"vaske" utvendig filter

Hvor ofte er det nødvendig å "vaske" et utvendig filter?

Når du ser utblåseren er dårlig. Ikke så sterk som den pleier å være.
Problemet er jo at utblåset ikke er over vann, så jeg er ikke sikker på om det har blitt noe svakere. Har tatt det litt på sett på strømmen, men jeg husker ikke hvordan det var sist gang jeg gjorde det ret, som forsovet var i januar.
Kommer vann ut gjennom et rør med mange små huler eller...?
Hvor stort er akvariet dette filteret er koblet til? Og hvilken modell er filteret?

Her hos meg pleier jeg å se at det er på tide med en lett filter-rens når vannet ikke er så krystallklart og fritt for partikler som det pleier. Virker som filteret når en viss grense, så greier det ikke helt å holde på alle partikler lenger og slipper fra seg noen. Ser det da som litt rusk i vannet o.l. Jeg ser at mine EHeim Pro 2224 trenger å ses over et par ganger i året. Da skifter jeg filtervatten, og hvis det er veldig tjukt av brun gjørme i kurvene, så skyller jeg dem i en bøtte akvarievann også. Bare løfter dem opp og ned av vannet noen ganger. Så skviser jeg den blå svampskiven som ligger i midten i en bøtte akvarievann også, den er gjerne tett samtidig. Det er det hele. Setter kurvene tilbake i filtertønnen, legger på en ny skive hvit filtervatt helt øverst (den gamle kastes), og fyller opp med akvarievann og setter det i gang på nytt.

I blant kan det være nødvendig å rense slangene også. Hvor ofte folk gjør det vet jeg ikke. Jeg er redd jeg aldri gjør det. Jeg bytter dem istedet, om de blir for ille tette av møkk, og så kaster jeg de gamle...
Forsøkte meg på slange-rens med sånne spesialbørster på vaier med filterslangene tilhørende to 250 litere for noen år siden, og den drittjobben vil jeg aldri noensinne måtte gjøre igjen...:p Det var flekker og møkk langt oppover veggene på badet etterpå... for ikke å snakke om meg selv
Da løfter du det røret lca. 5 cm over vannflate. Plasser utstrålene slik at de blåses rett paralell med vannoverflate i karet. Lander vannstrålene under 5 cm fra røret er det dårlig trykk. Og da bør du rense filteret. Det hender også at dårlig trykk ikke skyldes tette filter men selve pumpe er slitt, da må du skifte impelle.

Dette er bare en kortversjon. Enkelt filter har en knstruksjon som gjør at vannstråler skyter lengere enn andre. Men uansett, under 5 cm er dårlig.
Når jeg skal rense slanger bruker jeg enten en liten tøyfille eller en papirbit som ikke løser seg opp. denne fester jeg midt på en hyssingbit som er så lang som røret i begge ender (minst). så skyller jeg røret i vasken samtidig som jeg mater hyssing gjennom, når vannet har tatt med seg hyssingen gjennom er det bare å ta tak fram og tilbake.

Fikk ideen en gang jeg satt og pusset geværløp og tenkte at jeg ikke rakk butikken for å kjøpe nye slanger.
Da skal jeg måle "vannlengden" i mora, litt seint nå, skal krype til køys.
Også eventuelt la kurvene få leke heis i en bøtte med akvarievann. Tror jeg har noe filtervatt liggende så jeg eventuelt kan bytte noe av det.
Målte ikke vannstrålen nøyaktig, men det var over 5cm.

PS: Mona, det er snakk om mitt 240l malawi kar
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap