Live web cam på 18 meters dyp (side 2)

Synebb kaller vi den her på sørlandet.
Tilhører berggyltefamilien..
Skorstein
Synebb kaller vi den her på sørlandet. Tilhører berggyltefamilien..


den nederste er ein "rødnebb". den ovenfor har eg kun eit lokalt namn på

"lapparåte" slike som oppdrettsnæringa benytter til alvusing av laks.

Martin
Martin Hamre
[QUOTE=Skorstein]Synebb kaller vi den her på sørlandet. Tilhører berggyltefamilien..


den nederste er ein "rødnebb". den ovenfor har eg kun eit lokalt namn på

"lapparåte" slike som oppdrettsnæringa benytter til alvusing av laks.

Martin

litt skriveleif her.... AVlusing skal det vere. og i oppdrettsnæringa går den under namnet "leppefisk"
Det hjalp litt. Da fant jeg riktig navn på fisken: bergnebb.
Det sørlandske navnet på den øverste er Strikjette. Tviler akkurat som synebb at det er det riktige ordet i forhold til resten av norge, men kanskje det leder i riktig retning?
Inaktiv bruker
bergylte


veit ikkje om folk her veit det men det som er stiligt med denne rakeren er att den kan skifte skjønn...=)
vet denne er litt gammel, men artig!

dette er hva som er på akkurat nå, hva ligger på kamera her? en fisk i bakgrunnen også
Trond Stegarud
vet denne er litt gammel, men artig! dette er hva som er på akkurat nå, hva ligger på kamera her? en fisk i bakgrunnen også


Ei sjøstjerne.

Til de som synes det er utrolig at det er så fargerike fisker som blåstål i norge, om man tar seg en snorkletur på kysten så vil man fort oppdage at man faktisk ser disse og berggylter veldig ofte Jeg har kun sett veldig små blåstål gå i små stimer så langt, men har sett rimelig store berggylter, av det jeg har sett så er de en parfisk som liker å gå å beite i tare.
Sikker på at det ikke er gressgylt du har sett i stim? De er også veldig vakre og blå. Rødnebb\blåstål er en type hermafroditter (finnes flere former) men denne arten er en uvanlig form for hermafroditt.

Rødnebb er ansett som hunnfisken men noen er faktisk hanner,disse kalles primærhanner men man vet lite om hvordan livet deres utarter seg og om de deltar i reproduksjon. De som blir om til blåstål kalles sekundærhanner og er det man anser som hannfisken.

For min forklaring så eksluderer jeg primærhanner for enkelhetens skyld og mangel av viten rundt dem.

De klekkes som rødnebb og fungerer som hunner men er utstyrt med annlegg for begge kjønn. Blåstål holder territorium og har et harem av rødnebb å kose seg med. Rødnebb vil ikke kunne skifte kjønn før etter en alder av 7 år. I et harem er rødnebb inndelt i et hierarki, om hannen forsvinner så vil hunnen som er øverst i rangstigen begynne å skifte kjønn for å ta rollen som hann.
Selve endringen i utseendet skjer ikke nødvendigvis samtidig som kjønnsskiftet så man kan finne både rødnebb som er sekundærhanner og blåstål som er hunnfisk. Men når fargeforandringen har begynt så er kjønnskiftet enten ferdig eller nært forestående.

(informasjon tatt fra dyreliv i havet av Frank Emil Moen & Erling Svensen)

Har selv veldig lyst til å ha en flott blåstål i akvariet men fordi en hunn må ha blitt minst 7 år før den kan bli hann så er det etter det jeg vet umulig å få tak i en liten blåstål. Små rødnebb finner man derimot massevis av når man dykker

Noe som er veldig spennende å studere er rødnebb som er kommet halveis i fargeforandringen,blandingen av rødnebb og blåstål kan enkelte ganger være flottere å se på enn selve før og etter utseendet. :p

Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap