Javabregner

Hei, er rimelig fersk i dette, og oppdaget i går noe merkelig på javabregnene mine.... Det ser ut som om det vokser lange brune tråder akkurat som hår ut av bladene? Det er tynt brunaktig minner litt om nesletråder/hår e.l. Dette skjer ikke på alle, men kun på noen (de største bladene) og det er KUN på javabregnene - ingen andre planter.....

Hva kan dette være for noe ?
Helt naturlig for javabregner. Den er i ferd med å begynne å sette avleggere

Først dukker det opp brune rot-tråder ute på tuppen av moderplantens blader, så spirer det en bitteliten avleggerplante der. Rot-trådene dukker opp først under bladtuppen, så spirer babyplanten ovenfor bladspissen.
Etterhvert blir avleggeren større og større, og etter en stund kan man nappe den av og feste den et annet sted på en trerot e.l.

Javabregner formerer seg på det viset. Det ser nok ikke så ryddig ut, med en moderplante som er helt pepret med avleggere i bladtuppene, men... Mange planteakvarister, som liker veldig ryddige og velstriglete akvarier, irriterer seg over javabregnens måte å formere seg på. De fjerner avleggerne fortløpende, siden det ser så rotete ut.

Mine javavbregner er fulle av sånne, jeg pleier å suge dem av med slangen jeg bruker til vannbytter. Jeg kaster dem, har ikke bruk for en million små javabregner :p
Avleggerne sitter veldig løst, så de løsner med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap