- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvor stort akvarium er best for nybegynnere?
Hvor stort akvarium er best for nybegynnere?
Lurer på hvor mange liter jeg bør starte med. Har ikke tidligere drevet med akvarium, men har en god venn som kan en del. Har litt lyst på ett akvarium på litt over 200L, men tenkte at jeg kunne spørre her om det var lurt eller ikke=P
Vet om flere som har hatt (og har) første akvarium på 60- og 95 liter. Er det smartere å begynne med noe slikt?
(PS: Bryr meg ikke om pris)
Vet om flere som har hatt (og har) første akvarium på 60- og 95 liter. Er det smartere å begynne med noe slikt?
(PS: Bryr meg ikke om pris)
Postet 31.08.08 kl 21:02
Det er mye lettere å holde stabile vannverdier i store kar. Hovedårsaken til at nybegynnere velger små kar er pris og uvitenhet. Det er mange som tenker at man må begynne i det små, og så "se an".
Store kar gir også mye større valgmuligheter i forhold til hvilke fisk man kan ha.
Kar på 200-375 liter er perfekte nybegynnerkar etter min mening.
edit: Du går ikke mye feil om du f.eks. satser på en Akvastabil 250-liter. (priser på lys og bord lengre ned på siden).
Store kar gir også mye større valgmuligheter i forhold til hvilke fisk man kan ha.
Kar på 200-375 liter er perfekte nybegynnerkar etter min mening.
edit: Du går ikke mye feil om du f.eks. satser på en Akvastabil 250-liter. (priser på lys og bord lengre ned på siden).
Postet 31.08.08 kl 21:05
Endret: 31.08.08 kl 21:09
Postet 31.08.08 kl 21:11
[QUOTE=Den Morderiske Tannbørste]Lurer på hvor mange liter jeg bør starte med. Har ikke tidligere drevet med akvarium, men har en god venn som kan en del. Har litt lyst på ett akvarium på litt over 200L, men tenkte at jeg kunne spørre her om det var lurt eller ikke=P
(PS: Bryr meg ikke om pris)[/QUOTE Har selv ett kar på 260l som er mitt første,synes ikke det er no for stort.Så har du muligheten så klem til med det DU måtte ønske.Lykke til.
(PS: Bryr meg ikke om pris)[/QUOTE Har selv ett kar på 260l som er mitt første,synes ikke det er no for stort.Så har du muligheten så klem til med det DU måtte ønske.Lykke til.
Postet 01.09.08 kl 16:42
Postet 02.09.08 kl 19:22
Ta mål av den plassen du synes det ville vært finest å ha akvariet. Husk på at slanger og ledninger skal få plass. Det fineste er om disse er bakenfor akvariet.
Deretter er det bare å se på hva som er tilgjengelig av størrelser.
Siden pris ikke var viktig, anbefaler jeg Aquastabil med møbel og slimline T5 armatur. Kompletteres med Eheim utvendig filter osv.
Deretter er det bare å se på hva som er tilgjengelig av størrelser.
Siden pris ikke var viktig, anbefaler jeg Aquastabil med møbel og slimline T5 armatur. Kompletteres med Eheim utvendig filter osv.
Postet 02.09.08 kl 19:27
Postet 02.09.08 kl 20:20