Røtter og sand - må jeg ha isopor under?

Hei!

Skal innrede nytt akvarium, 96l. Jeg skal ha ganske fin sand oppi, og noen mellomstore røtter. Det jeg lurer på er om jeg kan fylle først litt sand, så legge røttene der jeg vil ha dem, og så fylle på resten av sanden? Eller skal jeg legge røttene på bunnen og så ha sand, eller burde jeg ha underlag under røttene?

Tone
Der gjør du som du vil, røtter har ikke den vekten eller ustabiliteten til og knase et akvarium

Sett det så det står stødig så skal det en del til og kante noe slikt og du får heller ikke den kraften i det i forhold til et steinras!
Ok, høres bra ut. Men mener jeg har lest noe om at hvis det er sand under røttene, kan dette gi belastningsskader på glasset over tid? Eller gjelder d bare stein?
Du trenger ikke tenke på dette såsant du ikke skal ha fisker som kan grave vekk sanden.

Grunnen til at man putter isopor under iblandt, er fordi det ikke er bra å ha steinene rett på glasset. Skal man ha gravende fisk, må steinene i før sanden, så de ikke skal ramle i etterkant.

Når det gjelder belastningsskader, er det motsatt av det du har hørt.

Sanden vil fordele trykket fra steinen over en større flate, og dermed hindre feil belastning.
Tusen takk for hjelpen dere!

Gleder emg til jeg står opp i mårra, da er det bare å sette i gang!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap