Malawi kar og alger....

Heisann, har ett Juwel vision 450l Malawi kar, med rock 600 bakgrunn...
ar ett lite problem med at både bakgrunnen og alle faksekalk stenene er blitt veldig grønne av alger... tror kanksje grunnen til dette er en kombinasjon av at jeg har vært litt slapp med vannbytter og at lyset står på litt for mye?
Er det noen mulighet for å bli kvitt alle algene på bakgrunnen? er redd farger går bort vis jeg prøver å skure med en neglbørste eller noe...
Hei.
Har du mbuna-ciklider? Disse beiter på alger så hvis du hopper over fòring noen dager så har de noe godt å spise (og det blir mindre avfall i vannet til algene).
Vannskifte og lyslengde har nok mye å si. Færre lystimer, rent vann og evt hurtigvoksende planter hjelper mot grønne alger
takker for tipset.... Nei, men bør nok gå til anskafelse av det.. jeg lurer samtidig på om det finnes noen typer maller eller noen andre typer algespisere som trives i ett malawi kar? hadde også noen planter, men de overlevde dårlig i dette vannet... tar gjerne i mot tips om hvilke planter som trives i dette vannet
Vallisneria av forskjellige slag er vel den vanligste. Ganske biotopriktig, tåler lite lys, får et rotnett som er vanskelig å grave opp og er fin gjemmeplass til yngel.
Ancistrus er det mange som har i malawi-kar, men den bør være ganske stor.
Malle fra Malawi-sjøen er Synodontis njassae, men om den spiser mye alger vet jeg ikke (har den ikke selv).
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap