Reker, cory - og kanskje amanda tetra??

Har ett kar som pr i dag går noen otto og en VF gruppe med rabauti. Karet er ett juwel 180 liter, med to utvendige filter.

Jeg har tenkt til å sette dette karet opp hovedsaklig som cory kar. Rabautiene har allerede lagt egg ett par ganger her, så jeg håper på flere egglegginger. Vil etterhvert komme flere ulike slags cory her. Vurderte og å ha noen amandatetra eller smykketetra - vil de spise alle egga? Vurderte og gule og grønne reker, hvordan vil det gå? Vil disse fiska spise rekene? Vil rekene spise eventuelle egg? (jeg forsøker å plukke noen av egga og legge i egne eggtanker)

Andre råd?

Anette
Amandatetraene vil kanskje spise både egg og eventuelle Corydoras-yngel de finner. Dessverre. Der jeg har tetra sammen med Corydoras, lever det sjelden eller aldri opp noen Corydoras-yngel til tross for at de voksne Coryene leker og legger egg jevnlig. Men jeg kjenner ikke akkurat den arten spesielt, så sikker kan jeg ikke være. Men de er i slekt med resten av Hyphessobrycon-tetraene, som f.eks. dolkestikktetra, så... de er nok rovgriske selv om Amandatetraene er små.

Når det gjelder tetraer ville jeg anbefalt Smykketetra. Jeg har brukt Smykketetra (Nannostomus marginatus) som "dither fish" i akvarium med Apistogramma, og jeg har aldri sett Smykketetraene ta yngelen til dvergciklidene. Det har vokst opp masse yngel av dvergciklider med Smykketetra tilstede i karet. Det er en utrolig pen tetra, og jeg har planer om å skaffe meg en stor stim av disse, når jeg bare finner dem i butikk igjen! (solgte mine da jeg flyttet)
Så hvis du prøver Smykketetra, tror jeg kanskje sjansen er størst for at det går bra og eventuelle Cory-yngel får være i fred (mye mose på bunnen gir skjulesteder for yngel).

Reker og Corydoras er derimot en perfekt kombinasjon! Jeg har bare gode erfaringer med det. Det har jeg i alle akvariene mine. De gjør ikke hverandre noenting, og det er et samboerskap som fungerer perfekt for begge parter. Corydoras tar ikke rekene, og rekene tar ikke Coryenes egg og de holder akvariet gullende rent.
Man kan i blant se en reke sitte og pille på et Corydorasegg, og første gang jeg så det fikk jeg panikk. Jeg trodde den spiste det opp! Men egget hang der og så like helt ut dagen etter. Da gjorde jeg litt research, og fikk vite at mange av "veteranene" på Corydoras i England og USA bruker reker som rengjøringshjelpere i Corydoras kar. Både i klekketankene med eggene og hos de voksne. Corydoras-egg som blir holdt rene av reker har faktisk mindre sjanse for å bli angrepet av muggsopp! Rekene piller bort alle mikroskopiske partikler og holder faktisk eggene helt rene Nettopp det de trenger for vellykket klekking.

Ottoenes tilbøyelighet til å ta egg kjenner jeg dessverre ikke til, men generelt kan man vel si at fisk med sugemunn har en tendens til å gnage i seg slike lekkerbiskener som egg er.
Takk for langt og utfyllende svar. Ottoene jeg har i karet nå tok ikke de egga rabautiene la - heller ikke de jeg lot henge for å klekke i storkaret (jeg tenkte jeg skulle forsøke å la noen av egga henge for å se om noen vokste opp i storkaret), så tror jeg lar dem være der, men kanskje ikke skaffe meg flere.

Amandatetraene har jeg sammen med noen apistogramma nå, og de har ikke tatt yngel fra dem. Er forsiktige og sjenerte. Men da holder jeg dem sammen med apistogramma, siden de passer på egg og yngel, og forsøker eventuelt smykketetra sammen med coryene.

Men først og fremst skal jeg ha reker! Gule og grønne, og kanskje andre etterhvert. Spiser coryene rekeyngel, eller kan man få dem til å formere seg i samme karet?

Jeg må innrømme jeg har lyst på en stim smykketetra i karet, og svaret ditt la ikke noe demper på lysten. Men er jo litt synd å kjøpe en kraftig stim for så å finne ut de eter opp egg og yngel.. Karet er tett beplantet, med både mose og bunnvekster hvor de kan gjemme seg.

Hmm.. tenke...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap