Akvarie med reker i?

Heisann! har en stoor vase jeg har etpar planter og etpar gullfisker i, så lurte jeg bare på hvordan det var å ha reker i dette? kjører dette uten varmekolbe, klarer rekene seg da?

takker for all hjelp
Trenger virkelig hjelp her asså!
rekene blir nok gullfiskmat. forøvrig burde gullfiskene ikke bo i en vase med mindre den rommer en ca 100 liter
Dersom du fjerner gullfiskene, og bollen står i en normalt oppvarmet stue, går det helt fint.
fanken da!

kan jeg f.eks ha en gjeng me neontatra tingene? di bittesmå stimfiskene med gjennomsiktig, rød og blåe striper?

tåler disse normal romtemperatur?
hvor mange liter er denne vasen ca.
Tviler på at du kan ha noe mere enn de to gullfiskene. Tror forøvrig at to gullfisk er i overkant.

Er det lenge siden du startet opp denne vasen?
Hvor stor er vasen?
Har du filtrering?
den er ca. 30- 40 cm høy og ca 20 cm i diameter!

men kan disse neontetra leve i kaldt vann?

kjører luftboble-filtrerings system.

en uke siden.
Inaktiv bruker
gullfisken er vel en av de få fiskene som tåler så lave temperaturer av de mest utbredte akvariumsfisk (?)

på siden her er det masse info om de forskjellige fiskeartene. om du søker på neon tetra oppe til venstre, eller hva slags annen fisk for den del, vil du få grei info om oppførsel, og hvordan forhold den foretrekker/trenger. neon tetra ser ut til å like 22-26 grader, men trives neppe i ytterkantene av dette sjiktet så godt som ca midt i. for kaldt og de mistrives, for varmt og du kan sammenligne det med et menneske som mesker seg i feit mat. det er digg, men du dauer fortere.

les om neon tetra her: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9102

enkelte reker kunne kanskje levd i samme vann som en gullfisk hva vannkvalitet angår, men som tidligere påpekt, så vil de ende opp som gullfiskmat. selv en stor reke vil antageligvis få følehorn og diverse spist av.
ja, men jeg har lest på rekenes info side å der står det også at di skal ha noe mellom 20 og 30 grader, men mange jeg har snakket med her inne har dem i romtempererert vann!

noen andre fisker jeg kunne hatt sammen med rekene her da?
har veldig lust på en gjeng med reker
Hei.

Jeg er redd gullfiskene dine gjerne kommer til å dø om 2-3 uker av nitritforgiftning.
IMHO burde du levere tilbake gullfiskene, eller gi dem til noe som har utedam eller et passende akvarie.

Romtemperatur regnes vel som 20-23 grader eller deromkring.

Tror du kan ha noen Endlers guppy sammen med rekene.

Usikker på om de spiser rekeyngelen, men vil anta det. Men er det endel gjemmesteder, er det alltids noen som klarer seg.
å guppyene vil ikke dø av nitrittet?
Nitritt = gift, ergo, omtren null fisker overlever i en nitrittsuppe.
men bytter jeg vann ofte vil jeg ikke da holde nitrittet i sjakk?
Inaktiv bruker
Tomas Grimsby
ja, men jeg har lest på rekenes info side å der står det også at di skal ha noe mellom 20 og 30 grader, men mange jeg har snakket med her inne har dem i romtempererert vann! noen andre fisker jeg kunne hatt sammen med rekene her da? har veldig lust på en gjeng med reker:)

da jeg svarte sist sjekket jeg et par reke-profiler her på siden, enkelte reker så ut til å kunne leve ned i 18 grader. har du det kaldere enn det i rommet vet jeg ikke om du trenger mer varme, ikke bare for fiskene sin del men deg selv :p

tror de fleste fredelige og små/middelstore fisker går sammen med reker, men det kan kanskje variere på rekesort. kjæresten hadde en reke i et akvarium sammen med en eplesnegle og masse guppy. det var aldri et problem. guppyene fikk yngel som vaks opp og ble ikke spist av reka, og reka hadde det flott og byttet skall. det var også en eplesnegle i akvariet. hun hadde heller ikke varmekolbe, men holdt høy temperatur i leiligheten. skulle tro da at neontetra, guppy, og de fleste andre fisk som er fredelig og ikke spiser reker skulle gå bra.
Du KAN holde nitrittnivåvet noenlunde lavt med daglige vannbytter, men det aller beste er om du lar filteret kjøre seg inn uten fisk i 4-5 uker. Da får filteret tid til å bygge opp bakterier som bryter ned nitritt, og da slipper du daglige vannbytter og syk/død fisk.
Tomas Grimsby
å guppyene vil ikke dø av nitrittet?

Guppyene vil også kunne dø av nitrit, men de produserer mye mindre av det siden de er mye mindre.
Derfor er det lettere å holde i sjakk.

Usikker på hvilket filtreringssystem du bruker, er det en svamp med et rør?

En sak som har fungert bra i mange rekekar, er å ha bunnlag av filtermateriale. (f.eks Efhisubstrat) Man lager en liten haug, og plasserer en luftestein i midten, eller slik at vannet dras gjennom filtermaterialet. (Litt dårlig forklart).
Her kan man gjerne bruke ferdige, luftdrevne UGF løsninger. (UGF=Under Gravel Filter)

I prinsippet kan du filtrere vannet, eller bytte vann så ofte at gullfiskene kan ha det helt greit (utover plassmangel når de blir større). Men i praksis bør man ha litt å gå på.
holder jo forbausende 23-24 grader jo

hadde jeg aldri trodd

men da tror jeg kansje jeg heller skal gå over til noen neon tetra, som er veldig fine i fargene men hvor mange kan jeg ha her før mattilsynet kommer og stenger meg ned?:P
Inaktiv bruker
i forhold til størrelsen er alt i overkant, men kun to fisker ville neppe trives. nå er kanskje ikke jeg rette personen til å svare da jeg selv er ny og stiller en del spørsmål i denne seksjonen, men jeg ville tippe fem til sju. da blir det ikke for mange i forhold til plass, men de får fortsatt artsfrender å stime med.
Inaktiv bruker
red: oops.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap