Uv filter

Jeg har kjøpt meg et JBL 9w UV-C filter. Er det noe med mer erfaring som kan hjelpe meg med den beste løsningen for å koble dette opp?

Jeg leser litt i brosjyren og der ser det ut som filterer kan takle opp til 1000 liter gjennom strømmning i timen for hagedam og skal en bruke det i akvariet så bør gjennom strømmingen være 200 liter timen. Kan jeg altså ikke koble det til min Ehiem Pro II 2026 som hvist nok kan spyle gjennom 950 liter i timen? Blir da det formye rensing? Eller for lite? (Grunnet liten bestrålings tid) Blir det for mye er det ikke da mulig å sette en timer på UV filteret som reduserer tiden? Jeg har et 400 liters akvarium.

Håper noen kan gi meg noen tips om den beste løsningen

Øyvind Tvedt
Jeg har kjøpt meg et JBL 9w UV-C filter. Er det noe med mer erfaring som kan hjelpe meg med den beste løsningen for å koble dette opp? Jeg leser litt i brosjyren og der ser det ut som filterer kan takle opp til 1000 liter gjennom strømmning i timen for hagedam og skal en bruke det i akvariet så bør gjennom strømmingen være 200 liter timen. Kan jeg altså ikke koble det til min Ehiem Pro II 2026 som hvist nok kan spyle gjennom 950 liter i timen? Blir da det formye rensing? Eller for lite? (Grunnet liten bestrålings tid) Blir det for mye er det ikke da mulig å sette en timer på UV filteret som reduserer tiden? Jeg har et 400 liters akvarium. Håper noen kan gi meg noen tips om den beste løsningen :)
kjører 4 stk 5 w på hhv. 2026 og 2028 24 timer pr. døgn. går så det suser. Kjører filtrene på ca. halv maskin, jo lengre bestrålingstid, jo bedre effekt...og det gir null alger og krystallklart vann. Lykke til!
Da var det ferdig oppkoblet. Jeg koblert meg på ut slangen fra min Ehiem Pro II 2026 med et T stykk og med en kran på slik at jeg kan regulere gjennen strømningen i filteret. Jeg fikk en gjenneom strømming på 3 liter i minuttet noe som tilsvarer 180 liter. Det er ganske så nøyaktig det produsenten anbefaler for dette filteret.

Tilfeldig bekjentskap
© Kamilla Krug Aase
Reklame for plussmedlemskap