Hvordan få god biologisk filtrering uten sterk strøm ?

Hvis man struper utblåsene for mye på innvendig pumpe eller skrur ned sirkulasjonen på Aquaballen så vil vel oksygentilførselen synke til de snille bakteriene ?
Man kan også endre retningen på strømmen. Jeg har mine pumper liggende, sånn at utblåset peker på skrå oppover. Da blir ikke strømmen så sterk sideveis, men likevel er det tilstrekkelig sirkulasjon.

Ellers finnes det jo pumper som skal ha en mildere flyt enn andre. F.eks noen av tetra sine pumper.
Takk Men får man opp "gruff" fra bunnen da ? Jeg har coryer og vil gjerne ha best mulig forhold på bunnen.
Hvis du har finkornet sand, så er det lurt å legge noe under pumpa, en flat stein (etc.), sånn at den ikke trekker inn sand. Ellers trekker pumpa like godt inn grums fra bunnen som før. Iallefall hos meg.
Jeg har skikkelig problemer med dette. Hadde ei stor innvendig pumpe i et kar med coryer, der jeg har fin biltemasand i. Det ble for mye strøm slik at sanden føk rundt helt til filteret fikk tettet seg litt. Dette gikk jo ikke særlig bra, for å si det fint. Kjøpte et utvendig filter og satte i, men da ble det dårlig sirkulasjon! Tror jeg må kjøpe ei lita sirkulasjonspumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap