Mistet over 60 stk l144-jebo er noe dritt. (side 3)

Hvor leser du at dette gjøres? Det er vel ingen her som sier at de utsetter fiskene for 10 graders temperatursvingninger?

Minner mer og mer om trolling dette.
Plussmedlem
Neida, de blir ikke styrket. De dør som fluer alle sammen, mens vi sitter og ser på, flirer og ler, spiser potetgull og gjetter på hvilken fisk som er neste til å dø....
milo
Neida, de blir ikke styrket. De dør som fluer alle sammen, mens vi sitter og ser på, flirer og ler, spiser potetgull og gjetter på hvilken fisk som er neste til å dø....


HAHAHAHA. klahahaharher ihihihikke... åhåhå skrihihivehehehe...
Torbjørn Jørgensen



Han her b.l.a snakker om at han får 10 graders svinging i forbindelse med vannbytte, og dere andre slang dere på etter ham, så da går jeg ut ifra at dere synes det er greit med 10 graders svingning dere også.

God påske!
10 grader er ekstremt, men for trigging til lek eller annet, så er det vel ikke uvanlig.

At mer en 1 - 2 grader svingning i løpet av et døgn er ustabilt er jo like ekstremt, syns jeg, med mindre man har veldig sårbar fisk, f eks yngel.

Jeg bruker ikke varmekolber i mine kar, og lyset fra armaturene varmer opp vannet på dagen, og om natten så synker den litt. Har ikke sjekket hvor mye det vanligvis svinger, men tipper at 2 - 4 grader svinging i løpet av et døgn ikke er usannsynlig. Dette skjer jo over mange timer.

Mellomlagrer vann, og ved vannbytter så synker gjerne temperaturen 2 - 3 grader eller så. Har ikke opplevd det som et problem, og heller ikke hørt at andre har hatt problemer med det.



Det kommer selvsagt an på fiskerase og om det er yngelkarr etc

Jeg har b.l.a blå tiger reker og om det synker 2 grader i det karret så stryker de med kjapt! Men, den rasen er jo ekstra var for små endringer i både temperatur og pH.

Jeg mistet også ca 200 kirsebærreker fordi varmekolben streiket over natta, tempen sank med 4 grader, det var nok til å ta livet av dem.

Fiskerase? :/
Mener du art?
Erlend
Sitter selv og passer på at mine Coryer/Ansistrus/Botia som lever på 40-50 cm dyp ikke nærmer seg overflaten, er jo litt redd for undertrykk. Ettersom jeg er en samvittighetsfull akvarist skubber dem selvfølgelig ned igjen når de kommer for høyt, de vet jo ikke sitt eget beste..........
Sitat Erlend : Det er forskjell på å "overleve" og ha det bra"........
Forklar meg nå hvor i naturen/verden døgnsvigninger på 10-15 grader
ikke er naturlig !
Jeg vil også, som Janne, si at noen av dine påstander er tull....

Sitat Erlend : "Er det 1 april i dag? Siden dere åpenbart tuller med meg? "
Her kommer et Ærlig spørsmål, Erlend : Er du eldre enn 17 år ?
Folk som svarer deg har krav på å vite dette mht hvor seriøst de
skal svare deg......

"Belegg for? Dette er like logisk som å vite at jordkloden er rund. "
.......Dette kan jo tyde på at 17 er litt i overkant.........

PS ! Jeg kan heller ikke forklare L-144-dødsfallene...............
Plussmedlem
Erlend
Jeg har b.l.a blå tiger reker og om det synker 2 grader i det karret så stryker de med kjapt! Jeg mistet også ca 200 kirsebærreker fordi varmekolben streiket over natta, tempen sank med 4 grader, det var nok til å ta livet av dem.


Da er det noe galt med de rekene dine fra utgangspunktet av!

Og i tillegg til alder kunne det vært greit å vite din biologiske og kjemiske utdanning, din akvaristiske erfaring og hvilke vitenskapelige undersøkelser du henter dine fakta fra. For i følge deg er det mange millioner døde fisk som svømmer lykkelig rundt i karene sine, de vet nemlig ikke at de er døde....
milo
[QUOTE=Erlend]Jeg har b.l.a blå tiger reker og om det synker 2 grader i det karret så stryker de med kjapt! Jeg mistet også ca 200 kirsebærreker fordi varmekolben streiket over natta, tempen sank med 4 grader, det var nok til å ta livet av dem.


Da er det noe galt med de rekene dine fra utgangspunktet av!

Og i tillegg til alder kunne det vært greit å vite din biologiske og kjemiske utdanning, din akvaristiske erfaring og hvilke vitenskapelige undersøkelser du henter dine fakta fra. For i følge deg er det mange millioner døde fisk som svømmer lykkelig rundt i karene sine, de vet nemlig ikke at de er døde....

Hvorfor er min alder, min utdannelse, mitt yrke interessant i denne saken? Jeg vet da ikke noe om dere andre her, er det sånn at man plikter å legge ut alt mulig av personlige, private opplysninger om seg selv for å kunne delta i debatter?
Han Erlend er vel ikke så langt ute på vidda som de fleste her skal ha det til.

Feks: Malawisjøen:Ok temeraturen varierer gjennom året.Under tørketiden kan den være nedi 20 grader,og i lune viker kan den i regntiden være opp i 30 grader.Men man skal ikke teste malawiciklidenes temperaturtoleranse i et akvarium.Man bør sørge for at temperaturen holdes konstant mellom 23 og 26 grader.

Tanganyikasjøen:Temperaturen varierer noe med et snitt på 26 grader gjennom året.Under tørkeperioden kan den ligge 1-2 grader lavere og i beskyttede bukter kan den under regntiden ligge 1-2 grader høyere.Man skal ikke teste tanganyikacikliders temperaturtoleranse i et akvarium men holde en konstant temperatur på 25-27 grader.

Dette er utdrag fra respektert litteraratur som holder mål.

Så vil mene at temperaturen er noe ikke jeg leker med ivertfall.
Trenger vel ikke ha så spesielle fisker for at man skal være forsiktig med temp....


Og jeg hadde litt lyst til å gå litt imot strømmen her Moro det da med litt uhøytidlig diskusjon.
Jaja dere andre får da bare herje som dere vil med fiskene deres, og utsette dem for jojo-svinginger i temperaturer.

Jeg fortsetter å holde ganske jevn temperatur i mine akvarier
Det er jo en ting hva man gjør hos seg selv, men jeg synes det er litt dumt med "skremselspropaganda". Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest at f.eks. cory- og hypancistrus-yngel ikke tåler temperatursvingninger. At de ikke tåler å flyttes fra ett akvarie til et annet etc. Likevel erfarer altså mange at det ikke er problematisk. Det er jo ikke slik at desto flere ganger man har lest noe på et forum, jo sikrere er det. I slike lukkede kretser (som et slikt forum) risikerer man at man etter en stund blir en haug med papegøyer som repeterer hva vi har lest av andre, som de igjen har lest av atter andre, uten at noen egentlig vet hvorfor (eller om det i det hele tatt stemmer). Et eksempel på det er jo de kjære "filterbakteriene" våre, som vitenskaplige studier (jeg har linket til det tidligere under vannkvalitet-delforumet) viser at a) Tåler ekstremt mye men b) Knapt eksisterer i akvariefilter (det gjør derimot mange andre mikroorganismer som gjør samme nytta).
Plussmedlem
Erlend
[QUOTE=milo]Hvorfor er min alder, min utdannelse, mitt yrke interessant i denne saken? Jeg vet da ikke noe om dere andre her, er det sånn at man plikter å legge ut alt mulig av personlige, private opplysninger om seg selv for å kunne delta i debatter?


Nei, kan det være fordi du uttaler deg som om du er den eneste som har rett og alle andre har feil? Derfor kunne det vært litt moro å vite hvordan du har kommet fram til de tingene du uttaler deg om.... Og hvilke grunnlag du har for å hevde det du hevder....
Nå har det seg jo ofte slik at de som ikke kan eller vil svare på hvilke grunnlag de har for uttalelsene sine, faktisk ikke har belegg for de...
Du/dere uttaler dere da like bastant, bare at dere har en annen mening enn meg.

Jeg krever da ikke at dere oppgir utdannelse, yrke, sivilstand, alder, bosted eller antall år i akvaristhobbyen bare fordi vi har ulike meninger.

Kan man ikke akseptere at man har ulike meninger og ulike erfaringer, uten å måtte gå til personangrep og bedrive hersketeknikker på dette forumet? Jeg er ny her og har ikke noe papegøyemeninger heller, som noen beskylder meg for her i denne tråd.

Lavmål!
I en annen tråd her var det også en av dere i denne tråd som spør om jeg er religiøs. Hva faen har det med saken å gjøre? Skal man også oppgi sin personlige tro/religion for å kunne diskutere akvariehobbyen!?
Ja det ble litt ampert her og på grensen til hetsing. Jeg skal være ærlig å si at jeg er uenig i det du sier Erlend..eller, rettere sagt..jeg tror ikke skiftende temperatur gjennom dagen (vil ikke kalle det svingning) er skadelig. Tenk på hvor utilregnelig og nådesløs naturen kan være, hvor de sterkeste får overleve..både i vann og på land. At tempen svinger opp og ned fem grader flere gang iløpet av en dag høres ikke bra ut i mine ører, men at den stiger med varmen fra lyset, senker seg når det blir natt osv, det må da være rimelig nært slik det er i naturen? Samme med kaldvannsbytter.. En kald regnskur!

Nå kan man jo ikke sammenligne natur og akvarie sånn egentlig... men at tempen stiger og synker i vannet, enten det er i en liten 60liter eller i en elv et sted skal da vel i teorien ikke være så grasalt stor forskjell på. Og dette med kaldvannsbytter i et akvarie også, det er vel ikke så mange som pøser dette neddi slik at alt kaldvannet fordeler seg usympatisk med det varme... det havner vel som regel i et hjørne eller hvor man lar vannet renne/tømmes, og fisk som ikke liker dette trekker seg unna mot dervannet er varmest. Det lille kaldvannet blir fort varmet opp/blandet med tropevarmen i akvariet..

Selv har jeg sett små stimfisk komme stormende når jeg har vannbytte (med litt kaldere vann enn akvarievannet), så herjer de rundt i nyskjerrighet. Men tror de fleste er enig i at gradestokken ikke skal løpe løpsk heller.
Plussmedlem
Nå velger du igjen å unngå det jeg egentlig spør om. Isteden velger du å hisse deg opp over andre ting. Derfor regner jeg nå med at du ikke har belegg for det du hevder, at du ikke har noen kilder du kan henvise til og at det kun er dine egne påstander og noe DU tror er riktig.
Jeg på min side vil kunne henvise til all verdens akvarielitteratur, folk som har levd med og forsket på denne hobbyen hele livet sitt osv....

Jeg kan ikke huske å ha sett noen be deg oppgi sivilstatus, og for meg er det revnende likegyldig. Men den type reaksjon er et klassisk eksempel når noen blir satt til veggs og må få fokus vekk fra sine egne, vaklende argumenter...
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap