Paletthann som jager hunnen

Heisann!

Her om dagen kjøpte jeg to palettciklider (Gutt og jente) men så begynte hannen å jage hunnen hele tiden!
Så ringte jeg til dyrebutikken hvor jeg hadde kjøpt dem, og de sa at det kanskje kunne hjelpe med en hunn til, så hannen kunne bestemme litt hvem han ville være sammen med.
Så dro jeg å kjøpte en til da,
men det har jo ikke hjulpet i det hele tatt, hva bør jeg gjøre?

Blir glad for alle svar! =)
Det blir jaging uansett hvor mange hunfisker du gir ham. Det er hel vanlig at guttefisker jager jentefisker. For på den måten viser de interessert for parring. Du som akvarist kan gjøre er å skaffe deg flere hunner pr. han slik at han har flere å jage på og dermed mindre stress på hver enkelt hun. Dette er grunnkunnskap innen akvariehobby så du kan like godt lære deg det med en gang. Med Palett så kan du ha 2-3 hunner til en han.
Paletter er parfisk og ikke haremfisk. Det vil derfor gå hardt utover den eller de hunnene som blir til overs etter at to av dem har dannet par.

Du har derfor to valg. Enten ha en reserveløsning slik at du kan plukke ut den eller de som blir til overs så snart paret er dannet, eller holde bare et par og vente til det roer seg. Siden dette kan være en veldig hissig fisk når den går i lek så er nok det vanligste, og beste, å holde bare to stykker, dvs et par, i et akvarium og la dem finne ut av det på egen hånd. Det er viktig med masse gjemmesteder, feks tett med planter og røtter, slik at den som blir jaget har mulighet til å komme seg unna og gjemme seg. Om det likevel ikke roer seg innen rimelig tid så spørs det om du må bytte ut en av de to. Det er nemlig ikke alltid at kjemien stemmer

lag en bedre tittel. Hadde jeg vært mod her så hadde denne blitt stengt. (ikke ment som refsing til evt moderatorer)

Med en slik tittel, så vil færre folk, komme inn på posten for å hjelpe deg. Å skrive f.eks. Hjelp, hann palettcikliden jager hunnen. Er f.eks. en mye bedre tittel.

Ok,
Takk for svar!

Det med tittel skal jeg huske på!
Dammed
lag en bedre tittel. Hadde jeg vært mod her så hadde denne blitt stengt. (ikke ment som refsing til evt moderatorer) Med en slik tittel, så vil færre folk, komme inn på posten for å hjelpe deg. Å skrive f.eks. Hjelp, hann palettcikliden jager hunnen. Er f.eks. en mye bedre tittel.

Det du gjør da er å rapportere inn innlegget slik at vi blir oppmerksomme på slikt og kan sjekke om det er grunn til endring

Til HI;
hva slags innredning har du?
Det vil hjelpe hunnen hvis det er endel skjulesteder for henne. Paletthanner kan være særdeles innpåslitne. Det hender også at par kræsjer litt etter egglegging og da bør den ene ha mulighet til å skjule seg.
Jeg har opplevd begge deler, både at hunnen jager hannen når yngel er frittsvømmene og en hanne som bare vil leke alenefar..
Dette har alltid gitt seg etter noen dager, men skrekkelig pes for partner de dagene det står på og derfor greit med fornuftig innredning.
Hei mc darup
MC Darup
hva slags innredning har du?

Ja... Som du kan se på bildet er det en hodeskalle og et slott.
Jeg har en hann og to hunner

Å ha to hunner er bare en kilde til problemer, når to finner hverandre vil antagelig den siste hunnen bli jagd av både hannen og hunnen.

Har du en hule til de?
De liker litt små huler med små åpninger. Kokosnøtthuler/ runde keramikkhuler er vel noe av det som lettest faller i smak.
Nei...
Har noen oppskrift til kokosnøtthuler?
Mine nøttehuler
nå har ikke jeg mer enn tre dagers erfaring med paletter, men svarer her så får forhåpentligvis noen korrigere meg. lurte på det samme med kokoshuler selv, så jeg delte rett og slett bare ei nøtt i to, skrapa ut innhold, vaska godt og varma opp i komfyr/kokte. etter det satte jeg ene halvdelen i et hjørne der jeg trodde de kom til å trives med en liten lekeplass. det så greit ut, hannen var inne på besøk med en gang men hun ble aldri mer inn. istedet la hu seg ned i ei lita grop i sanden i motsatt hjørne.

har lagt merke til at hu har lagt seg til rette der for å slappe av noen ganger før, så forsøkte å sette den andre halvdelen av nøtta der, så gravde ei lita grop, satte nøtta litt på skrå og bygde opp litt trangere inngangsparti enn på den andre.
det tok ikke et minutt engang før hua hadde vært inne og sjekka ut. et par timer senere var de der inne samtidig, så det virker godkjent.
får bare håpe det plutselig kommer noen yngel!

tar gjerne imot tips til andre metoder for å lage hule.. bilder?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap