Co2

Inaktiv bruker
eg lure på om noen kan vise meg korleis co2 tilførsel ser ut og kva det eigenlig ser ut som... og om eg evt. kan lage det sjølv,

hint hint pls vis noka bilde

mvh sven
Om du ikke har spesielt mye lys i karet ditt eller vanskelige planter så vil jeg anbefale at du dropper co2-tilsetning. Selv kjørte jeg co2 i lang tid i det første karet mitt, men da jeg fjernet den så merket jeg ingen forskjell på planteveksten rett og slett fordi jeg hadde for lite lys i karet til at co2-en utgjorde noen særlig forskjell.

I tillegg bør du være obs på at co2-tilsetning senker ph. Uten tilstrekkelig med buffer, dvs kh på 3-4 eller mer, så får du en veldig ustabil ph og det er veldig skummelt for fiskene dine.

Om du likevel vil prøve så kan jeg beskrive en veldig enkel og billig metode, dog uten bilder.

- Kjøp en stor flaske Idun ketchup og fjern innholdet og skyll flasken godt.
- Kjøp en bit med luftslange og brusestein (alle dyreforretninger har dette). Tre slangen inn på tuppen på ketchup-flasken og deretter fester du steinen i andre enden.
- Fyll flasken med ca en halv liter lunkent vann (rundt 25-30 grader celsius), en desiliter farin/sukker, en strøken teskje tørrgjær og en toppet teskje bakepulver. Alle disse ingrediensene får du kjøpt på en vanlig matbutikk. Rør gjerne ut blandingen på forhånd før du fyller i, eventuelt så kan du holde hånden for når du rister blandingen i flasken.
- Plasser luftesteinen på bunnen i akvariet og flasken et trygt sted helst lavere enn akvariet. Flasken bør stå på et sted hvor den ikke er i fare for å velte. Dette kan få innholdet til å skyves gjennom slangen og opp i akvariet hvilket ikke er særlig bra. Av samme grunn bør den plasseres lavere enn akvariet.

Unngå å fjerne slangen fra tuppen på flasken når du fyller på nytt innhold. Det kan føre til at den ikke tetter helt. Har du problem med å få tredd slangen ned på tuppen i utgangspunktet så varm slangen litt under rennende varmt vann. Da blir den mer elastisk.

Innholdet i flasken byttes ut når boblene blir færre, vanligvis etter en til to uker.

Søker du på co2, co2-tilsetning, co2-apparat eller lignende i søkefeltet øverst på siden så finner du antagelig mange flere måter å tilsette co2 på, både dyre og billige løsninger.
Tante Astrid
- Kjøp en stor flaske Idun ketchup og fjern innholdet og skyll flasken godt. - Kjøp en bit med luftslange og brusestein (alle dyreforretninger har dette). Tre slangen inn på tuppen på ketchup-flasken og deretter fester du steinen i andre enden.

Stilig variant.

Er jo superenkelt når man bare skal teste litt.
Funker også, har brukt den selv i en periode
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap