Huler / gjemmesteder av gamle garnkuler i glass.

Hadde en del gamle garnkuler av grønt og brunt glass liggende, og fant ut at de var passe store til å lage skjulesteder til fiskene mine.
Så med stor forsiktighet og litt hjelp av Dremel verktøy med diamantskive, fikk jeg ordnet noen som jeg selv synes ble bra. Limte stein utenpå noen av dem med akvariesilikon.

Resultatet ble så bra, at flere kan prøve! Se bildene!

NB! Prøvde dem i akvariet med og uten stein. Begge deler fungerte fint, selv om tetraene likte de uten stein best. 6 - 7 tetra i kula på en gang. Rene julekula!
De var faktisk litt artige. Dekorative

Men, husk at hvis flere fisk stimler sammen inni der, er det risiko for at de blir kvalt. Har hørt noen skrekkeksempler der folk har gått fra f.eks. flaskefelle, mange fisk har stuet seg inn i fellen og dødd på bare noen minutter. Antar det har med Co2'en de puster ut å gjøre. Det er jo ingen sirkulasjon inne i en slik flaske, og kanskje litt dårlig sirkulasjon i en slik glasskule også? Jeg vet ikke, jeg bare vil nevne det, så du kan passe nøye på og er klar over at det kan innebære en viss risiko.

Nå er jo glasskulenes åpning større enn på en flaske, så det kan hende jeg bare maler fanden på veggen og skremmer deg opp unødig til ingen nytte Beklager det i så fall
Tror ikke det blir noe problem, men skal være obs. På større kuler kan en jo lage noen ekstra hull for sirkulasjon. Tror det skal gå på mine "små" også. Lett å ordne i hvertfall!

Tror problemet du nevnte er større i kar med liten sirkulasjon. Har relativ bra vannstrøm i mitt kar, og det ser ut som om det er en viss strøm inn i kulene også. Neon tetraene stiller seg mot strømen i hvertfall!

Greit å tenke over i uansett!

Skal ordne noen kuler med det i tankene, og legge ut et bilde eller to!
Du kan vel evnt. ta Dremelen fatt og borre noen små hull her og der og lage gjennomtrekk
Det var noe slikt jeg tenkte på! Skal straks "fyre opp" Dremelen....
Det der var skikkelig artig.
Likte kjempegodt de med stein utenpå
dette var snedig. Liker godt tanken med å kunne se fiskene der di gjemmer seg.
Og de med bekledning, ville kanskje vert et bra alternativ med kokkosnøtter.
Ville tro det er litt letere og få tak i, plus litt mindre verktøykrevende.

likte godt idéen
Har borret to hull i bakkant av kulene, men tror ikke det er nødvendig. Glasskulene lå i akvariet i to døgn med fisk i uten at en eneste døde, eller fikk endret adferd.

Personlig hadde jeg slike kuler liggende, og tror ikke de er så vanskelig å få tak i om du bor på kysten, eller har eldre slektninger som har vært fiskere ol.

Var enklere for meg enn å kjøpe kokkosnøtter. Dessuten slapp jeg å dele nøttene, ta ut innmaten, samt alt annet arbeide med dem. Men smaken er som baken, den er delt!

Lovet å legge ut flere bilder, men pga. problemer med kamera, så må det vente!

Med litt forsiktighet, kan en lett lage minst 4 huler på en halvtime! Men husk å beskytt øyne og hender mot glass splinter.
Heisan!

Vil bare si at ingen fisker har avgått ved døden i disse kulene, enten de har ekstra hull eller ikke. De fungerer faktisk svært bra, og fiskene liker de godt.

hehe artige små hytter da
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap