Hjelp hva er elektronisk ballast?

heisann, jeg skal kjøpe meg et akvarium om en stund og valget står mellom juwel vision 450 L og Juwel Rio 400 L
skal kjøpe fra akvasia og der står det at juwel rio har elektronisk ballast, men er helt grønn når det gjelder elektroniske duppedingser hihi, så jeg lurte på om noen kunne fortelle meg hva elektronisk ballast er og hve er fordeler evt bakdeler med dette?
En elektronisk ballast gjør at rørene ikke blinker ved oppstart, og at de holder lengre.

Du slipper også å bytte tenner når du bytter rør. (Den lille runde dingsen).

Sikkert mere som kan legges til, men det er det viktigste (for meg ihvertfall).

Fikk jeg valget mellom en topp med elektronisk ballast ville jeg valgt den fremfor en med magnetisk ballast.

For den vanlige bruker er hovedforskjellen størrelsen på disse to typene. Den elektroniske ballasten er så liten at den kan bygges inn i lystoppen, mens den magnetiske må settes på yttersiden. Dermed får man en stor tung klump på yttersiden av karret.

For den interresserte kan man lese mere her
takk for svarene!=))
har også hørt noe om at elektronisk ballast og sunriser hører sammen, husker ikke i hvilket sammenheng men tror det var her på forumet, hvordan er funksjonen til en sunriser da? og hvordan armatur kan den tilkobles?

Parabolen må være beregnet for dimming. Sunriseren har jeg skrevet en omtale om her
Bare et tips, Juwel har kommet med noen egne standarder på rør lengder, vær litt ops på dette. Velger du "feil" så må du nok holde deg til å kjøpe Juwel sine rør.

De karene du har tittet på har det jeg kaller Juwel standard, 1200mm lange rør for 54w.
ja jeg vet det, er litt kjipt, men liker disse akvariumene så godt, men vurderer nå å kjøpe et annet kar hvis jeg finner et med elektronisk forkobling som er dimbar,
har så lyst på sunriser=)) hehe, noen forslag til akvariumer i str fra 300-500 L med elektronisk forkobling som er dimbare ?
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap