Hvitprikk under pågående prazi-kur

Hei!
Kort fortalt: Har 2 Praktbotia, 5 Histrionica, 1 Almorhae, + 3 guppy som går i et karantene kar. Karet behandles for tiden med Dactymor (Praziquantel) pga antatt Skinny disease hos Botiaene. For sikkerhets skyld har de 2 Praktbotiaene utviklet Hvitprikk idag Ingen av de andre har det.. foreløpig... Ifølge bruksanvisningen kan Dactymor ikke kombineres med andre medisiner (i dette tilfellet: Esha). Varmekuren kan bli problematisk pga Guppyene, samt at Dactymor allerede gjør vannet oksygenfattig (Har satt inn luftpumpe med 2 brusesteiner).

Alternativer: Avslutte Prazikuren og prioritere hvitprikken? Varmekur + Prazikur? Prazikur + Esha?

Setter stor pris på raske råd her. Vil gå løs på hvitprikken så raskt som mulig.

På forhånd; Takk for hjelpen
Jeg forstår deg sånn at skinny diseasen er mindre akutt enn hvitprikk-angrepet, så jeg ville nok gjort som deg og behandlet hvitprikken først.

Jeg tror jeg ville tatt sjansen på å kjøre varmekur, tross alt, men først ta ut guppyene i en egen balje, og gi dem medisin mot hvitprikk separat. Så varmekur på resten som er igjen i akvariet. Skjell-løse fisk som botia takler nok varmekuren bedre enn medisiner. Jeg forstår innlegget ditt sånn at botiaer generelt takler varmen en varmekur kommer opp i ganske bra (med botia vet du nok best dette selv...?

Sånn ville jeg gjort det. Altså tatt ut de fiskene som dårligst takler varmen, gitt dem medisin i en balje med brusestein e.l., og så kjørt varmekur på resten i akvariet. Varmekuren er utrolig effektiv, jeg har alltid hatt fullstendig vellykket resultat med den. Ikke tilbakefall noen gang.
mona o
Jeg forstår deg sånn at skinny diseasen er mindre akutt enn hvitprikk-angrepet, så jeg ville nok gjort som deg og behandlet hvitprikken først.

Godt tips Mona! Skinnyen er på fremadgående, men hvitprikken er nok mer akutt ja. Har for tiden ingen separate kar, så jeg får rett og slett kjøre guppyene i en 10l bøtte og tilsette Esha.

Det er litt delte meninger om Botia og medisin/varmekur, men jeg vet om flere som har lykkes med varme, så jeg tar sjansen på det i dette tilfellet.

Må bare gjøre et solid vannbytte først, for å fjerne mest mulig av Prazien og så begynne å skru opp tempen.

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap