Hva passer sammen med kardinaltetra?

Jeg har 12 platy og 8 kardinaltetra i et 54-liters kar med grus. Skjønner at disse ikke helt passer sammen pga av vannverdier. Tenkte derfor å bytte ut platyene med noe annet. Er det noen som har noen gode tips til en nybegynner? Jeg vil ikke ha stimfisk og helst en Sør-Amerika biotop.

Har lett mye på fiskebasen og sett litt på medlemsakvarier og tenker på en av de følgende:
Gul dvergciklide
MacMasters dvergciklide
Kakadueciklide
Apistogramma gibbiceps
eller kanskje en øksefisk

Tror dere at en av disse kunne passet bra med kardinaltetra? Er det noen som har noen erfaringer? Må vel muligens ha i litt sand for dvergciklidene.

Andre tips (andre fisker eller planter)? Bør jeg ha i en algespiser? F.eks. en ancistrus eller to?

PS! Hvordan legger jeg inn en aktiv link?
Du trenger ikkje ha Ancistruser som algespisere, 2-3 eplesnegler er like godt men mye billigere.


Du bør lese denne hvis du ikkje har lest den før
Som du sikkert vet, lever Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi) i store stimer, i øvre del av Rio Orinoco-vassdraget, og i Rio Negro, i Venezuela og Brasil, og antakelig også i sørøstre del av Colombia.
Der lever den i sortevann med en pH mellom 3,8 og 4,8, og en hardhet så lav at den ikke er målbar (ekstremt surt og bløtt vann).

Mange av habitatene er nesten helt uten plantevekst under vann, andre områder har relativt frodig undervannsvegetasjon. Bunnen består for det meste av meget finkornet sand, mange steder med tykke lag av slam og visne blader oppå, og det er ofte greiner og døde trær i vannet.

Planter i det naturlige habitatet inkluderer Cabomba furcata og Cabomba aquatica, tigerlotus (Nymphaea lotus), Hydrocotyle leucocephala, og Hydrocotyle ranunculoides.
Andre fisk i samme biotoper er blant annet: div. Copella arter, Nannostomus marginatus, Nannostomus eques, Hemigrammus bleheri, og diverse øksefisk som Carnegiella strigata (NB! Stimfisk).
Av dvergcichlider finnes for eksempel Apistogramma mendezi, Apistogramma steindachneri og Apistogramma iniridae.
Alger tas hand om av div. Otocinclus, som f.eks. Otocinclus arnoldi.

Du sier ingen ting om hva slags vannverdier du har tenkt å ha i karet, men jeg antar at du ikke har tenkt å ha verdier tilsvarende de Kardinaltetra har i naturen, selv om dette ofte gjør at fisken viser mer intense farger. Skal vi gjette på at du vil ha pH på ca 7 (du bør i hvert fall ikke ligge høyere)?

Karet ditt er minste laget for en god stim av Kardinaltetra, som er aktive svømmere og trives i store stimer, men med god plantevekst og ikke masse annen fisk, kan det vel gå. Skaffer du deg et noe større akvarium, for eksempel 160 liter, vil du kunne ha en visuelt meget vakker stim på 40-50 kardinaltetra, sammen med flere andre arter.
Karet er også i minste laget for et par Apistogramma, litt avhengig av art, men utstyres det med mange gjemmester i form av røtter, huler og planter, kan det vel prøves. Vær oppmerksom på at det kan stå om livet hvis to Apistogramma ikke danner par, eller hunnen ikke er klar til lek når hannen er det, i et så lite akvarium.

De i naturen forekommende Apistogramma artene vil alle ha sortevann og så surt og bløtt vann som mulig. Den som tåler mest avvik fra dette, er vel Apistogramma steindachneri, men den blir til gjengjeld ganske stor, og 54 liter vil være for lite for den arten.

Av de Apistogramma du nevner, vil Apistogramma macmasteri fra østre Colombia/Venezuela være den som er mest biotopriktig, og også den av artene som i utgangspunktet er sortevannsbeboer, men som tåler godt en noe høyere pH enn den har i sine hjemtrakter (der pH er på 5-tallet).
Dvergcichlider bør avgjort gis fin sand på bunnen, og også vissent eike- eller bokeløv blir satt stor pris på.

Kardinaltetra er tilpasset til å leve i ekstremt næringsfattige miljøer, og de er naturlig nok derfor meget flinke til å stjele/spise yngel av annen fisk, for eksempel eventuelle yngel som dvergcichlidene produserer.

Jeg vil anbefale rikelig med planter som nevnt over (eller en Cabomba-art som er lettere å få tak i), fin sand på bunnen med rikelig med vissent løv, ikke for kraftig vannbevegelse, et par Otocinclus arnoldi og et par Apistogramma macmasteri, i tillegg til kardinaltetraene dine. Dette vil være et oppsett meget tett opp til den naturlige biotopen.

Lykke til!

Tusen takk for et veldig informativt svar! Dette tar det tid å fordøye

Har for tiden ph på 6,3 men vil vel prøve å få den litt lavere med tiden. Bør jeg tilsette vannet noe for å få fargen mer likt sortevann eller er ikke det viktig?

Satser ellers på å følge alle de andre gode tipsene. Dette er meget spennende!!!

De foreslåtte dvergcichlidene og Kardinaltetraene vil sette stor pris på sortevann.
Hvis du lager dette ved å filtrere vannet du bruker gjennom torv (ugjødslet og ukalket naturtorv!), vil du ikke bare få den rette fargen, men også tilførsel av humussyrer som senker pH. Dette er billigere enn å kjøpe dyr sortevannsekstrakt eller lignende. Vær forsiktig, pH kan falle veldig mye.
Torv halverer også gjerne den allerede lave hardheten vi har i kranvannet de fleste steder her i landet.

Det er kanskje lettere å kjøpe en rot eller to i butikk, du kan få mye farge fra slike røtter. Eikeløv i karet gir også litt syre- og fargeeffekt.

En anelse brunfarge på vannet bidrar også til å minske lysnivået i karet, noe både tetra og dvergcichlider vil sette pris på. Da vil du kunne se virkelig flotte farger på disse fiskene.

Takk igjen for mye hjelp. Jeg har selvsagt flere spørsmål Har funnet endel svar her på forumet, men disse står igjen:

I plantebasen står det Cabomba plantene du nevner med vanskelighetsgrad på vanskelig. Er det likevel greit å holde disse for en nybegynner eller finnes det andre gode alternativer?

Otocinclus arnoldi er vel det samme som Otocinclus flexilis, eller? Og er det nok med et par. I fiskedatabasen står det at de bør være minimum 5 stk. Men det blir vel for mye i et 54 liters kar, eller?

Hvor mye sand trenger jeg? Hvor finkornet bør det være? Lys eller mørk sand? Passer det med Biltema blåsesand 0,1-0,7 mm?

Og bør jeg plukke vissent eikeløv fra treet, eller går det også greit å ta det fra bakken?
macbeth
Takk igjen for mye hjelp. Jeg har selvsagt flere spørsmål :) Har funnet endel svar her på forumet, men disse står igjen: I plantebasen står det Cabomba plantene du nevner med vanskelighetsgrad på vanskelig. Er det likevel greit å holde disse for en nybegynner eller finnes det andre gode alternativer? Otocinclus arnoldi er vel det samme som Otocinclus flexilis, eller? Og er det nok med et par. I fiskedatabasen står det at de bør være minimum 5 stk. Men det blir vel for mye i et 54 liters kar, eller? Hvor mye sand trenger jeg? Hvor finkornet bør det være? Lys eller mørk sand? Passer det med Biltema blåsesand 0,1-0,7 mm? Og bør jeg plukke vissent eikeløv fra treet, eller går det også greit å ta det fra bakken?


eikeløv har jeg selv bare prøvd visne, eike greiner er også fint, gjerne med barken på, ikke kok den bare slen den oppi. biltema sanden er kanon god, den lyse er den du må bruke, jeg bruker selv 0,2-1mm den er best, synes den andre blir alt for fin.
ikke brukk mørk sand, den er falig ved lav ph, både den i dyrebutikken, og den på biltema.(ineholder aliminium ett eller annet) den lyse er absolutt penest også.
macbeth
.....I plantebasen står det Cabomba plantene du nevner med vanskelighetsgrad på vanskelig. Er det likevel greit å holde disse for en nybegynner eller finnes det andre gode alternativer?

Hvis du skal ha brunt vann med derav følgende relativt lite lys til plantene, er det nok like greit å bruke Limnophila sessiliflora i stedet. Den ser ikke så annerledes ut, tåler mørkere kar, og er lettere å holde. Den kommer dog ikke fra Sør-Amerika.

macbeth
Otocinclus arnoldi er vel det samme som Otocinclus flexilis, eller? Og er det nok med et par. I fiskedatabasen står det at de bør være minimum 5 stk. Men det blir vel for mye i et 54 liters kar, eller?

Nei, ikke nå lenger. I 2006 ble O. arnoldi reklassifisert til ikke lenger å være et synonym for O. flexilis.
(Lehmann, P. (2006a): Anatomia e relações filogenéticas da família Loricariidae (Ostariophysi: Siluriformes) com ênfase na subfamília Hypoptopomatinae. Tese de doutorado. PUCRS, Porto Alegre, Brazil. ix + 420 p.)(Upublisert).

O. arnoldi skiller seg på et par områder fra sin nære slektning; det som er lettest å se for oss legmenn på området er at O. arnoldi har 5 forgrenede pectoralfinne-stråler, mens O. flexilis har 6.
Begge disse artene lever vanligvis i Argentina /Uruguay-området, men Heiko Bleher har rapportert O. arnoldi også fra øvre Orinoco/Rio Negro.
Men det er jo ingen ting i veien for å finne en annen art, f.eks en som forekommer i Rio Orinoco-vassdraget.
Jeg tror ikke du vil få alger nok til å fø på en større stim Otocinclus, og ville nøyd meg med et par stykker, men noen arter ville kanskje verdsette å være noe flere.

macbeth
Og bør jeg plukke vissent eikeløv fra treet, eller går det også greit å ta det fra bakken?

Begge deler går fint, så lenge treet har trukket ut all klorofyll fra dem og de er brune, visne og døde.
Fordelen med å ta de fra bakken er jo at det vil følge med en del smådyr og mikroorganismer; disse vil fiskene dine elske å rote fram og å spise.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap