Hva slags fisker spiser snegler?

Jeg har fått et par snegler rundt i akvariet som jeg ikke vil ha, så tenkte å kjøpe inn noen snegleetende fisk nå som guppyene mine skal flytte. Hva slags fisker er det som kan tenkes å spise små snegler og småyngel og sånn? Som gjerne også er fine å se på da. Akvariet er et 128l ferskvannsakvarium
Botia og Kulefisk spiser snegler. Kulefisk bør gå i artskar, og Botia trenger endel plass. Dvergbotia kan gå fint i 128l, (OBS! minimum 5, de er stimfisk).
Du bør kanskje vurdere asiatisk jegersnegle? Visstnok en meget effektiv sneglespiser.
Den snegla var jo flott da, får ta meg en tur rundt i butikkene her og se om noen har dem Ellers får jeg ta et par av de botiaene, vil jo helst ha noe som ikke spiser de andre fiskene..
ta kontakt med Håvard støre Andresen.
Eg veit at han selger dei billig.
Han sender dei og.
Kjetilv
Ellers får jeg ta [B]et par [/B]av de botiaene,

Ta isåfall minimum 5 du Her er en artikkel om Botia og da vil du fort se at et par stk er lite hyggelig gjort mot Botiaen

PS: De må ofte bestilles da de ikke er av de aller vanligste, men det er sjelden et problem å skaffe.
Med et par mener jeg da fler enn en og selvfølgelig nok til at de trives bra.
Ok. Et par betyr som regel 2.. derfor jeg misforsto deg
Ja, bare jeg som skrev feil.
Bare et lite tips til: Dyrebutikken vil veldig ofte anbefale Praktbotia for å bekjempe snegler. (de er uhyre effektive til dette, og billige er de desverre også). Men du må ikke finne på å putte PB inn i en 128l, uansett hvor mye dyrebutikken sier at det vil gå helt fint. (nevner dette da dette desverre er veldig vanlig)
Ja, jeg fikk et tips om det i dag, men mener å ha lest om det et annet sted og. Takk for mange gode råd
jeg ble overtalt til 2 botia til en 64 liter, så de anbefaler visst botia så lenge karet er mer en 3 ganger lengden til fisken virker det som...
noen påstår kuhlii tar snegler da det er en type botia, selv har jeg aldri sett dem jakte snegler men, har mer enn nok av dem :p
Kuhlii er visstnok mest interessert i snegleegg og mikroskopiske snegler, men de er definitivt ingen effektiv sneglespiser
Kan jo hende kuuhliene hjelper på sikt, de rydder jo ganske bra opp på bunnen og sånn. Men må ha noe som tar dem som slipper unna også. Er visst damsnegler jeg har fått med noen av plantene..
Endte opp med å kjøpe 5 jegersnegler. Vet ikke helt om det er nok, men de fyker ihvertfall rundt her. så en morsom jaktscene her i slow motion, der en damsnegle sneglet seg unna for livet, med den andre på slep
neimenn, kjøpte nettopp 5 jegersnegler ikveld jeg og :p
Hurra til dere begge!

En ting som er virkelig flott med at det stadig kommer nyheter, er at gamle problemer plutselig kan angripes på nye måter.

Jegersnegler er såvidt jeg kan se den ideelle løsning på pestsnegler. De er flotte og lette å kontrollere. Dessuten er de egnet til akvarie, noe praktbotiaen (IMHO) egentlig ikke er.
Trygve Lillefosse
Jegersnegler er såvidt jeg kan se den ideelle løsning på pestsnegler. De er flotte og lette å kontrollere. Dessuten er de egnet til akvarie, noe praktbotiaen (IMHO) egentlig ikke er.

AMEN, Trygve
tja, ble nødevakuering av mine store eplesnegler, en som faktisk var igang med egglegging... (første gang hos meg) og jeg har sandsnegler, men de er det jo ikke vanskelig å kjøpe nye av, eller bare ha sand uten snegle :p
Takker. Jeg drev jo egentlig ikke med snegleoppdrett, men det så ut som at to av jegersneglene mine holdt på med det rett etter at de flytta inn, så kan jo hende det blir fler. Og takk for tipset om MAxizoo Sanne, dit skal jeg i dag visste ikke om den jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap