Mistet over 60 stk l144-jebo er noe dritt. (side 2)

Varmekolber har jeg hatt mye dårlig erfaring med. Også SERA sine! De holdt så ujevn temperatur at de kunne ikke brukes.

Og Aqua-el kolbene er bare dritten! Hadde to nyinnkjøpte av dem på 150 watt som gikk helt amok etter bare noen uker. De levde sitt eget liv og slo seg av og på så tempen gikk opp og ned. En morgen hadde tempen sunket med 4 grader. Da gikk de rett i søpla. Prøvde å klage på Zookjempen der de var innkjøpt, men de ville ikke gi meg pengene tilbake. Juwel kolbene er ikke helt greie heller, men det er nok fordi det følger med for dårlig kolbe/for lite watt på Juwelakvariene man kjøper. 50 Watts kolbe til 63 liter Juwel holdt ikke temperaturen jevn. Men, har et nytt Juwel rio på 125 L med 100 Watt, og merker vel det først til vinteren om den kolben er bra nok.

(Ps. Hadde lest mye dritt om Juwelpumpene men må si at de er virkelig bra (bra trykk osv) i de nyeste karrene jeg har kjøpt for noen mnd siden. )

Men, til og med de nyeste Eheim Jaeger kolbene har jeg opplevd å få veldig ujevn temperatur med. Kastet til slutt alle sammen, dette var 100 watts kolber, og gikk så til innkjøp av den nyeste typen av Newatt 200 watts kolbe. (svart uknuselig plast) Har gode erfaringer med Newatt kolber av den gamle typen også. (Den nye typen er lettere å stille inn og virker mer proff) Det er vel enda en ny utgave av den, som virket mer komplisert, men den har jeg ikke prøvd ut.

Men, når vi snakker kolber, har dere noe erfaring med at det har noe å si hvor mange WATT kolben er på i forhold til hvor bra den er? Det kan være tilfeldig, men jeg har hatt god erfaring med kolber på 200 watt og dårlig erfaring med alt under 200 watt.

Termometeret sjekkes daglig her, etter alle de fadesene med kolber

Erlend: Hva slags fisk er det du har som krever så nøyaktig og stabil temp?
Alle fisk trenger stabil temperatur.

Når det svinger med mer enn 1-2 grader i løpet av et døgn så er det ustabilt. Når varmekolben ikke slår inn og tempen synker med 4 grader feks i løpet av natta, så er det etter min mening skikkelig krise.

I yngelkarr til corydoras er det nok at tempen svinger 1-2 grader så dør yngelen tvert.

Vær også obs på at om du kjører temperaturkuren mot hvitprikk så er det ganske stor sannsynlighet for at varmekolben ryker, selv om den går opp til 34 grader og du holder 32 grader i karret. Ergo blir det billigere å medisinere enn å ødelegge varmekolber når man skal bekjempe hvitprikk.
Varmekur mot hvitprikk er noe annet, jeg tenker på temp i karet til dagligdags.

Hvis du har fisk som ikke tåler par grader svingning i vannet så har du noen veldig spesielle fisker.
Mine får vannbytte med iskaldt vann med svingninger opp mot 10 grader og alle overlever.
Nå kjører jeg uten varmekolber i alle 8 kara mine og tempen svinger 'masse' fra det kaldeste punktet på natta til det varmeste på dagen, akkurat slik det gjør uten i naturen.
Oppdaga egg på schultzei, for første gang, her om dagen..
Har vanskelig for å se for meg hvordan en defekt varmekolbe skal kunne ta livet av en drøss med fisk, de må jo som nevnt tidligere i tråden bli en del av kretsen på noe vis. Fra den ene fasen til den andre eller en av dem til jord. Vil tro at få har jordforbindelse til vannet, og det meste av akvarieutstyr er ujordet.

Når det gjelder temperatursvingninger har jeg heller ikke erfart at yngel er så hårsåre som mange mener. Hos meg synker temperaturen en god del grader ved vannbytte, uten at jeg har merket noen negativ innvirkning på verken cory- eller hypancistrus-yngel. Vann i naturen har jo også sjikt med forskjellig temperatur, det merker man jo godt når man bader. Det er jo selvfølgelig ikke slik at fisk i naturen legger seg med buken opp så fort de forviller seg over i litt annerledes temperert vann. Men hvis man spyler iskaldt vann direkte på en fisk så blir det selvfølgelig litt annerledes.
Inaktiv bruker
Jeg må si meg enig med deg Aasgaard, heller tvert i mot, Coryene og sort neontetra leker mye når jeg tar skikkelig kaldtvann bytte. Yngler som kaniner og jeg har noen yngel som spiller unna de sorte stripene som klarer seg utmerket med store variasjoner i vanntemperatur. Men at hvis de blir holdt i et akvarium med konstant kaldt vann og dårlig kvalitet på vannet, da vil de sprekke som fluer på fluepapir. :P
Torbjørn Jørgensen
Varmekur mot hvitprikk er noe annet, jeg tenker på temp i karet til dagligdags. Hvis du har fisk som ikke tåler par grader svingning i vannet så har du noen veldig spesielle fisker. Mine får vannbytte med iskaldt vann med svingninger opp mot 10 grader og alle overlever. Nå kjører jeg uten varmekolber i alle 8 kara mine og tempen svinger 'masse' fra det kaldeste punktet på natta til det varmeste på dagen, akkurat slik det gjør uten i naturen. Oppdaga egg på schultzei, for første gang, her om dagen..


Det er forskjell på å "overleve" og ha det bra. Sånne svingninger svekker fiskene på sikt. Fisk kan se friske og sterke ut, men har de fått dårlig behandling er de svekket uansett! Jeg hadde ikke kjøpt fisk av deg, for å si det sånn.
Coryene mine leker uansett temperatur de. Er faktisk redd de skal bli utslitte av all lek & egglegging!

Men, yngelen dør om tempen svinger, og om vannstanden svinger, så når jeg foretar vannskifte tappper jeg ut vann samtidig som jeg tapper i vann, sånn at vannstanden holder seg jevn innen for 1-2 cm hele tiden. Bruker temperert vann som har stått med luftestein & varmekolbe i bøtta over natta. Skifter 1 bøtte vann på 125 Literen hver 3 e dag. Det blir ca 10% vannbytte pr gang. Da svinger ikke vannverdiene heller.
Høres merkelig ut... Hos meg klekkes corydorasene uten problem til tross for at vannstand endres flere ganger pr uke, bytter vann med kaldt vann rett fra springen og har ikke varmekolbe i karet. På nattestid er det ca 20-22 grader og på dagtid kan det være opp mot 27 grader. Har ALDRI hatt problemer med å få dem til å trives eller vokse seg stor og fine...

Har foret opp noen par hundre corys så langt uten problem på denne måten...
Erlend
Det er forskjell på å "overleve" og ha det bra. Sånne svingninger svekker fiskene på sikt. Fisk kan se friske og sterke ut, men har de fått dårlig behandling er de svekket uansett! Jeg hadde ikke kjøpt fisk av deg, for å si det sånn.

Du har spurt de?
I naturen svinger jo temperaturen fra dag til natt, så dette bør da fisken være godt rustet mot?
Du har bastante meninger, Erlend. Jeg vil våge å si at en del av det du sier er tull

Og angående fiskedatabasen her på Akvaforum så er det fullt mulig for medlemmer å kommentere eller legge inn informasjon om fiskene. Velbekommen
Janne
Du har bastante meninger, Erlend. Jeg vil våge å si at en del av det du sier er tull ;) Og angående fiskedatabasen her på Akvaforum så er det fullt mulig for medlemmer å kommentere eller legge inn informasjon om fiskene. Velbekommen :)


Takk for tips Janne.
StineMari aka cara79
I naturen svinger jo temperaturen fra dag til natt, så dette bør da fisken være godt rustet mot?


Livet i frihet i naturen og livet i et så lukka & sårbart system som et akvarium er himmelvid forskjell. Det kan knapt sammenlignes. Det er ikke bare temperatur, men helheten, og i naturen kan jo fiskene svømme og finne ly, bevege seg mot varmere strøk osv. I et akvarium er fiskene prisgitt eierens vilje og handling, og dermed utsettes for stress som igjen gjør dem mer sårbare for små endringer i temperatur og vannverdier, vannstand/vanntrykk osv.

Det er jo også et vanntrykk i vannet dere tapper rett fra krana dersom dere har offentlig vann, og ikke egen brønn. Hvis dere ikke mellomlagrer vannet med luftestein i minst et par timer så vil fiskene rett og slett lide av dykkersyken. Det er dyreplageri å bruke vann rett fra kaldtvannskrana. Bruk i det minste temperert vann som utligner trykket littegrann, dersom dere absolutt ikke gidder å mellomlagre litt vann engang. Har dere egne brønner alle sammen, så blir derimot saken en ganske annen. Det blir ikke det samme trykket i brønnvann som i offentlig vann.

Pst. Det er en grunn til at fisk i naturen oftest blir minst dobbelt så gamle som dem som holdes i fangenskap i akvarier...
Har du noe belegg for å mene det du gjør, eller er det bare synsing? Man kan jo like greit snu på argumentasjonen og si at det ville være dumt å handle fisk av deg, så veike som de tilsynelatende er. Vil forresten tro at gjennomsnittlig levealder på fisk i fangenskap er betydelig bedre enn for vill fisk, selv om de største og eldste individene naturligvis finnes i det fri.
Aasgaard
Har du noe belegg for å mene det du gjør, eller er det bare synsing? Man kan jo like greit snu på argumentasjonen og si at det ville være dumt å handle fisk av deg, så veike som de tilsynelatende er. Vil forresten tro at gjennomsnittlig levealder på fisk i fangenskap er betydelig bedre enn for vill fisk, selv om de største og eldste individene naturligvis finnes i det fri.


Belegg for? Dette er like logisk som å vite at jordkloden er rund.
Jeg vil gjerne se noen linker til noe som kan bekrefte temperaturpåstanden din. På hvilket grunnlag kan du så bastant si dette? Egen erfaring, eller har du kunnskap som den vanlige hobbyakvarist ikke innehar?

Enig ang. lagring av vann og dykkersyke, men denne maks 1- 2 grader temperaturforskjell har jeg aldri hørt om før, og vil gjerne vite hvor du har dette fra.
Erlend
Belegg for? Dette er like logisk som å vite at jordkloden er rund.

Hvordan er det en selvfølge at temperatursvingninger svekker fisken? Jeg har riktignok studert biologi noen år, men det er mer enn hva jeg forstår.
Plussmedlem
Har lest litt her nå og kommet til at jeg må anmelde meg selv fordi jeg er en grusom dyremishandler, jeg må fortelle all yngelen at de må dø fordi de har misforstått og ikke klarer å leve under sånne forhold, jeg må selge fiskene jeg har( de som ikke er døde, men ikke vet det selv enda) og masse annet... Tror ikke jeg har tid til å skrive her på et par måneder, og innen den tid har jeg vel blitt satt inn for 6 års soning sånn dyremishandler som jeg er...
Er det 1 april i dag? Siden dere åpenbart tuller med meg?

Dere utsetter altså fiskene deres gladeligen for 10 graders brå temperaturendringer titt & ofte, og gjerne med vann rett fra kaldtvannskrana ( offentlig vann) uten mellomlagring først? Og dere påstår at fiskene deres blir styrket av dette?

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap