Hvor ofte/mye vannbytte i yngelkar?

Jeg har et 30 liters BB kar med scalareyngel (wigglers).
De begynner så smått å bli frittsvømmende, regner med at de er helt fri i morra. Men jeg ser at de henger i sammen i noe som ligner litt lo. Jeg har forsøkt å vifte litt over de for å få de fri fra dette. Mange er fri men mange henger fortsatt i hop.

Jeg tok et lite vannbytte nå og tok strømpen av den innvendige pumpa for å skylle den. Da var jeg uheldig og pumpa åpnet seg litt, ergo kom det mye dritt i vannet. Jeg har forsøkt å slamme forsiktig med en lufteslange men får ikke alt opp.

Hvor mye vann kan jeg skifte uten at det blir uforsvarlig? Jeg har fylt på med lunket springvann (samme temp. som akvarievannet) tilsatt litt akvasafe.

Jeg ønsker så inderlig å få dette til men har ikke all verdens beste magefølelse. Det kan være fordi jeg er litt spent/nervøs siden jeg mistet kullet forrige gang. Da døde de etter 2-4 dager som frittsvømmende. Da hadde jeg ikke nyklekt artemia å gi dem og håper det var derfor de døde, og ikke noe annet som jeg gjorde feil og ikke vet om.

Sist hadde jeg sand i karet og det dannet seg mugg i sanda. Selv om jeg slammet klarte jeg ikke å få helt bukt med det.

Kan noen være så snill å gi meg litt gode råd her, og hvordan dere gjør vannbytte/renhold i wigglers - yngelkar?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap