Metall pansermalle

jeg har netopp kjøpt meg 5 store metall pansermaller, 3 han 2 hun og begge hunnene er full av egg, i hvert fall er si smell feit og svømmer sidelengs, er det egg på gang og er det normalt?
Det ville hjelpe å få sett et bilde av den. Sidelengs svømming høres noe merkelig ut, men....
her er noen bilder, kan ikke se at de svømmer sidelengs men kan du ta en titt på de å se om de er gravid?
ingen som ville se på bildene jeg har lagt ut, neivell for i dag da jeg kom hjem var den coryen død

det er den samme coryen som er på de to bildene ovenfor, har tatt et bilde av fisken nå om dere ser noe så si ifra og hvis dere vil ha mer info om coryen som døde
Huff. Kjiipt når fisk dør.... Håper noen av veteranene kan gi deg et tips om hva det var den døde av.
Denne ser syk ut. Legg merke til den oppsvulmede buken. Det virker ikke normalt synes jeg. Lurer også på hvilke vannverdier du har. Om det stemmer det som står inne på 54 literen din så virker det som om vannet egentlig er litt for hardt og alkalisk til at pansermaller vil trives 100%. Verdiene er likevel ikke så ille at det skulle ha tatt livet av mallen direkte, om de da ikke gikk i helt andre verdier i butikk-karet og fikk sjokk i overgangen.

Det er forresten ikke lenge siden jeg selv hadde et lignende dødsfall på en cory jeg har hatt i mange år. Mulig det kunne vært bukvannsott eller muligens noe annet. Veldig vanskelig å si noe nøyaktig om hva det kunne vært. Normalt er det ihvertfall ikke med en slik fasong på mallen.

Om du akkurat har kjøpt du kan det hende du får den erstattet på butikken. Det er dessverre ikke uvanlig at nyinnkjøpte fisk stryker med. De har ofte en stri tørn bak seg med innfanging og transport.
takk for svar!
jeg vet den buken er enorm, den ser mye større ut i virkeligheten en på bilde!
den døde forresten ca 20 timer etter den ble kjøpt, kan ikke se at noen andre har det.
Da vil jeg tro den allerede var syk da du fikk den og at du vil få en erstatning om butikken er grei. Er du heldig så er det ikke noe smittsomt.

Det kan ellers være vanskelig å se forskjell på kjønnene synes jeg, spesielt om de er unge. Hunnene kan virke bredere over ryggen, spesielt når de går fulle med egg. Hannene er litt slankere. De eneste gangene jeg har vært hundre prosent sikker er når de har gått i lek og hannen har lagt seg på tvers foran hunnen for at hun skal få befruktet eggene.
Vegard Engan
det er den samme coryen som er på de to bildene ovenfor, har tatt et bilde av fisken nå om dere ser noe så si ifra og hvis dere vil ha mer info om coryen som døde


Jeg har lyst å spørre deg om noe pga symptomene denne fisken viste, Vegard.

Jeg så bildet i går, men tenkte med meg selv at "nei, ikke svartmale situasjonen for han", så jeg lot være å svare dessverre. Ville ikke virke så negativ og gi dårlig nytt...

Men kan jeg spørre om du noen gang tilsetter noen form for gh + eller noe som helst i vannet som øker eller endrer gh verdiene? Noen spesiell stein i akvariet? Ingen sånn "Utah Ice" eller hva det heter heller?

Jeg er svært interessert i svaret, mest fordi jeg ser etter et mønster på denne formen for lidelse. Når jeg tidligere har sett den, har det ofte vært etter brå endringer for fisken i vannverdier som har med hardhet (gh) å gjøre.
Hei Vegar

Trist å høre/lese om corryen din. Ja alltid trist når fisk faller fra. Men bare en ting, ikke for at jeg er en bedrevitende, men vil anbefale deg å skifte ut grusen din med sand. Corryene graver i bunnen etter mat, og bartene slites veldig i slik grus. Sand er bedre for bartene.

PS! Om du leser artikkelen til Mona O om corryer her på Akvaforum, finner du et bilde som viser hvor langt egentlig corryene graver i bunn. Sanden står helt opp til øynene og er et artig skue. Anbefaler også alle andre corry frelste, som meg selv, om å lese denne artikkelen. Det er en av di beste artikklene jeg har lest. God fornøyelse og lykke til videre Vegar

Mvh Leif


Mona, håper det er greit at jeg sakset bilde fra din artikkel å la inn her. All hyllest til deg for artikkelen din og din kunnskap om div CORYDORAS
jeg har et hvit stort skjell, som har lugget i fjæren før det er det eneste jeg kan tenke meg, men det har lugget der lenge sammen med de flekket pansermallene det har gått fint og sammen med guppyene og guppy ynglene
skjell ifra fjære hører ikke hjemme i et ferskvanskar.
er nok ikke det som har tatt livet av coryen din, men den hører ikke hjemme som sagt.
Vegard Engan
jeg har et hvit stort skjell, som har lugget i fjæren før det er det eneste jeg kan tenke meg, men det har lugget der lenge sammen med de flekket pansermallene det har gått fint og sammen med guppyene og guppy ynglene


Ja, men du skriver jo i profilen på 54 literen din at du har 11 i gh? Dette er for høyt for Corydoras, og jeg mistenker derfor at det er høy gh-verdi som har gjort at fisken endte opp slik. Jeg har nemlig sett andre tilfeller av dette, og det kan virke som gh-verdien er det kritiske punktet her.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap