- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvor store må rekeyngel være før jeg kan selge dem?
Hvor store må rekeyngel være før jeg kan selge dem?
Postet 14.08.08 kl 22:15
Postet 14.08.08 kl 23:59
Postet 15.08.08 kl 00:02
Det visste jeg ikke, Michael. Er det en slags uskreven regel i "reke-miljøet"?
Jeg har tenkt som så at "unge reker takler transport bedre, og kjøper får en ung reke som vil leve lengre enn en stor reke".
Når man leser div. steder at disse dvergrekene bare blir et til to år gamle, så har jeg tenkt at jeg vil være grei, og selger små reker i blant de halvvoksne for å la kjøper få ha dem hos seg så lenge som mulig. Så da har jeg i blant sendt med noen ganske små også. Men jeg har aldri målt om de er 1 cm, eller rett under (jeg er dårlig på øyemål). Hvis jeg synes de ser litt vel små ut, så legger jeg ved to små istedet (som tilsvarer èn større), noe jeg trodde var greit.
Huffda... nå ble jeg full av dårlig samvittighet. Tenk om det sitter masse misfornøyde reke-kjøpere rundt omkring, som ikke har sagt fra til meg! Jeg har jo gjort det i god tro! Jeg har tenkt "ok, hvis denne reken lever i 12 måneder, og jeg beholder den her i to mnd ekstra for at den skal bli større, så blir det jo enda kortere tid kjøper har rekene hos seg".
Jeg får vel passe på å skrive dette ettertrykkelig i annonsen hvis/når jeg selger reker igjen, at noen av de kan være ganske små.
Auda, nå fikk jeg nesten litt vondt i magen....
Jeg har tenkt som så at "unge reker takler transport bedre, og kjøper får en ung reke som vil leve lengre enn en stor reke".
Når man leser div. steder at disse dvergrekene bare blir et til to år gamle, så har jeg tenkt at jeg vil være grei, og selger små reker i blant de halvvoksne for å la kjøper få ha dem hos seg så lenge som mulig. Så da har jeg i blant sendt med noen ganske små også. Men jeg har aldri målt om de er 1 cm, eller rett under (jeg er dårlig på øyemål). Hvis jeg synes de ser litt vel små ut, så legger jeg ved to små istedet (som tilsvarer èn større), noe jeg trodde var greit.
Huffda... nå ble jeg full av dårlig samvittighet. Tenk om det sitter masse misfornøyde reke-kjøpere rundt omkring, som ikke har sagt fra til meg! Jeg har jo gjort det i god tro! Jeg har tenkt "ok, hvis denne reken lever i 12 måneder, og jeg beholder den her i to mnd ekstra for at den skal bli større, så blir det jo enda kortere tid kjøper har rekene hos seg".
Jeg får vel passe på å skrive dette ettertrykkelig i annonsen hvis/når jeg selger reker igjen, at noen av de kan være ganske små.
Auda, nå fikk jeg nesten litt vondt i magen....
Postet 15.08.08 kl 00:08
Endret: 15.08.08 kl 00:10
mona oHuffda... nå ble jeg full av dårlig samvittighet. Tenk om det sitter masse misfornøyde reke-kjøpere rundt omkring, som ikke har sagt fra til meg! Jeg har jo gjort det i god tro! Jeg har tenkt "ok, hvis denne reken lever i 12 måneder,
Om det kan hjelpe, ville ihvertfall jeg vært kjempehappy for den dealen.
Kan ikke tenke meg at dette er så viktig for den jevne akvarist, men dersom det er spesielle reker, er det kanskje fint å kunne se kvaliteten på mønstre osv.
Tror det har mye med hvilke reketyper og hvilke kvaliteter du selger.
Postet 15.08.08 kl 00:15
Fordelen med store reker er jo at en ser kjønnet lettere. Men jeg synes ikke de forsendelsene dine er noen dårlig handel, mona. Så vidt jeg husker, så har du solgt dem som assortert på både kjønn og størrelse, og med en pris som er ca en femtedel av det de har i butikkene. Når en i tillegg får et par ekstra, så burde du ha god samvittighet. Jeg har solgt med de samme betingelsene, og har ikke fått noen klager.
Postet 15.08.08 kl 00:38
Postet 15.08.08 kl 00:41
Postet 15.08.08 kl 00:49
Greit, det hørtes kanskje litt slu ut, sorry! Her i norge er reker som akvariedyr jo ganske ny og vi er på vei å definere våre egne og forhåpenligvis gode regler.
Her var eg sikker litt rask med svaret og har (meir ubevisst) "importert" en uskreven regel fra tyskland. Men eg skreiv også at den regelen er meir for kjøperen enn for rekens skyld.
Røde Krystallreker for eksempel blir (i ett bra miljø) kjønnsmoden etter 3 - 4 måneder. Da er den 1,5 til 2cm. Så en dvergreke med 1cm er ikke så gammel. Livstid for en dvergreke skal forventes med 2 år.
Det er korrekt at unge reker (halvvoksne) tåler transporten bedre enn fullvoksne. Men gjelder det jo yngre jo bedre?
Første dagene av en reke er ganske tøffe. Rask vekst fører til mange skallskifter på kort tid. Da skal rekene utsettes minst mulig stress og en transport på den tiden er dødsfarlig for rekene.
Det blir betydelig roligere (mindre skallskift) når rekene er ca. 0,5cm (egen antydning). Rekene tåler meir og her begynner kanskje tiden man kan sende de med en god samvittighet. Og eg har solgt sikker sjølv en del dvergreker (spes. Blue Pearl), som var ikke mykkje større og da handterer eg det også sånn at eg pakker ett større antall.
Men eg husker den gangen eg bestilte Gule Reker i Tyskland. På den tiden hadde de en astronomisk pris på 160 Kr/stk og eg understrekte at eg vil ha så store som mulig. Eg fikk 10 stk. (som var bestilt) og 8stk var kanskje 5mm og 2stk var død og målte 3,5 og 4 mm. Det var ikke sånn som eg har forventet da. Skuffet! Resten døde forresten i løpet av de neste 5 dager.
Men folk er (heldigvis) forskjellig. Den ene vil gjerne ha rekeyngel og den andre vil ha fullvoksne reker med hunner bærende egg. Det beste er selvfølgelig hvis det blir avklart på forehand.
Her var eg sikker litt rask med svaret og har (meir ubevisst) "importert" en uskreven regel fra tyskland. Men eg skreiv også at den regelen er meir for kjøperen enn for rekens skyld.
Røde Krystallreker for eksempel blir (i ett bra miljø) kjønnsmoden etter 3 - 4 måneder. Da er den 1,5 til 2cm. Så en dvergreke med 1cm er ikke så gammel. Livstid for en dvergreke skal forventes med 2 år.
Det er korrekt at unge reker (halvvoksne) tåler transporten bedre enn fullvoksne. Men gjelder det jo yngre jo bedre?
Første dagene av en reke er ganske tøffe. Rask vekst fører til mange skallskifter på kort tid. Da skal rekene utsettes minst mulig stress og en transport på den tiden er dødsfarlig for rekene.
Det blir betydelig roligere (mindre skallskift) når rekene er ca. 0,5cm (egen antydning). Rekene tåler meir og her begynner kanskje tiden man kan sende de med en god samvittighet. Og eg har solgt sikker sjølv en del dvergreker (spes. Blue Pearl), som var ikke mykkje større og da handterer eg det også sånn at eg pakker ett større antall.
Men eg husker den gangen eg bestilte Gule Reker i Tyskland. På den tiden hadde de en astronomisk pris på 160 Kr/stk og eg understrekte at eg vil ha så store som mulig. Eg fikk 10 stk. (som var bestilt) og 8stk var kanskje 5mm og 2stk var død og målte 3,5 og 4 mm. Det var ikke sånn som eg har forventet da. Skuffet! Resten døde forresten i løpet av de neste 5 dager.
Men folk er (heldigvis) forskjellig. Den ene vil gjerne ha rekeyngel og den andre vil ha fullvoksne reker med hunner bærende egg. Det beste er selvfølgelig hvis det blir avklart på forehand.
Postet 15.08.08 kl 01:29
Flott innlegg Michael.
Tror ikke det er noen som anklager deg for å være slu eller noe.
Det er bare at det var en ny ting i vår sammenheng, og da må de jo diskuteres litt.
Selv har jeg ikke tenkt noe over det med mange skallskift når de er små, men det er jo absolutt et godt poeng.
Tror nok at mange vil revurdere hvilken størrelse rekene har ved forsendelse etter å ha lest innlegget ditt.
Når det gjelder de gule rekene, ville nok heller ikke jeg vært helt fornøyd om jeg hadde bedt om "så store som mulig", og det kom noen knøttsmå yngel.
Tror ikke det er noen som anklager deg for å være slu eller noe.
Det er bare at det var en ny ting i vår sammenheng, og da må de jo diskuteres litt.
Selv har jeg ikke tenkt noe over det med mange skallskift når de er små, men det er jo absolutt et godt poeng.
Tror nok at mange vil revurdere hvilken størrelse rekene har ved forsendelse etter å ha lest innlegget ditt.
Når det gjelder de gule rekene, ville nok heller ikke jeg vært helt fornøyd om jeg hadde bedt om "så store som mulig", og det kom noen knøttsmå yngel.
Postet 15.08.08 kl 09:38
Michael NiesarMen folk er (heldigvis) forskjellig. Den ene vil gjerne ha rekeyngel og den andre vil ha fullvoksne reker med hunner bærende egg. Det beste er selvfølgelig hvis det blir avklart på forehand.
Trudde ikke det var vits å sende store med egg, mener å ha hørt de kvitter seg med egg/yngler hvis de blir stressa? Eller har æ blitt lurt no igjen?
Isåfall har æ spredt vidre feilinformasjonen og beklage da tel de det gjeld
Har prøvd å ikke sende de store pga det og større risk for dødsfall, det har ikke vært førr å være kjip. Har tenkt mottaker blir mer glad for x små levende reker kontra x store døde reker. Har heller gitt et par ekstra reker.
Kjøpere som gir tilbakemelding virke veldig fornøyd ihverfall.
Postet 15.08.08 kl 12:48
Børge JohannessenTrudde ikke det var vits å sende store med egg, mener å ha hørt de kvitter seg med egg/yngler hvis de blir stressa? Eller har æ blitt lurt no igjen? :)
Det er en viss risiko for at gravide hunnreker kan slippe eggene i posen. Men jeg vet ikke om den er særlig stor, den risikoen.
Jeg har alltid skrevet i annonsen at jeg kan sende noen gravide reker med egg PÅ KJØPERS risiko og ansvar. Og det er det mange som er villige til. Og faktisk, det har alltid gått bra, hver eneste gang. Har sendt mange, mange reker etterhvert nå, og hittil har ikke en eneste kjøper rapportert at rekehunnen kastet eggene under transport.
Tvertimot, de har gått videre med dem i kjøpers akvarium på vanlig måte, og så har de klekket og befolket det
Kjøperne får jo raskt en hel del ekstra reker på det viset, om de er villige til å ta sjansen.
Det er begrenset hvor mange gravide reker jeg selger, noen ganger gjør jeg det ikke (vil jo ha yngelen de produserer, jeg og!
PS! Jeg har ikke tatt noe ekstra betalt for hunnreker med egg.
Postet 15.08.08 kl 13:03
Endret: 15.08.08 kl 13:06
For to år siden hadde eg 50stk tigerreke med meg og transporttiden var 3 dager. Ved ankomsten var det en død reke og den var gravid. Alle andere var i god form (og blant de var det også to gravide hunner).
Eg er enig, at det er ett større risiko å sende gravide hunner, men som Mona sier, er det en del kjøperer som vil gjerne ha hunner med egg og ta risikoen. Som selger må man vite det sjølv hvis man selge sånne eller ikke. Hvis man sier nei til sending av gravide hunner har man iallfall minst en god argument som forklaring.
Eg er enig, at det er ett større risiko å sende gravide hunner, men som Mona sier, er det en del kjøperer som vil gjerne ha hunner med egg og ta risikoen. Som selger må man vite det sjølv hvis man selge sånne eller ikke. Hvis man sier nei til sending av gravide hunner har man iallfall minst en god argument som forklaring.
Postet 15.08.08 kl 14:01