Malawier som graver

Nå som tiden nærmer seg enda mer for å sette opp malawi-karet ble jeg enda mer nysgjerrig på de malawiene som finnes. Har jo bare en 180l foreløpig, så da lurer jeg på om noen av dere malawifrelste der ute kan hjelpe meg med å finne de fiskene jeg vil ha og som passer hos meg?

Jeg ønsker meg en blålig malawi som graver og som er artig og pen å se på.
Vurderer Pseudotropheus Socolofi, Melanochromis Cyaneorhabdos (evt. Pseudotropheus Acei "Ngara"), men er usikker på hvordan de oppfører seg. Johanniien og Demasonien er vel litt for stor? Synes de er såå flotte med blå hanner og gule hunner...
Kom gjerne med flere forslag! =)

Putter nok bare to arter av begrenset størrelse i karet siden det er såpass lite.

PS: er det noen som vet om noen steder i nærheten av Hønefoss/Røyse/Sundvollen (utenom zooen) jeg kan få tak i slike?
maingano`n er en kjekk fisk å ha i akvariet, aktiv og graver så det holder,blir ikke for stor heller..det er en flott fisk som bare blir finere med alderen, går fra mørk blå med lyseblå striper til mer sort med neonblå striper..jeg har bla. 1 hann og 3 hunner, skaper en utrolig fin fargekontrast i akvariet..den er av den rolige typen melanochromis men er fortsatt "hissig" så du bør ha minimum 4. Demason er veldig hissige å man bør ha minimum 12 stk i ikke noe mindre enn 240L.
Takk for svar

Hadde ikke tenkt å putte demasoni oppi dette "lille" karet, nei...
Du kan jo prøve deg på Melanochromis cyaneorhabdos . De er ikke så hissige, og de blir bare 9 cm.
Maingano og Mel. cyaneorhabdos er samme type fisk, og folk har forskjellige erfaringer med de.
Mitt inntrykk er at de vil ha stort territorie så det kan bli et problem i kar på under 250 liter.
Jeg hadde en hanne som terroriserte alle, hele tiden, og det ble ikke harmoni i karet før jeg tok den ut, men erfaringene er forskjellig som sagt

Ellers så blir Golden
anbefalt til mindre kar, og den skal være ganske lett å få tak i. Begge kjønn har fine farger (og den finnes i flere varianter også).

Hvis 180-literen er foreløpig, med tanke på å skaffe større senere, så kan du jo kjøpe no yngel av forskjellig slag. Ciklider som vokser opp sammen fungerer bedre sammen som voksne også.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap