Noen som kjenner til biobox 1 filter?

Har et veldig klønete filter i mitt lille akvarium. Biobox har masse forskjellige filter inne i noen plastikk bokser som ikke går and å ta opp. Nå har jeg lest bruksanvisningen på det og hjelp her må det da være en feil, der står det at kullfilter byttes 1 gang i mnd, hvitt filter hver uke, blått filter(10ppi) hver 3-5 mnd, og et med kjeramikk kuler(ser slikt ut) byttes hver 4-6 mnd.
Slik som jeg har forstått bruken av kullfilter er at dette brukes ved medisineringer, og tas ut.
I og med at filterene ligger i bokser er det helt umulig å ta opp filtre og knyste disse i vann, får bare skylt de i en bøtte med akvarievann.
Som sakt er det noen som har en drill om dette
JEg har et tilsvarende filter selv, og er ikke spesielt fornøyd. Aner ikke hvor jeg får kjøpt innmat til det heller. Ikke fikk vi med bruksanvisning heller. Skulle gjerne fjernet hele greia, men de har jo satt det fast på bakveggen til akvariet!! Der jeg kjøpte akvariet har de ikke deler til filteret. ARGH!!
Jeg var også innom der jeg kjøpe akvariet og gjorde dem oppmerksom på at, ja hvordan bytte filter? mitt. De har nå bestilt filter inn i butikken sin og det var også der jeg fikk tips om å kutte opp boksene på det filtret jeg ville bytte mest (det som er hvit). Det kan virke som butikken der jeg kjøpe det ikke hadde blitt godt nok informert når de tok disse akvariene inn. Men den butikken jeg kjøpte det hos har nå den nødvendige informasjonen om akvariet nå, tror ikke de selger slike mer. Da det er et herk system, spør du meg

Jeg aner ikke hvordan dette filteret ser ut, men... er det ikek mulig å ta ut alle disse boksene, og heller erstatte de med en stor terning blåsvamp? Eller er det helt umulig å erstatte de boksene som følger med, med noe annet filtermateriale?
Jeg brukte dremel og vips så er det mulig å bytte det som er inni boksene. Jeg er rimelig grønn og ander ikke om det er mulig å sette inn en blåsvamp. Men da er det som blir, jeg vet ikke om det er bra nok??
Her ser du en artikkel om modifisering av et fluval innvendig filter.

Ikke helt samme filtertype som det du har, men på de fleste filter er det mulig å bytte ut det filteret som følger med, med noe annet.

Blåfilter er ikke annet enn blå svamp, laget for å huse filterbakterier. Kan kjøpes i alt fra små klosser på den lokale dyrebutikken, til digre flak på 1 x 1 meter og 10 cm tykke. Disse kan kuttes til ønsket størrelse og form med en tapetkniv.

Her er en butikk som selger blåsvamp, men det finnes flere også

Er filteret ditt lite, kan det være bedre å stikke på den lokale dyrebutikken og kjøpe en bit blåsvamp som brukes i juwel innvendige filtre. Koster kanskje en 40 kroner, og er langt mindre. Trenger liksom ikke en kvadratmeter med blåsvamp til et bittelite filter
Det som er inne i biobox er lite og muligens en mulighet å sette inn et stort blåfilter, bare håpe at det ikke flyter bort. Akvariet ble levert med minus lokk over filter boksen. Så en ekstra kikk der for å se etter fisk har vært lurt Takk for linken.
ElinH
Jeg aner ikke hvordan dette filteret ser ut, men... er det ikek mulig å ta ut alle disse boksene, og heller erstatte de med en stor terning blåsvamp? Eller er det helt umulig å erstatte de boksene som følger med, med noe annet filtermateriale?


Prøvde dette med en Biobox 2, men virket som om det ikke fungerte skikkelig da. Fikk dårligere gjennomstrømning. Det er en litt merkelig patent med en løs pumpe som sørger for å dra vannet over varmekolben som sitter inni boksen, så gjennom alle filterene. Ligner litt på en Juwel-filter kopi, men filterboksen er bredere.

Men kanskje hvis man får åpnet plastboksene og satt blåsvampen inn i dem. Kullfilteret ville jeg uansett tatt ut etter tre-fire uker.

Tror ganske sikkert det går an å bruke varmekolben separat. Det går i hvert fall an på Biobox 2.

Jeg har satt inn et Fluval 3 Plus i mitt 115 liter Aquatlantis Ambiance-kar med Biobox 2 og har etter hvert tenkt å kaste ut hele bioboxen. Kjører dem parallelt nå. Men den sitter ikke fast i akvariet. Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med selve karet, sammenlignet med f.eks Juwel. Nydelig glass og skikkelig fin kvalitet på møbelet.
Biobox
jeg har akkurat det samme problemet med mitt akvarie. jeg kjøpte et 60l akvarie med fastlimt biobox på glasset.
jeg kjøpte dette akvariet på dyrebutikken hvor jeg jobber, og sjefene mine var heller ikke informert om at boksene ikke gikk å åpne, så nå har de sluttet å ta inn slike biobokser. jeg har vurdert å skifte pumpe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort bioboxen uten å lage merker i glasset... Noen tips?
synes også bioboksen er veldig stor å klumpete, må da "stjele" noen liter med svømmeplass....

Jeg har også biobox.
Og syns den er teit. Har aldri hatt noe annet, men syns den er stor, føler at den er lite effektiv og syns også den bråker fælt. Altså, den er jo DIGER oppi 60litern min. Og når jeg skylder disse 4 boksene (rister dem godt oppi bøtta når jeg skifter vann), så kommer det så mye grums og dritt ut av selve pumpa at vannet er grått en halv dag.

Fordelen er vel at det er varmekolbe inni. Men det hjelper ikke stort.... Har lyst på en liten og nett eheim. Men da må jeg jo ha varmekolbe også. Min biobox kan i hvert fall både åpnes og tas ut, det høres jo helt kørka ut at noen av dem sitter fast.
Jeg har 3 Mini Biobox-filtere og er ganske fornøyd. Jeg bruker vanligvis ikke kull etter de første ukene, bare bokser med filtervatt og svamp, pluss de keramiske kulene. Kjøper aldri nye bokser. Jeg fjerner en del av plastgitteret på toppen av plastboksene slik at jeg kan bytte filtervatt i dem når det trengs (sjeldent). Jeg renser boksene ved å dyppe dem i en bøtte med karvann og "banke" møkka ut mot bøtteveggen. Min erfaring er at filteret kun bråker når pumpa må renses.
Mimmipia
jeg har akkurat det samme problemet med mitt akvarie. jeg kjøpte et 60l akvarie med fastlimt biobox på glasset. jeg kjøpte dette akvariet på dyrebutikken hvor jeg jobber, og sjefene mine var heller ikke informert om at boksene ikke gikk å åpne, så nå har de sluttet å ta inn slike biobokser. jeg har vurdert å skifte pumpe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få bort bioboxen uten å lage merker i glasset... Noen tips? synes også bioboksen er veldig stor å klumpete, må da "stjele" noen liter med svømmeplass....


Når det gjelder "Mini Biobox" som jeg har i min 60l så er det ikke nødvendig å ta ut bioboxen for å skifte pumpe, det holder å dra opp skilleveggen inne i boksen for å få tilgang. Pumpa er festet med sugekopper. Jeg brukte en tid en eheim-pumpe i min.
gakk
Jeg har 3 Mini Biobox-filtere og er ganske fornøyd. Jeg bruker vanligvis ikke kull etter de første ukene, bare bokser med filtervatt og svamp, pluss de keramiske kulene. Kjøper aldri nye bokser. Jeg fjerner en del av plastgitteret på toppen av plastboksene slik at jeg kan bytte filtervatt i dem når det trengs (sjeldent). Jeg renser boksene ved å dyppe dem i en bøtte med karvann og "banke" møkka ut mot bøtteveggen. Min erfaring er at filteret kun bråker når pumpa må renses.


Aha, kanskje jeg bør ta ut den med kull.

Jeg renser boksene sånn som deg. Men hvor ofte bør de renses? Gjør det annenhver uke.
Hei, du som har brukt ei eheim pumpe i din. Jeg gjør det samme men sliter med at pumpa tømmer det første kammeret og til slutt drar inn luft. Er det noen mulighet for å fikse dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap