Valgets kvaler - fisker, planter og dekorasjon

Som jeg har vært inne på i tidligere tråder er jeg i gang med å kjøre inn et sekstiliters avkvarium, mitt aller første.
Nå er tiden kommet til å innrede karet med planter og annen dekorasjon, og da bør jeg jo ha noenlunde i tankene hva jeg kunne tenke meg av fisker.

Hvis vi begynner med fiskene:
Jeg ser for meg at jeg starter med tre-fire fisker til å begynne med?
Og da tenker jeg veldig sterkt på en algespisende art, mest sannsynlig ancistrus.
Men skal jeg satse på en art i begynnelsen, eller to? I så fall har jeg sett for meg enten platy eller guppy, siden de dekker midt- og -toppsjiktet. Hvis vi for eksempel sier en ancistrus og to-tre guppyer/platyer?
Eller blir det feil?

Utifra disse tre artenes behov har jeg tenkt å få skaffet meg en rot og en hule, dette er jo da noe som helst ancistrusen liker.
Av planter har jeg tenkt å gå ut litt forsiktig.
Jeg tror jeg vil gå for 2-3 hornblad, og en eller to egeria densa, vasspest.
Blir det for lite variasjon?

Takker på forhånd for svar!

Kimmeham
Av planter har jeg tenkt å gå ut litt forsiktig. Jeg tror jeg vil gå for 2-3 hornblad, og en eller to egeria densa, vasspest. Blir det for lite variasjon?

Gode planter men jeg ville ikke gått ut forsiktig, gå heller amok med planter da de vil være din lojale samarbeidspartner i å holde algene i sjakk. Prøv en flyteplante også.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap