Ustabil ph

Siden jeg hadde for høy ph for mine skalarer kjøpte jeg et produkt av JBL heter pH minus http://www.aquaristic.net/jbl-ph-minus.html?lang=1.

Igår tilsatte jeg mengden som var anbefalt, og så at ph gikk ned iløpet av halvtimes tid til ca. 7 som jeg ville ha.

Idag derimot målte jeg ph og den var høy igjen mot 8.

Hva tror dere at dette skyldes?
Hmmm, det skal jo være nogenlunde ok. Har du noe hvit stein, skjell etc i karet? Hva slags substrat har du?

EDIT: PH opp mot 8 er jo ingen "krise"?
Har hvit sand i bunnen.
pH rundt 8 er ikke det beste for scalarene mine som sliter..
Helt ideelt er det ikke. Men synes ikke PH`en virker avskrekkende. Husk at å senke PH er langt værre for fisk enn en økning. Det værste er dog en PH som går opp og ned som en jo-jo! Jeg kjenner ikke den hvite sanda du har, men kan den inneholde noe som øker PH`en din?
Tipper det er sanden som gjør at ph øker igjen. At ph svinger på denne måten kan faktisk være verre for fiskene enn en stabil ph utenom den anbefalte verdien, men jeg synes en ph på 8 er i høyeste laget for en art som trives best i surt vann.

For å sjekke om det er sanden som er problemet kan du la litt kranvann stå i en liten beholder over natten for å luftes ut. Mål så verdiene på vannet og fyll deretter opp med en god del sand. La det deretter stå i noen dager, opptil en ukes tid, og mål så på nytt. Har verdiene endret seg kan du regne med at det er sanden som er problemet og du blir da nødt til å fjerne den for å gi fiskene riktige forhold.

Hadde selv dette problemet med en svart grus jeg hadde. Trodde den var "trygg" i og med at den var så mørk, men så viste det seg at den var farget og at den inneholdt kalk. Måtte da bytte den ut og har ikke hatt problemer siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap