Fiskene ligger i toppen av karret

Malawi ciklidene mine ligger å svømmer i overflaten og det ser ut som det gjesper etter luft. De puster også meget fort. Hva kan være årsaken til det ? Er det for lite luft i vannet ? Har luftpumpe som står og går hele dagen. Vist jeg ikke husker helt feil så leste jeg at klor i vannet kunne føre til kjappere pusting. Holder på å skifter vann nå. Tar ut ca 1/3.

Har også hatt besøk i kveld av en god kompis gjeng på 5. Alle 5 røyker så det har blitt litt mye røyking her i kveld. Kan røyken gjøre noe skade på fiskene? Har sett noen ganger når jeg sitter og røyker fremfor akvariet at røyk trekker ned i de to hullene på toppen av amaturen.
Har du testet for nitritt? Hva er vanntempen? Høy temp fører til lavere oksygeninnhold i vannet, og nitritt hindrer oksygenopptak.
Det gikk over. Etter vannbyttet så var alt normalt igjen. Det er ikke nitrit i karret og temperaturen er 25 grader.

Vett ikke hva som skjedde. Kan det ha vert røyken ?
Ja, mulig det var røyken... jeg har ikke noen annen forklaring hvertfall.
Plussmedlem
En luftpumpe drar luft ned i karet. Og hvor kommer denne lufta fra?
Jo, fra omgivelsene rundt karet.
Sigarettrøyk og andre skadelige gasser blir da trukket ned i karet.
Sprayer du f.eks. med insektsspray i et lukket rom hvor det står et akvarium så antar jeg at du vil se lignende problemer. Samme hvis du maler et rom med maling som avgir skadelige gasser.
Ok. Ja det hørtes jo ganske logisk ut. Av med luftpumpa da neste gang det er besøk her
Plussmedlem
Ja, sikkert lurt å gjøre det når det kommer mange røykende gjester.
Eller innfør røykeforbud...Det er vel det beste
Loomis
Ja, sikkert lurt å gjøre det når det kommer mange røykende gjester. Eller innfør røykeforbud...Det er vel det beste ;)

ville gått for røykeforbud
vel sitter her å røyker selv så blir nokk ikke noe røykeforbud. Får slå av luftpuma heller og se hvordan det går. Vist det ikke hjelper så får røykeforbud vurderest.
Eller du kan ha fast røykeplass et bestemt sted i huset? Lengst mulig vekke fra akvariet, selvsagt. For eksempel i nærheten av et åpent vindu

Jeg røyker selv, men her har vi ikke røyket så mye som en sneip innendørs på over 8 år. Det er rett ut på verandaen om man skal røyke, uansett vær og vind. Det blir en vane det også, tro meg! I dag kunne det faktisk aldri falle meg inn å røyke innendørs, det virker helt... utenkelig, rett og slett! Og for et godt innemiljø man får! Ingen røykstank og askebegerlukt av gardiner og møbler lenger. Du tror det ikke før du selv har opplevd det, men røyklukt inne er virkelig pyton. Selv for en som røyker selv, man merker det utrolig godt når man først har sluttet å røyke inne.

Anbefales
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap