Ønsker tips om en corydoras som ikke er så sky

Jeg har et 120 liters akvarium med 7 C trillineatus (som eneste fisk i akvariet). Jeg har nå fryktelig lyst til å skaffe meg en Corydorassort til. Trillineatusene mine er egentlig veldig sky og jeg ser dem ikke så veldig mye. Jeg kunne derfor tenkt meg en sort som var litt mindre sky enn denne. Jeg har kikket endel på C Adolfoi og kunne gjerne tenkt meg denne, men aner ikke om denne også er sky?
Veldig glad for tips
Forresten har jeg en pH så vidt i underkant av 7 i karet.
Plussmedlem
Alle mine 14 adolfoi ligger framme i forkant av karet når de slapper av.
Ellers så er de høyt og lavt og leiter etter noe snadder på planter, røtter, bakgrunn etc.
Sterbaiene er også mye framme. Trives i rampelyset disse også.
Trilliene mine ser jeg knapt. Trodde jeg bare hadde 3 stykk igjen, men da jeg tok ut innredningen for å fange 3 sprelske SAE'er her om dagen, så fant jeg dem alle seks
Takker så mye for tips
Det er tydeligvis ikke bare jeg som opplever trillene som sky da.
Da er egentlig både adolfoi og sterbai aktuelle, også i forhold til vannverdier ser jeg
Mine Schwartzi er synlige og aktive dagen lang. Jeg kan ikke gå god for at dette gelder denne arten generellt, men det er ihvertfall min erfaring
Det er veldig individuelt hvor sky en gruppe Corydoras er. En og samme art kan oppføre seg totalt forskjellig i to ulike kar. Der den hos den ene akvaristen er fremme dagen lang, ligger den i skjul ute av syne hos den andre akvaristen.

Om jeg skal peke ut en jeg så ekstremt mye til (fremme hele tiden) og som var den mest "gira" Corydorasen jeg noengang har sett, så må det være
Corydoras melanotaenia Makan til hyperaktivitet.... Jeg flyttet dem en gang mens jeg hadde dem, og de var like hyperaktive i det nye karet.

De har enda flottere farger i virkeligheten enn på bilder! De er nydelig turkisgrå, skinnende farge, med knallgule finner.
Erfaringsmessig kan forskjellige arter corydoras oppføre seg forskjellig fra eier til eier. Noen arter er mer skvetne enn andre, men det er mye annet som påvirker oppførselen hos coryene. Oppsett av karet er en ting. Men her er det heller ikke en enkelt mal. Noen arter foretrekker mer/mindre lys eller mer/mindre planter osv. Jeg synes jeg husker at Monas C-140 forandret oppførsel etter en flytting til et annet kar. Samboere er enda en ting som påvirker coryene. Mine CW-06 ble fryktelig skvetne da de plutselig var alene i karet. Etter at de fikk selskap igjen, har de blitt litt mer sosiale. Antall individer i stimen har absolutt noe med saken å gjøre. Jo større stim, jo tryggere føler fiskene seg. Men her er det også forskjeller mellom fiskene. Mine før nevnte CW-06 er trolig en art der det bør være en ganske stor stim før de føler seg trygge, og at det er derfor de blir skvetne uten selskap i karet. Det er sikkert mange andre faktorer vi ikke vet noe om, som også spiller inn. Av og til forstår man bare ikke hvorfor coryene oppfører seg annerledes hos noen eiere enn hos seg selv.
Trillene mine er omtrent like skvetne som halvparten av de andre coryartene jeg har. Mens barna til trillene mine ikke er skvetne i det hele tatt. Men de har tross alt vokst opp hos meg, og er kanskje litt mer vant av den grunn? I trillestimen forøvrig, har jeg observert en merkelig ting. To av trillene har jeg overtatt fra en person som hadde de i Malawivann. Disse to trillene er større enn de andre trillene, og merkelig nok mye mer skvetne. Det er merkelig at disse to skal vise en annen oppførsel enn sine artsfrender. De to artene jeg har som er minst skvetne, må være c. duplicareus og c-121 - to arter som ligner svært mye på c. adolfoi. Mine super-arcuatus (CW-36) eller heller ikke veldig skvetne av seg. De er vel de coryene jeg ser aller mest til, men det handler jo også litt om størrelsen på fiskene.

Edit: ser Mona var kjappere enn meg.
Plussmedlem
Johanne B
Det er tydeligvis ikke bare jeg som opplever trillene som sky da. Da er egentlig både adolfoi og sterbai aktuelle, også i forhold til vannverdier ser jeg:-)


Adolfoi'ene mine er klekket og oppvokst på Langhus i Ski kommune.
Mulig de har fått mye god oppmerksomhet i oppveksten
Tusen takk til dere også for både tips og råd
Skjønner det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har egentlig fått inntrykk av at flere enn meg har opplevd trillene som sky, det var derfor jeg ville forhøre meg litt før jeg gikk til anskaffelse av en ny type cory. Forstår at det likevel ikke er noen garanti for at en evt. ny type vil være mere fremme enn trillene, men man kan jo alltids håpe
I akvariet er det ingen andre skumle fisk; bare fredelige snegler og reker. Det er ganske tett beplantet og har masse gjemmesteder, samt masse flyteplanter som skjermer for lyset.
Synd at ikke jeg også bor i nærheten av Langhus da



Hmm...vi får se hva jeg har til salgs neste gang jeg skal til Trøndelag. Jeg har i hvert fall en diger gjeng med c. schultzei, men de er faktisk pingler her hjemme hos meg. Ellers blir det triller...
Ja du får bare si i fra. Kanskje du kan "tøff dem opp" litt først
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Aspevik
Reklame for plussmedlemskap