Dør han-platyen min av bukvannsott?

Den store han-platyen min er veldig slapp. Den gjemmer seg bak den største planten og ligger svært rolig, helt nede på bunnen. Den beveger litt på seg innimellom men bare to-tre cm og den ligger hele tiden bak den største planten. Det er vanskelig å se om utseendet har endret seg siden den gjemmer seg så godt. Derfor vet jeg ikke om det er 4. stadie på bukvannsott, se: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Er han i ferd med å dø mon tro???

Er det noe jeg kan/bør gjøre?

Bør jeg avlive fisken og behandle akvariet for eventuell smitte?

Dette har vart i hele dag, dvs den fjerde dagen etter han først fikk avføring som en lang sytråd og som hang i et par timer (kjennetegn på det 3. stadie for bukvannsott). De andre 11 platyene som er en del mindre svømmer fint omkring, det samme gjør de 8 kardinaltetraene. Jeg overtok karet for 6 dager siden og vannverdiene på dag 2 var:
Nitrat 15
Nitrit 0
Hardhet 7 d
KH 6 d
PH 6,3
Du skriver at du nettopp overtok akvariet (for en knapp uke siden), men vet du noe om hvor lenge filteret stod stille? Altså fra selger slo det av, og til du fikk startet det opp igjen?

Siden du ramser opp de vannverdiene du nevner, så ser det ut som du kanskje har brukt test-strips og ikke dråpetester til å måle med? De test-stripsene pleier vanligvis å reklamere med "5 i 1", og det er 5 vannverdier du nevner.
Kan det stemme?
Nei, jeg vet ikke hvor lenge filteret stod stille. Jeg vil tippe to timer, kanskje tre. Jeg vasket også det meste av grusen, noe jeg har skjønt ikke var så særlig lurt. Første morgenen matet jeg de relativt mye inntil jeg gikk til en dyrebutikk og fikk anbefalt å mate fire flak annenhver dag.

Og ja, jeg sjekket vannverdiene i dyrebutikken og de brukte test-strips. Men PH-verdien fikk dama mi korrigert på jobben fra 7,5 (på test-stripsen) til 6,3 (så test-stripsen var ikke akkurat pålitelig der nei).

De test-stripsene er, som du selv merket, totalt ubrukelige. Når de viser så feil på ph, så kan du stole på at alle andre verdier er feil også. Det er virkelig et mirakel at det er lov å selge noe så elendig. Rett og slett penger ut av vinduet.
Den strips-testen du tok viste 0 i nitritt, mens du i virkeligheten kan ha skyhøyt nivå av den giften!

Jeg vil virkelig anbefale deg å kjøpe et par dråpe-testsett selv, et for [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2621&HKatID=]nitritt[/URL] (så fort som mulig), og et for ph. Enten denne eller denne for eksempel.
Det er de to viktigste, spesielt i et nyoppsatt akvarium. Skal man ha akvarium, bør man jo også ha utstyret som hjelper en å holde vannverdiene bra for fiskene, ikke sant? Måleutstyr for viktige vannverdier er noe av dette.
Deretter bør du vurdere tester for ammoniakk.

Det er disse verdiene som er mest helsefarlige for fisken og lettest kommer ut av kontroll. Du vil føle deg tryggere med en gang, når du selv kan teste vannet og finne ut av ting til hvilken som helst tid på døgnet det passer deg, eller når du ser at noe ikke er som det skal i akvariet. Jeg hadde aldri kunnet drive med akvarium om jeg ikke hadde tester liggende, da hadde jeg følt meg usikker og utrygg. Etterhvert blir det jo sjeldnere jeg bruker tester for f.eks. ammoniakk og nitrat, men ph bruker jeg veldig ofte, og i blant også nitritt-testen. Særlig hvis jeg har nystartet et akvarium. Selv om jeg da alltid bruker innkjørt filtermateriale, sjekker jeg for sikkerhets skyld for nitritt i starten. Det er en god følelse å se testresultatene og vite at alt er som det skal.

Er alle testresultater gode, og jeg fremdeles ser at det er noe rart i et akvarium (ser det på fiskene, de kanskje ser litt rare ut), så bytter jeg en tredjedel til halvparten av vannet. Så ser jeg det an til neste dag. Er det fremdeles ikke bra, ser jeg over filteret og renser det litt, bytter litt mere til nytt vann, og ser det an igjen. Veldig mye ordner seg etter det
Siden du skrev den store så kan hender det at han er en gammel en.
Se etter om fisken:
1. spiser når du gir mat.
2. Svømmer rett altsså ikke på skrå. Skrem han litt og se etter
3. Har tynn avføring som henger lenge.
Ellers så kan du prøve å bytt vann en gang og ingen mat i 1 dager.
Gi så mat i dag 2. Spiser den ikke fortsatt da kan du gi han behandling.
Takk for gode tips. De er praktisert/notert.

Og nå virker det som om han-platyen er i ok form igjen, selv om han liker å gjemme seg nede bak den store planten innimellom. Uansett, han spiser godt på alger og også når jeg mater. Sytråd-avføringene faller ganske kjapt av. Jeg har også byttet vann og skal teste for nitritt og ph snart. Har også lest på en annen tråd om bukvannsott (med bilder) så da har jeg lært litt mer om det.

Nok en gang takk for hjelpen, dere er utrolig flinke og raske til å svare!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap