- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Planlegger stor tank.
Planlegger stor tank.
Da blir det kanskje min tur
Jeg og kona planlegger ett stort tilbygg neste sommer, hovedårsaken til dette er for å få en stor garasje som kan romme 2 biler om sommeren og 3 om vinteren. Denne blir bygget i tilknyttning til huset og krever at vi bygger oss litt ut og i 90grader vinkel. Terrenget på siden av huset er ca som kjelleren, så nybygget vil bli under bakken med plen over. Planene er ikke helt klare ennå, men det nærmer seg. Det som automatisk kommer da er ett ledig rom på 41m2, og vi vet vel alle hva slikt kan brukes til :cool:
Kona rister på hodet, men vet vel med seg selv at den kampen er tapt før den har startet...
Jeg tenkte bare jeg ville høre med dere som har bygget tanker selv om hvordan dette bør gjøres...er sikkert mange ideer som jeg ikke kommer på selv. Blir uansett ikke oppstart før neste høst/vinter.
Rommet jeg har tenkt å bruke er 7,5m langt og 5,5m bredt, altså 41,0m2 med alle vegger i betong, samt tak i hull-betongelementer. Siden veggene allerede er i betong er det veldig greit å bruke de som akvarie bak- og sidevegger.
Bunnen blir den støpte betongplata i tilbygget. Her vurderer jeg å grave meg ned 1m ekstra hvor akvariet skal stå, i forhold til gulvnivået ellers i rommet. (Rommet er allerede senket 40cm i forhold til garasje og eksisterende hus.
Frontveggen ser jeg for meg i betong, forskaler åpninger til glass med en presskant på innsiden i betongen. Ser for meg 2 stk åpninger som er 60cm høye og 200cm lange. Planen er da en tank som er 160cm høy, hvor det blir 80cm mellom gulv og glass, 60cm glass og 20 cm betong over glasset. Da blir tanken relativt grei å betjene, samtidig som plassen utnyttes godt i høyden.
Pumper og teknisk utstyr kommer jeg til å plassere i garasjen, lager en "teknisk kasse" som isoleres godt og som enkelt kan tas vekk ved behov.
Lystoppen må bli ett kapittel for seg, men ser for meg at den hengsles i bakkant og løftes med wire og trinse i front. Vil ha noe heldekkende, pga de store vannmengdene.
Ok, da er det grovskissert. Tanken blir altså 5,5m bred, 1,6m høy og 2m i dybden. Det gir meg 17.600L. Om jeg graver meg ned 1m ekstra før betongplaten støpes blir den 5,5m bred, 2,6m høy og 2m dyp. Da er jeg oppe i 28600L :eek: Dette høres helt sinnsykt ut, men siden jeg alikevel skal grave, støpe og styre kan jeg faktisk gjøre dette uten spesielt store utgifter.
Selfølgelig kommer glass o.l, men det kan tas på litt sikt. Det som bør være viktig er jo å faktisk klargjøre litt :nikke:
-Jeg må finne ut hvor tykk betongen må være i frontveggen, men regner med at 20 cm tykk armert betong holder i massevis?
-Glassdimensjonene blir vel som ett vanlig 90cm høyt kar? Siden den nederste delen av glasset bare blir 80cm under vann bør det vel holde greit med 15mm glass?
-Er det bare idioti å senke bunnen i karet? Det blir 10.000Liter vann ekstra som skal varmes opp og stelles med, og man vil nok ikke se så mye av det som skjer nede der, men likevel...? Glasstykkelsen blir vel fortsatt 15mm
-Eller droppe nedsenkingen, og heller trekke tanken enda en meter ut i rommet? 5,5m bred, 1,6m høy og 3m dyp gir 26.400liter. Det må jo bli en sinnsyk dybdevirkning :nikke: Fortsatt 15mm glass.
-Hva slags pumper kan/bør man bruke på slikt?
-Oppvarming av vannet er jeg litt usikker på, men jeg har vannbåren gulvvarme i kjelleren nå og har tenkt å legge dette i ny bygget også. Er det dumt å basere seg på dette som oppvarming av tanken?
-Sluk, vann og godt med strøm legges selfølgelig inn. Må også ha ett helautomatis vannskifteanlegg via en PLS eller noe.
-Regner med at man kan bruke glassfiber og topcoat på en slik tank også?
Sikkert masse mer, men jeg har ikke tid nå. Flott om noen har innspill
Jeg og kona planlegger ett stort tilbygg neste sommer, hovedårsaken til dette er for å få en stor garasje som kan romme 2 biler om sommeren og 3 om vinteren. Denne blir bygget i tilknyttning til huset og krever at vi bygger oss litt ut og i 90grader vinkel. Terrenget på siden av huset er ca som kjelleren, så nybygget vil bli under bakken med plen over. Planene er ikke helt klare ennå, men det nærmer seg. Det som automatisk kommer da er ett ledig rom på 41m2, og vi vet vel alle hva slikt kan brukes til :cool:
Kona rister på hodet, men vet vel med seg selv at den kampen er tapt før den har startet...
Jeg tenkte bare jeg ville høre med dere som har bygget tanker selv om hvordan dette bør gjøres...er sikkert mange ideer som jeg ikke kommer på selv. Blir uansett ikke oppstart før neste høst/vinter.
Rommet jeg har tenkt å bruke er 7,5m langt og 5,5m bredt, altså 41,0m2 med alle vegger i betong, samt tak i hull-betongelementer. Siden veggene allerede er i betong er det veldig greit å bruke de som akvarie bak- og sidevegger.
Bunnen blir den støpte betongplata i tilbygget. Her vurderer jeg å grave meg ned 1m ekstra hvor akvariet skal stå, i forhold til gulvnivået ellers i rommet. (Rommet er allerede senket 40cm i forhold til garasje og eksisterende hus.
Frontveggen ser jeg for meg i betong, forskaler åpninger til glass med en presskant på innsiden i betongen. Ser for meg 2 stk åpninger som er 60cm høye og 200cm lange. Planen er da en tank som er 160cm høy, hvor det blir 80cm mellom gulv og glass, 60cm glass og 20 cm betong over glasset. Da blir tanken relativt grei å betjene, samtidig som plassen utnyttes godt i høyden.
Pumper og teknisk utstyr kommer jeg til å plassere i garasjen, lager en "teknisk kasse" som isoleres godt og som enkelt kan tas vekk ved behov.
Lystoppen må bli ett kapittel for seg, men ser for meg at den hengsles i bakkant og løftes med wire og trinse i front. Vil ha noe heldekkende, pga de store vannmengdene.
Ok, da er det grovskissert. Tanken blir altså 5,5m bred, 1,6m høy og 2m i dybden. Det gir meg 17.600L. Om jeg graver meg ned 1m ekstra før betongplaten støpes blir den 5,5m bred, 2,6m høy og 2m dyp. Da er jeg oppe i 28600L :eek: Dette høres helt sinnsykt ut, men siden jeg alikevel skal grave, støpe og styre kan jeg faktisk gjøre dette uten spesielt store utgifter.
Selfølgelig kommer glass o.l, men det kan tas på litt sikt. Det som bør være viktig er jo å faktisk klargjøre litt :nikke:
-Jeg må finne ut hvor tykk betongen må være i frontveggen, men regner med at 20 cm tykk armert betong holder i massevis?
-Glassdimensjonene blir vel som ett vanlig 90cm høyt kar? Siden den nederste delen av glasset bare blir 80cm under vann bør det vel holde greit med 15mm glass?
-Er det bare idioti å senke bunnen i karet? Det blir 10.000Liter vann ekstra som skal varmes opp og stelles med, og man vil nok ikke se så mye av det som skjer nede der, men likevel...? Glasstykkelsen blir vel fortsatt 15mm
-Eller droppe nedsenkingen, og heller trekke tanken enda en meter ut i rommet? 5,5m bred, 1,6m høy og 3m dyp gir 26.400liter. Det må jo bli en sinnsyk dybdevirkning :nikke: Fortsatt 15mm glass.
-Hva slags pumper kan/bør man bruke på slikt?
-Oppvarming av vannet er jeg litt usikker på, men jeg har vannbåren gulvvarme i kjelleren nå og har tenkt å legge dette i ny bygget også. Er det dumt å basere seg på dette som oppvarming av tanken?
-Sluk, vann og godt med strøm legges selfølgelig inn. Må også ha ett helautomatis vannskifteanlegg via en PLS eller noe.
-Regner med at man kan bruke glassfiber og topcoat på en slik tank også?
Sikkert masse mer, men jeg har ikke tid nå. Flott om noen har innspill
Postet 24.08.08 kl 18:49
Postet 24.08.08 kl 20:41
Gigantomani
Du har mange spørsmål.
Jeg har ikke så mange svar, men jeg skjønner at kona rister på hodet.
Jeg har litt greie på konstruksjoner. 20 cm armert betong i veggene holder i massevis forutsatt at armeringen er tilstrekkelig og riktig plassert. Men husk at betong er ikke vanntett så det må behandles med et eller annet stoff.
Fuktproblemer kan bli en større utfordring enn styrkemessige problemer. Det kan kanskje være lurt å forhøre seg med folk som bygger innendørs svømmebassenger. Det kan kanskje være et tips å bygge akvariet litt bredere, i steden for dypere, så kan det brukes som svømmebasseng hvis du går lei av fisk eller skal selge huset en gang.
Lykke til
Jeg har ikke så mange svar, men jeg skjønner at kona rister på hodet.
Jeg har litt greie på konstruksjoner. 20 cm armert betong i veggene holder i massevis forutsatt at armeringen er tilstrekkelig og riktig plassert. Men husk at betong er ikke vanntett så det må behandles med et eller annet stoff.
Fuktproblemer kan bli en større utfordring enn styrkemessige problemer. Det kan kanskje være lurt å forhøre seg med folk som bygger innendørs svømmebassenger. Det kan kanskje være et tips å bygge akvariet litt bredere, i steden for dypere, så kan det brukes som svømmebasseng hvis du går lei av fisk eller skal selge huset en gang.
Lykke til
Postet 25.08.08 kl 09:13
Postet 25.08.08 kl 09:25
Caasberg-Er det bare idioti å senke bunnen i karet? Det blir 10.000Liter vann ekstra som skal varmes opp og stelles med, og man vil nok ikke se så mye av det som skjer nede der, men likevel...?
Vil ikke kalle deg idiot
Men jeg skjønner ikke meningen med 1 meter under gulvnivå. Det blir jo så mye du ikke ser eller har kontroll på.
Men lykke til Håper du setter i gang og fortsetter tråden med bilder.
Akvarierommet til Siljan i klikkbar link.
Postet 25.08.08 kl 09:32
[QUOTE=Caasberg]Planen er da en tank som er 160cm høy, hvor det blir 80cm mellom gulv og glass, 60cm glass og 20 cm betong over glasset. Da blir tanken relativt grei å betjene, samtidig som plassen utnyttes godt i høyden.
Hvor høyt er rommet du skal ha akvariet i? Tenker du å ha akvariet på gulvet eller skal du løfte det opp fra gylvet?
Har du vanlig takhøyde på 244 cm kan det fort bli noe trangt på toppen.
[QUOTE=Caasberg] Lystoppen må bli ett kapittel for seg, men ser for meg at den hengsles i bakkant og løftes med wire og trinse i front. Vil ha noe heldekkende, pga de store vannmengdene.
Her dukker det samme problem opp igjen. Hvor høyt har du det til taket? Vinkelåpningen på lystoppen blir fort et problem og siden lystoppen også bygger noe i høyden blir det fort litt trangt. Toppen får et areal på mellom 11 og 16.5 m2.
Skal du opp i denne karstørrelsen med f eks 25.000 liter og ha 1/2 watt pr liter vann f eks blir dette 12.5 kWatt med lys. Nå tror jeg jo ikke at du trenger så mye over hele karret men det blir allikevel noe lys. Går du net til en lysfaktor på 0,3 blir det 50 stk 2x80 watt T5 armaturer. Nå er vel de fleste ening i at en lysttopp på 1.2 m2 er stor og uhandterlig men du skal tidoble denne.
Jeg tror at du skal glemme lystopp, gå for HQI eller noe lignede. Bygg inn hele karret ig sett skyvedører i glass mellom taket og toppen på akvariet. Som du sikke forstår kommer dette til å produsere mye vanndamp og damptrykket inne i denne kass blir enormt stort. Varme kommer også til å bli et problem. Ventilasjon er nøkkelen. Jeg ville nok også ha sett på varmegjenvinning.
Jeg ville ha behandlet alt som blir i våtsonen og over akvariet som en våtsone eller mere som under vann sone..
[QUOTE=Caasberg] -Jeg må finne ut hvor tykk betongen må være i frontveggen, men regner med at 20 cm tykk armert betong holder i massevis?Med en skikkelig drager i toppen burde det holde, men jeg ville ha fått noen til å beregne dette.
[QUOTE=Caasberg] -Glassdimensjonene blir vel som ett vanlig 90cm høyt kar? Siden den nederste delen av glasset bare blir 80cm under vann bør det vel holde greit med 15mm glass?Tror ikke (helt sikkert) at 15 mm glass holder på det nederste glasset. Vurder akryl på hele karret!
[QUOTE=Caasberg] -Hva slags pumper kan/bør man bruke på slikt?
Er spesielt interessert i å finne ut av filtreringen...finnes det noe godt alternativ til sump? Og hvor stor bør en slik være?
Noe avhengig av hvilke fisk du skal holde, men tror nok ikke at du kommer utenom en sump på en eller annen måte. Her finnes det fine filter til dammer.
I tillegg ville jeg ha hatt en sump til vannbehandling. Her kan du da ta inn vann til automatisk vannbytte osv. Jeg ville nok ha hatt den på 5-10 % av det totale volum som et minimum.
Du vil måtte tenke deg litt om hvordan du skal innrede karret. Og deretter setter opp noen sirkulasjonspumper for å få vannsirkulasjon i hele karret. Støyp inn rør i bunnen, veggen slik at du kan sette opp dyser der du trenger dette.
.
[QUOTE=Caasberg] -Oppvarming av vannet er jeg litt usikker på, men jeg har vannbåren gulvvarme i kjelleren nå og har tenkt å legge dette i ny bygget også. Er det dumt å basere seg på dette som oppvarming av tanken?Legger du inn en egen sløyfe med termostat er det ikke noe problem å bruke vannbåren varme.
[QUOTE=Caasberg] -Sluk, vann og godt med strøm legges selfølgelig inn. Må også ha ett helautomatis vannskifteanlegg via en PLS eller noe.Legger du inn tilførselrørene i noen sløyfer i taket over akvarier og med en timer på en magnetventil som bare slipper inn vannet når lysene er på for du forvarmet vannet.
[QUOTE=Caasberg] -Regner med at man kan bruke glassfiber og topcoat på en slik tank også?Jeg ville nok heller ha brukt epoksy.
Lykke til. (Du har en fantastisk kone som tillater dette prosjektet!!!)
Postet 25.08.08 kl 11:29
Takk for innspillene, mye fornuftig, som ventet
Ang. dybden i karet er jeg enig i at det antagelig bare er tull å grave seg ned en meter, da det som nevnt over her blir ett områden uten innsikt og som man ikke har kontroll over...Jeg tenkte mer på dette som ett "gratis" område som egentlig ikke koster noe mer å lage, siden jeg alikevel skal støpe nytt gulv. Ved nærmere ettertanke ser jeg jo at det er litt bortkastet da de fleste ciklider uansett holder seg nærme bunnen, og leker på bunnen. Ønsker jo å se de hele tiden, ikke bare når de tar en kjapp tur forbi glasset
Svømmebasseng blir det ikke i huset uansett Da heller ett tomt akvarium.
Pumper, sump o.l har jeg ikke satt meg inn i ennå, så der er det helt blankt. Må lese og sette meg bedre inn i hva som vil kreves her.
Høyden på tanken er jeg usikker på, har diskutert det med en venn av meg og funnet ut at 140cm høyde antagelig er bedre. Krymper da 50cm fra gulv til glasset, 70cm glass og 20cm til toppen av karet.
Glassene er tenkt ved siden av hverandre, ikke over hverandre. Holder det ikke da og dimensjonere glassene som ett vanlig 90cm høyt akvarium. Evnt. gjerne en dimmensjon større for sikkerhets skyld. Er det en formel eller en tabell som sier at glasset må være tykkere om tanken er 1,2 eller 3meter i dybden? (Dybden, ikke høyden.)
Jeg kjøper ideen med skyvedører over tanken. En lystopp vil nok bli veldig stor og vanskelig å betjene. Da måtte den i såfall være festet med wire i alle hjørner, og muligens tettet med en form for pakning eller noe.
Planen er å installere ett balansert ventilasjonsanlegg i tilbygg og i eks. hus, men jeg er redd fuktmengdene blir for voldsomme uten en form for tildekking...?
Hele rommet blir forseglet som en våtsone. Er dumt å ikke gjøre det med engang tror jeg.
Belysning har jeg ærlig talt ikke tenkt så mye på ennå. Har liten interesse for planter, så det har aldri blitt høyt prioritert
Epoksy er notert, trengs det ikke noen annen behandling?
Håper på flere innspill/råd
Ang. dybden i karet er jeg enig i at det antagelig bare er tull å grave seg ned en meter, da det som nevnt over her blir ett områden uten innsikt og som man ikke har kontroll over...Jeg tenkte mer på dette som ett "gratis" område som egentlig ikke koster noe mer å lage, siden jeg alikevel skal støpe nytt gulv. Ved nærmere ettertanke ser jeg jo at det er litt bortkastet da de fleste ciklider uansett holder seg nærme bunnen, og leker på bunnen. Ønsker jo å se de hele tiden, ikke bare når de tar en kjapp tur forbi glasset
Svømmebasseng blir det ikke i huset uansett Da heller ett tomt akvarium.
Pumper, sump o.l har jeg ikke satt meg inn i ennå, så der er det helt blankt. Må lese og sette meg bedre inn i hva som vil kreves her.
Høyden på tanken er jeg usikker på, har diskutert det med en venn av meg og funnet ut at 140cm høyde antagelig er bedre. Krymper da 50cm fra gulv til glasset, 70cm glass og 20cm til toppen av karet.
Glassene er tenkt ved siden av hverandre, ikke over hverandre. Holder det ikke da og dimensjonere glassene som ett vanlig 90cm høyt akvarium. Evnt. gjerne en dimmensjon større for sikkerhets skyld. Er det en formel eller en tabell som sier at glasset må være tykkere om tanken er 1,2 eller 3meter i dybden? (Dybden, ikke høyden.)
Jeg kjøper ideen med skyvedører over tanken. En lystopp vil nok bli veldig stor og vanskelig å betjene. Da måtte den i såfall være festet med wire i alle hjørner, og muligens tettet med en form for pakning eller noe.
Planen er å installere ett balansert ventilasjonsanlegg i tilbygg og i eks. hus, men jeg er redd fuktmengdene blir for voldsomme uten en form for tildekking...?
Hele rommet blir forseglet som en våtsone. Er dumt å ikke gjøre det med engang tror jeg.
Belysning har jeg ærlig talt ikke tenkt så mye på ennå. Har liten interesse for planter, så det har aldri blitt høyt prioritert
Epoksy er notert, trengs det ikke noen annen behandling?
Håper på flere innspill/råd
Postet 25.08.08 kl 19:59
Glasstykkelse
Glasset må dimensjoneres for 90 cm dybde. Hvor dypt karet er under glasset har ingen betydning for vanntrykket.
Tabell for glasstykkelse finner du her.
I følge tabellen vil 15 mm glass være OK for glassbredde opp til 190 cm.
Tabell for glasstykkelse finner du her.
I følge tabellen vil 15 mm glass være OK for glassbredde opp til 190 cm.
Postet 26.08.08 kl 08:08