Egg på corydoras sp. black :)

Inaktiv bruker
I går, tidlig før akvarielyset gikk på, var det full aktivitet i gruppen med Corydoras sp. black. Merket at de var veldig urolige i forhold til ellers. Ble sittende og se litt, og joda det var lek på gang. 6 - 7 stk var med i leken.

Så spennende (jeg kom jo nesten for sent på jobb).

Noen av eggene ble lagt på frontruta i små klaser, men de fleste på bladene. Plukket vel opp ca halvparten og la de en egen klekketank. Resten som var festet inne i Windeløven var det umulig å få tak i.

Utrolig spennende om det blir noe yngel ut av dette siden det er første gang for fiskene - og første gang for meg Skal i allefall gjøre det jeg kan.
Så gøy ,gratulerer så masse .

Ser ut til at det er eggleggingstid for de svarte nå siden det er flere som har fått egg på de. Håper mine også skjønner det etterhvert
Inaktiv bruker
Takk for det guttn og Sølvi Tok ingen bilder under leken/eggleggingen. Var så redd jeg skulle forstyrre dem. Bildene her ble tatt etter flytting av egga. En klase henger i tuppen av røttene til ei flyteplante. Nederste bilde viser klekketanken.

Det ser jo veldig bra ut. Hvis du har litt eikeløv eller noen orekongler tilgjengelig ,så ville jeg puttet det oppi for å forhindre sopp på eggene.
Inaktiv bruker
Ja, eikeblader har jeg nå puttet oppi. Bladene som vises på bilde over er fulle av egg og de skal fjernes når eggene klekker. Ettersom c. black ofte legger eggene i klaser er det vel stor sannsynlighet for at en del av dem mugner. Får håpe at noen klarer seg
Inaktiv bruker
I dag (4 dager etter at egga ble lagt) oppdaget jeg en 5-6 bittesmå yngel som pilte langs bunn. For å forsikre meg at jeg så riktig, måtte forstørrelsesglasset fram Så utrolig smått !

Ca halvparten av egga ser ut til å ha mugna, men jeg gir de en sjanse ut dagen. Gjorde i stand en ny plasttank med vann som får stå til i morgen, og da blir første vannbytte. Justerte ned PH´n med 2 - 3 dråper eikebarkekstrakt. Skal prøve å holde PH på 6,5.

Microormen står klar, diskusbits og shrimp sticks som skal finknuses. Orker ikke styre med å klekke artemia akkurat nå.

Temperaturen er 21 grader i klekketanken. Bør jeg sette inn varmekolbe etterhvert ?
Inaktiv bruker
Må bare legge ut et bilde av en yngel (6 dager gammel på bilde). Den er så utrolig søt !

Tilsammen klekte 9 egg, så nå piler ni små "sytråder med hode på" rundt i klekkeboksen
hvordan lagde du den klekke tanken?
du skjønner det er litt lek på gang mellom pansermallene min så jeg skal begynne å gjøre klart men vet ikke hvordan
Inaktiv bruker
Vegard Engan
hvordan lagde du den klekke tanken?


Bruker bare en liten plastboks med luftpumpe. Kan sikkert bruke hva som helst. En godt rengjort (ikke med såpe) isboks f.eks. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap