L-134 yngel trøbbel?

Jeg har nettopp hatt kull nr 2 i løpet av en mnd på min gruppe med L-134 men dessverre endte det på samme måte som forrige gang. Alle døde. Det jeg stusser på er at yngelen som kommer ut fortsatt har en stor plommesekk. Av andre maller som f.eks ancistrus har aldri det vært tilfelle. Kan de ha blitt jaget ut av hulen for tidlig slik at de ikke er modne nok til å klare å overleve? Alle dør innen få timer etter at de har forlatt hulen. Tar gjerne imot tips og råd på hva som kan forårsake dette. Eller om noen har opplevd lignende.
Hadde samme problem gjentatte ganger i den ene avlsgruppa vår med ancistrus.
Trodde det skyldtes at den ene hannen var uerfaren, men neida....
Avslørte synderen på et tidspunkt da begge hannene lå på egg. Den største av dem forlot da eggene sine midt på natten for så å bryte seg inn hos den andre hannen. En kjapp slåsskamp resulterte i at yngelen sprutet veggimellom. Omplasserte "innbruddstyven" over i den andre gruppen, og satte inn en annen hann i stedet. Har ikke hatt problemet siden.
Hmm dette var veldig synd da Frode, men finner du ut av det så legg det ut her. Håper å kunne få egg på mine ettervært også, kanskje du skal prøve å klekke neste kull selv uten far. Kan hende du har litt mere kontroll da

En annen årsak kan være at hula er litt for bred slik at viglerne i den første perioden klarer å smyge seg over pektoralfinnee på hannen. Når hannen ligger der og "padler" så vifter han yngelen lenger og lwnger mot åpningen.

Desverre er det ikke bare å skifte hule når hannen først har anektert den. Jeg har lyktes med å ha både peckoltia og hypancistrus i yngelboks satt inn i karret. Benytter to bokser festet med sugekopper til frontglasset. Bytter boks hver dag den første tiden slik at jeg kan vaske de i glovarmt vann for å forhindre sopp i boksen.

Når plommesekken er borte så starter jeg å fore forsiktig med klekt artemia. Deretter går jeg over på Tabimin for til slutt ende opp med rekepellets. Når yngelen er blitt rundet 1,5 cm slipper jeg de ut av yngelboksen.
Tror ikke at hula er for stor. Det er nemlig en slik keramikkhule som er beregnet på Hypancistrus som har blitt tatt i bruk.Den har brukt 2 forskjellige huler til de 2 kullene men hulene er helt like i størrelse. Så i den forstand tviler jeg på at det har vært en annen hanne der inne og kranglet. Hannen vokter hula intenst når han har avkom der inne og det er såvidt jeg klarer å få lyst inn for en titt. Kan det ha noe med annen fisk i akvariet å gjøre? Er nemlig ikke ett rent artskar.

Siden hulen er tilpasset mallen er det ikke mulig for en annen fisk å komme inn i den. Tro meg jeg har forsøkt å få en L270 han ut av hulen når han hadde egg i den. Det gikk heller dårlig og jeg måtte ta taket av hulen for å få han ut.

Med eggleggende L134 ville jeg ha tatt ut alt annet slik at det ble enklere å holde oversikt. Hvis du klarer å få bort andre hanner kan det hjelpe på med å få ro i karret slik at denne ikke blir stresset og feiler med yngelpleien.
Problemet er at det er vanskelig å vite hvem som er hanner. Hvis det stemmer det som har blitt nevnt av bl.a Erlend og Thor Winter Dahl om at hannene ikke får tagger på halen før etter de har lekt blir det enda værre. Det går en plass mellom 10-15 L-134 i karet. Litt vanskelig å holde styr på alle til enhver tid da det er ganske mange steder og huler og hjemme seg bort.
Dette vet du sikkert fra før Frode, men.... Alle L134 har jo helt individuelt mønster. Det er ulikt fra fisk til fisk.
Etter min mening er det lettest å lære seg mønsteret de har på hodet, dvs det lille partiet ned mellom øynene og ned på snuten. Det er et lite område, så derfor et relativt enkelt mønster å måtte lære seg.

For å katalogisere alle sammen, kunne det kanskje vært en idè å fange dem opp en vakker dag, ta bilde av dem ovenfra på nært hold og gi dem et nummer? En boks med hvit bunn hadde nok vært det beste å fotografere dem i. Kanskje kunne du også sett forskjell på kjønn da, det pleier å være lettest sett ovenfra.

Hver enkelt fisk får jo da en id med den metoden, og du kan identifisere hver enkelt ved å se på plakaten du lagde deg (eller sette det ark for ark i perm, hva som helst som passer deg). Etterhvert som du får vite det, kan du skrive på fotoet av hver enkelt hvilket kjønn de er, hvem som evt er alfa osv.

Det var ved å se på tegningene de hadde mellom øynene og ned mot overleppa som gjorde at jeg skilte mine fra hverandre, selv om de lå i en haug av snirkelmønster og spiste sammen. Jeg husker at min første L134 hadde mønster som minnet om en H med en prikk over på overleppa

Men det "systemet" som skiller dem fra hverandre avhenger av at man ser fisken enten fra siden eller forfra, da.
Høres ikke dumt ut det. Eneste som er dumt er at jeg har ett fryktelig dårlig kamera som funker dårlig til å fotografere akvariefisk. Forsøkte å ta bilder av mine zebraer uten at de ble fryktelig gode.

Har uansett vurdert å flytte over en gruppe til ett annet kar. Men lurt med en ordentlig oversikt. Takker for tipset.
Frode Bakken
Problemet er at det er vanskelig å vite hvem som er hanner. Hvis det stemmer det som har blitt nevnt av bl.a Erlend og Thor Winter Dahl om at hannene ikke får tagger på halen før etter de har lekt blir det enda værre.

Når du sier tagger regner jeg med du mener hårvekst på bakkroppen. At de ikke får dette før de har lekt, er jeg uenig i. I gruppen min som ikke har lekt enda ser jeg tydelig hårvekst på hannene.

Ellers er rådet om å ha eggene i en egen yngelkasse et alternativ. Men du må sørge for at du har sirkulasjon inni boksen, ellers vil de råttne. Det skjer fra tid til annen at det faller yngel ut av hula. Dette kan skyldes en vimsete og uerfaren far, eller at de uheldigvis bare rammler ut av hula. Fang de opp og ha de i kassen.
Mener tagger på halen ja. Jeg er av samme oppfattning som deg når det gjelder det fra en tidligere leksgruppe jeg hadde. Vet godt at det går an å klekke de ut selv ettersom jeg har gjort det med L-134 tidligere. Problemet blir jo å få eggene ut av hulen da hannen som regel er urikkelig inni der.
Om du lager hulene selv, er et tips å bytte bakveggen i hula med blå/sortsvamp slik at det bare er å løfte opp hula og fjerne svampen slik at du får fri tilgang til eggene.
Høres smart ut men hannen min har lagt sin elsk på en rund kjeramikk hule som jeg får gjort lite med.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap