Noe som kan rote i sanden min, tips?

Har svart haley sand i 50 literen min. synes det blir mye rusk og slam på denne sanden. Det som hadde vært greit var jo om jeg kunne fått noe av det slammet ned i sanden hvor plantene unne nytte gjort seg av det. Det jeg trenger er jo da egentlig noe som kan rote litt i sanden, tenker på å kjøpe meg kuhlii ål. vet ikke om den vill rote litt i sanden eller ikke, noen som har erfaring med det? hvis ikke den gjør nytten er det noe annet jeg kunne bruke? sandsnegler er jo en mulighet, men vil helst ikke ha dem siden de formerer seg så fælt.
jeg har rådasand 0.3mm og noen sandsnegler.
Vurderer også khulii-ål med tanke på plantene men vet desverre ikke
hvor mye de "roter" rundt. Eneste butikken jeg har sett de i hadde grusbunn så fikk liksom ikke det rette inntrykket.
Jeg får snike her på tråden din å se om jeg lærer noe jeg også
mine ligger mest og koser seg inni kokosnøtta eller innimellom greinene på rota, det er ikke begravd så mye. men mine kan jo være rare :p

corydoras roter jo bare i det øverste laget, og må ha avrundet sand, vet ikke hvordan sanden din er.
jeg har sandsnegler, og det er ikke ofte jeg ser dem. for alt jeg vet har de kanskje tidoblet i antall, eller ikke formert seg i det hele tatt
Jeg hadde kuhliåler tidligere. Disse ble kjøpt til en 60l med sandbunn, i den tro at de skulle vende på sanden. Dette tror jeg aldri de gjorde - så iallefall ingen tegn til det.
Hadde to pansermaller, de hjalp ikke så mye, på problemet mitt, angående kuhlii ål så leste jeg om noen som ikke fikk den ønskede effekten av dem. men det står vel på profilen til kuhlii ål at de roter litt, uansett er det en veldig morsom fisk, så jeg skal prøve den. så jeg kan jo gi respons om hvordan det gikk.
kuhlier er noen utrolig morsomme fisk, med mindre du får noen veldig skvetne noen som bare gjemmer seg. mine er framme ofte, mest på natta men ofte også om dagen
Det ser mer ut som finkornet grus, ikke sand, det bunnlaget som finnes på bildet i profilen din? Du kan jo prøve sandsnegler, men hvis karet bare er på femti liter, blir det fort veldig mye sandsnegler på liten plass.
Ja du har nok rett i det med at det er finkornet grus, er litt redd for at det blir litt for mange sandsnegler, og det er egentlgi toppen av sanden som skal rotes i sneglene vil vel holde seg litt lengre ned.
Da har jeg fått tak i kuhlii ål, i begynnelsen svømte de hvertfall veldig mye frem og tilbake og da fikk jeg litt av den ønskede effekten. og den fisken er veldig morsom synes jeg.
Etter å ha hatt kuhlii ålene i et par uker er jeg veldig fornøyd, med jobben de har gjort. De roter ikek så veldig mye i sanden, men deter nok til at det ikke ligger så alt for mye rot, og sanden blir snudd litt slik at det ikke vokser så mye alger på den. Så jeg anbefaler å prøve, denne ålen er jo også kjempe morsom å se på.
Kuhliiålene siler sand gjennom gjellene, så da får de nok tatt litt i toppen av sanda, har de ingen gjemmesteder vil de grave seg ned i sanda. Mine gjorde det da jeg tømte karret for å flytte det. (kjøpte fler idag og de lå nedgravd i butikken, så bare halen som stakk opp).
Ellers er de utrolig flotte å se på, men en av de første jeg hadde (for to år siden) tok selvmord ved å vandre ut av akvariet der ledningene kommer ut. Utrolig trist syn, men jeg har fremdeles en fra den tiden og den er blitt svær og fin. Den er forresten veldig tøff og kommer gjerne frem midt på dagen. Har oxo en med giraffmønster, det er bare så flott/kult. Ellers kjøpte jeg tre vanlige brune med striper idag.
Ål er nifse synes jeg :p
kuhliier er noen av de morsomste fiskene jeg har hatt. er så mye rart de foretar seg :p
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap