- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus duboisi, resultat av slossing, eller sykdom?
Tropheus duboisi, resultat av slossing, eller sykdom?
Hei!
Jeg vet at denne tråden egentlig burde ligge under sykdom, men jeg vil være sikker på at alle Tropheus gutta (og jenter) ser denne tråden, derfor legger jeg den inn her
Jeg kan se små hvite eller grå partier på finnene på noen av de mindre fiskene. Partiene kan se ut som bitt fra andre fisker. Jeg tror de gror, men er litt usikker.
Hva tror dere det er? Finnråte? :s
----
Til en helt annen ting.
Når er denne arten kjønnsmoden? En hann som har mistet alle prikkene, og kun har en hvit stripe, tøffer seg for andre fisker. Selv om den tøffer seg for flere, er det kun en hunn fisk som får lov til å være inne på teritoriet hans. Hun har fortsatt en del prikker igjen, men den hvite stripen begynner å bli mer og mer markert. Jeg kan se at de "leker" flere ganger daglig, og kan vare opp til en time om gangen. Ser ut til at målet med leken er å få lokke med seg hunnen ned i en hule.
Er det for tidlig å håpe på små?
Håper på svar!
Jeg vet at denne tråden egentlig burde ligge under sykdom, men jeg vil være sikker på at alle Tropheus gutta (og jenter) ser denne tråden, derfor legger jeg den inn her
Jeg kan se små hvite eller grå partier på finnene på noen av de mindre fiskene. Partiene kan se ut som bitt fra andre fisker. Jeg tror de gror, men er litt usikker.
Hva tror dere det er? Finnråte? :s
----
Til en helt annen ting.
Når er denne arten kjønnsmoden? En hann som har mistet alle prikkene, og kun har en hvit stripe, tøffer seg for andre fisker. Selv om den tøffer seg for flere, er det kun en hunn fisk som får lov til å være inne på teritoriet hans. Hun har fortsatt en del prikker igjen, men den hvite stripen begynner å bli mer og mer markert. Jeg kan se at de "leker" flere ganger daglig, og kan vare opp til en time om gangen. Ser ut til at målet med leken er å få lokke med seg hunnen ned i en hule.
Er det for tidlig å håpe på små?
Håper på svar!
Postet 01.09.08 kl 22:45
Hvite eller grå partier/flekker på finnene tyder mer på soppangrep enn finneråte. Finneråte gir ikke slike flekker, da bare fliser finnene seg opp og bløtvevet mellom hver finnestråle "smelter vekk".
Finneråte er forårsaket av bakterier, men er samtidig ikke særlig smittsomt egentlig. Sopp-sporer er derimot alltid tilstede i vann, og hvis fiskene dine begynner å komme i pubertetsalderen og derved biter og småslåss, så kan det ofte sette seg sopp i bittskader og sår.
Men det finnes uansett en medisin som tar begge sykdomstypene; eSHa-2000.
Det kunne sikkert hjelpe andre som vil gi råd om du hadde et bilde eller to av fiskene det gjelder. Et bilde er mye lettere å gi bedre diagnose på. Det er ikke særlig bra å feilmedisinere.
Finneråte er forårsaket av bakterier, men er samtidig ikke særlig smittsomt egentlig. Sopp-sporer er derimot alltid tilstede i vann, og hvis fiskene dine begynner å komme i pubertetsalderen og derved biter og småslåss, så kan det ofte sette seg sopp i bittskader og sår.
Men det finnes uansett en medisin som tar begge sykdomstypene; eSHa-2000.
Det kunne sikkert hjelpe andre som vil gi råd om du hadde et bilde eller to av fiskene det gjelder. Et bilde er mye lettere å gi bedre diagnose på. Det er ikke særlig bra å feilmedisinere.
Postet 01.09.08 kl 22:51
Ja prøv å ta bilde av fiskene og ligg ut. Jeg ville hatt salt i vannet nå, for å ikke spre infeksjon visst det er det. Hvor stort er karet ditt?
Ang kjønnmodenhet så begynner de å bli kjønnsmoden i 1 års alderen visst de vokser fint og får riktig mat og stell.
Det du beskriver er definitivt lek Når de holder på i en time så er det ikke bare brisking de holder på med. Er kjempe spennende med egg! Håper de snart "går hele veien".
Snart ser du kanskje en ekstra stor hake på dubbe damen
Ang kjønnmodenhet så begynner de å bli kjønnsmoden i 1 års alderen visst de vokser fint og får riktig mat og stell.
Det du beskriver er definitivt lek Når de holder på i en time så er det ikke bare brisking de holder på med. Er kjempe spennende med egg! Håper de snart "går hele veien".
Snart ser du kanskje en ekstra stor hake på dubbe damen
Postet 01.09.08 kl 23:02
Jeg tror det bare er snakk om litt "slitte" finner etter slåssing.. Det er helt normalt i tropheus hverdagen.
Det kan selvfølgelig være snakk om finneråte, men jeg har aldri hatt det på tropheuser, eller hørt om noen som har hatt det for den saks skyld..
Som Vibeke sier, er det alltid lurt å salte hvis man er usikker.. Salt i riktige mengder skader ikke tropheuser, og holder eventuelle skader rene..
Men for all del, kom med et bilde så får vi se Men vedder en gruppe med pemba yngel på at det er slitte finner..
Jeg har ikke hatt duboisiyngel helt til de har blitt voksene, men tror nok at de må ha mistet alle prikkene før du kan begynne å se etter yngel dessverre..
Tropheusyngel bruker tid på å bli voksene, så tålmodighet er en dyd!
Det kan selvfølgelig være snakk om finneråte, men jeg har aldri hatt det på tropheuser, eller hørt om noen som har hatt det for den saks skyld..
Som Vibeke sier, er det alltid lurt å salte hvis man er usikker.. Salt i riktige mengder skader ikke tropheuser, og holder eventuelle skader rene..
Men for all del, kom med et bilde så får vi se Men vedder en gruppe med pemba yngel på at det er slitte finner..
Jeg har ikke hatt duboisiyngel helt til de har blitt voksene, men tror nok at de må ha mistet alle prikkene før du kan begynne å se etter yngel dessverre..
Tropheusyngel bruker tid på å bli voksene, så tålmodighet er en dyd!
Postet 01.09.08 kl 23:28
Takk for svar
jeg har dessverre mistet kameraet mitt i sjøen, så bilde blir litt vanskelig :S men jeg har fått studert fiskenene litt bedre, og ser at de med sår på finnene er ekstra utsatt for angrep fra den største hannen. Derfor tror jeg ikke at jeg foretar meg noen ting. Jeg tenker at viss slossingen fortsetter og jeg må salte hver gang jeg ser noen med sår på finnene, så blir det vel for mye salt? :P
Karet mitt er på 325 liter der det går 10 stk duboisi. Har hørt at det er for få fisk til dette karet, men jeg prøver
jeg har dessverre mistet kameraet mitt i sjøen, så bilde blir litt vanskelig :S men jeg har fått studert fiskenene litt bedre, og ser at de med sår på finnene er ekstra utsatt for angrep fra den største hannen. Derfor tror jeg ikke at jeg foretar meg noen ting. Jeg tenker at viss slossingen fortsetter og jeg må salte hver gang jeg ser noen med sår på finnene, så blir det vel for mye salt? :P
Karet mitt er på 325 liter der det går 10 stk duboisi. Har hørt at det er for få fisk til dette karet, men jeg prøver
Postet 02.09.08 kl 21:17
MortenhTakk for svar :-) jeg har dessverre mistet kameraet mitt i sjøen, så bilde blir litt vanskelig :S men jeg har fått studert fiskenene litt bedre, og ser at de med sår på finnene er ekstra utsatt for angrep fra den største hannen. Derfor tror jeg ikke at jeg foretar meg noen ting. Jeg tenker at viss slossingen fortsetter og jeg må salte hver gang jeg ser noen med sår på finnene, så blir det vel for mye salt? :P Karet mitt er på 325 liter der det går 10 stk duboisi. Har hørt at det er for få fisk til dette karet, men jeg prøver :-)
Har du mange gjemmeplasser som de utsatte fiskene kan gjemme seg bort...?
Du kan salte 0,2%, dvs. 200gram pr. 100 liter vann... Bruk vanlig Havsalt uten JOD.
Postet 02.09.08 kl 22:09
Postet 03.09.08 kl 07:44
yngel eller ungfisk kan være utrolig dum i hodet sitt, vi har en skikkelig tøff yngel eller dum yngel da. han går rett som det er i kamp med de største hannene har er maks 6 cm og den største hannen er 16 cm, til tider ser den yngelen ut til og ha mistet alt av ryggfinner, ser at han har vært ute på tokt igjen for den er helt hvit på ryggfinne, ser han tøffer seg med den meste terretorielle igjen nå, han liker ikke livet ser det ut til. blir ikke forundret om den ligger kverka en dag snart.
Men er det masse finneskader ha i litt salt så slipper du vertfall mere infeksjoner
varme hjelper på å få skadene til og gro.
Men er det masse finneskader ha i litt salt så slipper du vertfall mere infeksjoner
varme hjelper på å få skadene til og gro.
Postet 03.09.08 kl 12:02
Postet 07.09.08 kl 14:05
Endret: 07.09.08 kl 14:05