok trillene er litt unge enda selv om et par av de er veldig runde rundt magen. Kan ikke sammenlignes med de tre direkte smellfeite aeneus damene da..

Når er aeneus ungene klare for salg? de vokser da utrolig fort, den største er fire uker og 2,5 cm (den går sammen med foreldrene og spiser bare det som er i karet) mens kull søsknene er bare 1,5 cm (de går i boks og får klekket artemia flere ganger om dagen).
Hvorfor er forskjellen så stor?
Tangloppa
Hvorfor er forskjellen så stor?


Plassen
Jeg går ut fra at "boksen" du har dem i, ikke rommer 160 liter slik som akvariet?
Nei, det er et faunarium.. på 10L.
Trodde ikke det hadde så mye å si.
De største som er 4 uker nå flyttet inn i 85L i reolen i går, de svømmer masse rundt og graver med nesa
Hvor ofte bytter du vann på dem?
Husk at avfallsstoffene hver fisk utskiller, både avføring og urin, er veksthemmende på små yngel. De skiller ut dette mange ganger hver dag, hver enkelt yngel, og dette hoper seg opp i vannmassene. Derfor ser man ofte treg vekst om det er stor fisketetthet på liten plass. Konsentrasjonen av avfallsstoffer blir stor på så liten vannmengde. Jo mere vann, jo mere uttynnet blir det, og derfor vokser de gjerne bedre i store akvarier.

Jeg pleier selv å ha Corydoras-yngelen min i 10 liters plasttanker, men da passer jeg nøye på å bytte vann hver eneste dag. Dette for å fjerne gamle avfallsstoffer og forebygge hemmet vekst. Da funker det veldig bra Jeg bytter 80-90% av vannet daglig, faktisk

Små Corydoras kan være skjøre overfor plutselige endringer i temperatur, så det kan være en god idè å temperere vannet et døgn først (la det stå i bøtte).
Har lest tråden din om oppdrett til punkt og prikke selvfølgelig..

Bytter vann hver dag, er det grumsete eller grisete bytter jeg på morgenen og kvelden. Så de får nytt vann minst hver dag, vasker tanken og fyller med vann så den er klar til dagen etter. Luftestein i begge tankene selvfølgelig.
Bytter så godt som alt vannet utenom den siste skvetten når tanken er nesten tom, da heller jeg de over i den nye tanken.
De får artemia 3-4 ganger om dagen, kommer litt an på hvordan jeg jobber. Nå har jeg ferie så da blir det mer mat og mer stell De har også fått litt pulverfor til yngel og microorm de siste dagene..
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap