Ombygging av biltema armatur?

Hei.

Vurderer å kjøpe et biltema armatur for ombygging. Det vil i så fall være snakk om den med 2*18W.

Planen er å kun bruke innmaten, som jeg plasserer under akvariet, og ha ledninger til endekopper på lysrørene. Ledningene vil være noe slikt som 1.5-2.5 M lange. (En ledning på 1.5 og en på 2.5 til hvert lysrør.)

Er det noen som har gjort noe tilsvarende selv, og kan fortelle om potensielle problemer? Selv antar jeg at det som potensielt kan være et problem, er de lange ledningene.

Ser forøvrig ut til at dette er ypperlige armaturer for dem som har akvariereoler (for flere småkar på en gang.) Og for DIY'ing generelt.
...Nei, jeg har ikke bygget om en slik armatur, men det første som slår meg er at jeg har lest "et eller annet sted" at ledningene på den ene siden av reaktoren måtte være "så korte som mulig"...Og jeg klarer ikke se for meg at det var på tilførsels-siden...Én mulig grunn til det, eller også en annen grunn til ikke å bygge om, er radiostøy...Lange ledninger er det samme som fine antenner, og lang ledning med spenstige frekvenser og høye spenninger kan fort bli masse støy...

Edit:
...Også er vel ikke lysrørholderne vanntette(?), så da må du nesten ha dekkglass eller kjøpe det utenom...
Kan ikke se for meg at lange ledninger er noe problem. Det er jo bare å kappe i passelig lengde og skjøte.
Skaff deg dekkglass. Lag en liten kasse og sett hele lyskassesullamitten inn. Enkelt og greit

Eller enda bedre, bruk litt mer pæng og kjøp deg et lysrørsett fra arcadia.
Det er ikke snakk om å bruke de orginale lysrørholderene, men slike som er bergenet på akvarie.

På litt lengre sikt, tenker jeg på å lage en ny topp. Usikker på om jeg da vil ha trafoene i toppen eller under karet.

Å kjøpe ferdig lyssett fra Arcadia er selvsagt en mulighet, men langt fra like tilfredsstillende. Dessuten har jeg to stk liggende.
...Én mail til Osram ga følgende svar:

"Elektronikken har endel funksjoner som ikke magnetisk forkobling har,
Slik som varmstart, "cut off", "end of life teknikk", automatisk detektering av
effekt og EMC som du nevner.

Bortsett fra EMC som du nevner, erfarer vi sverting av lysrørene med påfølgende
tenningsproblemer grunnet tap av emitterstoff.
Tror at EMC er et større problem enn vi er klar over.

Imidlertid kan tillatte lengder på de "varme ledningene" variere mellom forskjellige
typer. Dette er det oppbygningen av elektronikken som avgjør.
Vi har en manual for armaturprodusentene. Mye kan hentes fra våre nettsider
Link


Med vennlig hilsen
With best regards

Cato Johannessen
Engineer Tech.dep."
(Jeg har redigert URL'en til en link)

...Så jeg vil fortsatt anbefale deg å se litt nærmere på det før du forlenger ledningene sånn helt uten videre...
Takker og bukker.

Slik jeg forstår det, er det ikke farlig å bruke lengre ledninger, selv om det kan gi uheldige bieffekter.

Kan fint leve med at et sett med lysrør ryker tidligere enn de skulle ha gjort, og skulle det komme radiostøy, får jeg bare gjøre om.

Vil anta at evt. radiostøy vil være veldig lokal og ikke forstyrre naboen 50m unna.
...Radiostøy er slikt som lager mindre snille spenninger i flatskjermen din, overharmoniske frekvenser på ledningsnettet og er generelt en av de store tingene man prøver å bli kvitt; derav EMC direktivet...

...Videre regner jeg med at siden lengre ledninger brenner emitterstoff og lager vanskligheter i tenningen, så øker det også brannfaren...Dette er min subjektive mening, men jeg vil anbefale deg på det sterkeste og kjøre en slik konstruksjon for en som jobber med nettopp lystoffrør og armaturer får du setter dette inn i huset ditt...

...Om det forstyrrer naboen din, så nja...Alt av radiostøy vil akkumulere seg og spre seg på nettet...Men han vil fortsatt få inn P1...
Tror ikke det er så ille å bruke den, jeg ville helt klart ha prøvd den ut, den blir sikkert levert med 0,5mm2 eller 0,75mm2 ledere, bytter du disse ut med 1mm2 eller 1,5mm2 så vil jeg tippe at evt. spenningstap forsvinner.
Ville ikke ha bytta før jeg prøvde ut med det samme tverrsnittet.

En annen ting som kanskje blir noe klønete, de billig armaturene er som oftest med tenner, du bør kanskje finne deg en armatur med elektronisk trafo, så slipper du en duppeditt til å tenke på.
Får se om jeg finner en elektriker å spørre litt for sikkerhets skyld.

Elektronisk tenner kan kjøpes på clasaen. Men det øker jo prisen med en hundrelapp da.

Skal sjekke litt ellers og. Er jo mulig det finnes noe med elektronisk tenner innebygget som egner seg for DIY.
Trygve Lillefosse
Hei. Vurderer å kjøpe et [URLBLOCK1] for ombygging. Det vil i så fall være snakk om den med 2*18W. Planen er å kun bruke innmaten, som jeg plasserer under akvariet, og ha ledninger til endekopper på lysrørene. Ledningene vil være noe slikt som 1.5-2.5 M lange. (En ledning på 1.5 og en på 2.5 til hvert lysrør.) Er det noen som har gjort noe tilsvarende selv, og kan fortelle om potensielle problemer? Selv antar jeg at det som potensielt kan være et problem, er de lange ledningene. Ser forøvrig ut til at dette er ypperlige armaturer for dem som har akvariereoler (for flere småkar på en gang.) Og for DIY'ing generelt.


Det er ikke noe problem å bygge om en slik armatur. Eller bygge en selv, av passende løse deler. Jeg har gjort dette mange ganger(fagmann). Og lange ledninger er ingen hindring. Hvor du kan skille drossel fra lysrørene, og unngå varme fra disse. Noe støy gir det heller ikke. Jeg har pc og flatskjermer i nærheten, uten noe forstyrrelser. Da er den kun målbar i så fall.
Men når du bygger om en armatur, så er forsikring og garanti bare å glemme. Så skulle det bli en feil, personskade eller brann, så stiller du litt svakt.
Tom tank
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Hei. Vurderer å kjøpe et [URLBLOCK1] for ombygging. Det vil i så fall være snakk om den med 2*18W.


Men når du bygger om en armatur, så er forsikring og garanti bare å glemme. Så skulle det bli en feil, personskade eller brann, så stiller du litt svakt.

Såsant prinsippet er riktig, dvs. at økt ledningslengde er OK, så er ikke resten så mye å tenke på.

Laget forøvrig til noe tilsvarende for noen år siden, men der brukte jeg noen trafoer jeg kjøpte løst. En av dem gikk varm etter noen måneder, antar det var produktfeil, men utelukker ikke brukerfeil. Derfor vil jeg heller bygge om noe som allerede er "designet".
Koblinger etc. vil det neppe være noe å utsette på.
Ja, hva er lange ledninger? Jeg bygger armaturer i to deler. Tennere og lysrør i en del, og så drossler i en annen del. Mellom disse er det ca 2 meter ledninger. De er da samlet i en felles signal kabel, med 1 mm kvadrat på lederne. Det fungerer greit.

At trafoer/drossler går varme, er helt normalt. De pleier å bli kokvarme. At de er kalde, tyder heller på at noe galt.

Ellers gjelder det å velge riktig drossel for formålet. Alt ettersom type rør man skal koble til.
Kobl skjema står som regel på drosselet. Og hva det er beregnet for.

Ellers er jo tilkoblings klemmene på drosselet av fjær type. Disse kan fort ryke, ved til og fra koblinger. Eller at vakkel kontakt oppstår.

Men å bygge armatur selv, er vel noe Nemko ikke er så mye med på, vil jeg tro
(Men når man ser hvor mye rart de er med på å godkjenne, så skulle det kansje ikke være så vanskelig?)
Hei og hopp Tom

Er mye det samme som du har gjort jeg tenker å gjøre.

Den drosselen jeg snakker om, ble ikke bare varm, den skiftet farge og ble (tildels) brun.

Såvidt jeg husker, hadde drosslene i biltema-armaturet jeg kjøpte igår skrukoblinger.

Tror det opplegget jeg lagde til dengang var bra overdimmensjonert. hadde bl. a. en kondensator pr rør om jeg ikke husker feil.

Kjøpte som sagt et armatur igår, og såvidt jeg så, er det meget godt egnet til ombygging. Det er bare å kopiere ledningsstrekkene der det er aktuelt å endre på lengder. Eneste man må endre, er å koble droslene til jordingsledning om man ikke bruker metallplaten allt er festet i. Denne fungerer jo som jording, og jording må man ha.
Trygve Lillefosse
Hei og hopp Tom Er mye det samme som du har gjort jeg tenker å gjøre. Den drosselen jeg snakker om, ble ikke bare varm, den skiftet farge og ble (tildels) brun. Såvidt jeg husker, hadde drosslene i biltema-armaturet jeg kjøpte igår skrukoblinger. Tror det opplegget jeg lagde til dengang var bra overdimmensjonert. hadde bl. a. en kondensator pr rør om jeg ikke husker feil.:-) Kjøpte som sagt et armatur igår, og såvidt jeg så, er det meget godt egnet til ombygging. Det er bare å kopiere ledningsstrekkene der det er aktuelt å endre på lengder. Eneste man må endre, er å koble droslene til jordingsledning om man ikke bruker metallplaten allt er festet i. Denne fungerer jo som jording, og jording må man ha.


Hvis den ble brun, så er det gjort noe galt. Eller at den er defekt.
Kondensatoren som sitter i armaturen, har ingenting med det å få lys i røret å gjøre.
Den er der bare for å fase kompensere. Tar du den vekk, så lyser røret like bra. Kondensatoren er der kun for at støm måleren din skal måle all strømmen armaturen din bruker.

Nei, jording må man ikke ha. Det blir galt å trekke jord inn i et rom, som ikke er forsynt med jord fra før. Så som i en stue. Er en ting jordet(i samme rom), så skal allt være jordet. I nye anlegg, så er det krav om jording i alle rom. Men har ikke tilbakevirkende kraft.

Så hvis du har akvariet ditt i stua, (som er uten jord?), så kan du bare droppe jordingen, på akvarie armaturen.
[

Hvis den ble brun, så er det gjort noe galt. Eller at den er defekt.
Kondensatoren som sitter i armaturen, har ingenting med det å få lys i røret å gjøre.
Den er der bare for å fase kompensere. Tar du den vekk, så lyser røret like bra. Kondensatoren er der kun for at støm måleren din skal måle all strømmen armaturen din bruker.

Vil det sei at strøm mengden ikke blir måt hvis en tar bort kondensatoren
Tom tank
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Hei og hopp Tom Er mye det samme som du har gjort jeg tenker å gjøre. Den drosselen jeg snakker om, ble ikke bare varm, den skiftet farge og ble (tildels) brun. Såvidt jeg husker, hadde drosslene i biltema-armaturet jeg kjøpte igår skrukoblinger. Tror det opplegget jeg lagde til dengang var bra overdimmensjonert. hadde bl. a. en kondensator pr rør om jeg ikke husker feil.:-) Kjøpte som sagt et armatur igår, og såvidt jeg så, er det meget godt egnet til ombygging. Det er bare å kopiere ledningsstrekkene der det er aktuelt å endre på lengder. Eneste man må endre, er å koble droslene til jordingsledning om man ikke bruker metallplaten allt er festet i. Denne fungerer jo som jording, og jording må man ha.


Hvis den ble brun, så er det gjort noe galt. Eller at den er defekt.
Kondensatoren som sitter i armaturen, har ingenting med det å få lys i røret å gjøre.
Den er der bare for å fase kompensere. Tar du den vekk, så lyser røret like bra. Kondensatoren er der kun for at støm måleren din skal måle all strømmen armaturen din bruker.

Nei, jording må man ikke ha. Det blir galt å trekke jord inn i et rom, som ikke er forsynt med jord fra før. Så som i en stue. Er en ting jordet(i samme rom), så skal allt være jordet. I nye anlegg, så er det krav om jording i alle rom. Men har ikke tilbakevirkende kraft.

Så hvis du har akvariet ditt i stua, (som er uten jord?), så kan du bare droppe jordingen, på akvarie armaturen.

Tror drosselen var i ustand, men er ikke 100% sikker.

Hadde ekstra kondensator fordi det også var endel datautstyr på samme kursen, og masse nettverk, så det var for å være sikker på å unngå støy.

Selvsagt riktig det med jordingen, men det er lett å overse jordingen når det er monteringsplaten som brukes som jord. Skulle gjerne skrevet at jord må man ha på jordet kurs.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap