Platy yngel

Jeg har 13 platyyngel i en yngleboks. De har ært der i en måned nå, men jeg synes ikke de har vokst noe menr en kanskej en mm. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få de til å vokse fortere?
Slippe dem ut

De trenger plass og rent vann for å vokse - det tilbudet får de ikke i yngelboksen.
Har du masse planter vil alltid noen yngel klare å gjemme seg bort og overleve. Platy får også yngel ofte, og etterhvert vil det bli et plassproblem å ale opp alle de søte små.

Hvilke andre fisker har du i akvariet?

Gibbiceps, praktbotia, skjørtetetra, metallpansermalle og sverddrage
De kan jo finne på spise sine egne barn, og jeg har inntrykk av at skjøtetetra er en glupsk fisk (har ikke erfaring med den selv). Hvis du bestemmer deg for å slippe dem i karet, så vent til lyset har vært av en stund, slik at de kan komme seg i trygghet.

Hvis du ikke slipper dem uti burde du finne noe annet å oppbevare dem i - om så akvariebøtta, men da skulle du hatt et innkjørt filter....
Christine91
Jeg har 13 platyyngel i en yngleboks. De har ært der i en måned nå, men jeg synes ikke de har vokst noe menr en kanskej en mm. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få de til å vokse fortere?


Artemia vil gjøre susen.
Har ikke noe eksta filter nå, så det kan nok bli litt vanskelig.

Har også tenkt på artemia, har lest en artikkel her om hvordan man klekker dem. Men hvor får jeg tak i eggene?
Eggene kan kjøpes på dyrebutikker, men veldig dyrt ( trur da det lønner seg å bare kjøpe 13 nye voksne Platyer )

Eg har ein boks med JBL Novo Tom Artemia for yngel . Der er det 15 % artemia og det virker velig godt på mine Platy-yngel.
Den bokes koster 40-50 kr.
Nå har jeg i alle fall sluppet yngelen ut i akvariet. La en del Vallisneria nana og noen andre ekstra planet oppi og lot dem flyte, så får de mer å gjemem seg i.
Det jeg har erfart er at det lønner seg å la både platy, guppy, sverddragere osv føde i det karet de går i. Da er det de sterkeste som overlever og det kan bli flere enn du ønsker. Har man masse flyteplanter eller bare lar vasspest og f.eks. hornblad flyte på toppen så finner de mange gjemmeplasser og masse mat. De får i seg mere mat også når de blir født i et stort kar enn å vokse i et lite fødekar. lykke til med yngel. Det er bestandig moro det.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap