Problemer med eheim profesjonal pumpe.

Etter mye prøving og feiling fikk jeg endlig pumpa til og sirkulere, men da lakk det i fra pumpa...noen som vet hvorfor? om det er en feil kobling ett eller annet sted? Der det lekker er i skjøten mellom pumpehuset og det lokket man tar av på toppen.

Dette er ganske surt siden jeg fikk karet med fisk og alt mulig som helst skulle ha vært i kar igjen for et par timer siden,,,,
Plussmedlem
Antar at dette filteret ikke er nytt?
Da kan det være noe så enkelt som en dårlig/slitt pakning.
kan jo være så enkelt, men siden den ikke lakk når vi tok den ned så er jeg ikke så sikker på om det er det som er årsaken...

Det man gjør er å forsiktig lirke ut pakningen fra pompehuset. Denne rengjøres i varmt vann og deretter sjekkes den om den har synlige skader.

Pakningen er lik slik at hvis den har fått en skade på den ene siden så kan man snu den slik at den skadede siden kommer i bunn av sporet den skal sitter i. (husk på å bestille ny). Pakningen smøres inn med syrefri vaselin(har du ikke dette så benytt vanlig).

Pumpehuset settes på bøtten i vater slik at man får jevnt trykk på pakningen. Klipsene festes diagonalt to og to, igjen for å skape likt trykk

Blir den ikke tett nå så må pakningen byttes for at filteret skal bli tett.
Geir Kristiansen
Det man gjør er å forsiktig lirke ut pakningen fra pompehuset. Denne rengjøres i varmt vann og deretter sjekkes den om den har synlige skader. Pakningen er lik slik at hvis den har fått en skade på den ene siden så kan man snu den slik at den skadede siden kommer i bunn av sporet den skal sitter i. (husk på å bestille ny). Pakningen smøres inn med syrefri vaselin(har du ikke dette så benytt vanlig). Pumpehuset settes på bøtten i vater slik at man får jevnt trykk på pakningen. Klipsene festes diagonalt to og to, igjen for å skape likt trykk Blir den ikke tett nå så må pakningen byttes for at filteret skal bli tett.


Takk for svar.
Etter og ha sittet og fiklet med det en stund så fant jeg ut at pumpen sto på ledningen så den stod skeivt. Jeg helte ut litt vann og passet ledningen så er ikke sikker på hva som hjalp, men uansett så funket det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap