Hjelp til kjøp av ny pumpe/pumper

Har et Aquastabil akvarie 325 liter, som jeg har begynt å fylt opp med fisk nå, så skal jeg hente noen flere delfincikilder å slikt neste uke

Mitt første kar over 54 liter Har pumper med de tror jeg trengs å skiftes:P

Så hvilken pumper skal jeg gå for, innvedig eller utvendig?
Tenkte også å kjøpe luftpume for å drive litt pynt:P

Tenkte litt på å kjøpe innvendig? Men kan noen fortelle meg bakdeler og fordeler med disse? Eller bare si rett å slett va som er å anbefale av innvedige og utvendige pumper
Personlig synes jeg alt over 100l bør ha utvendig pumpe. Disse har større biologisk filtrering enn innvendige. Uansett hva du velger bør du ta produsentens maksanbefaling og dele på 2. Da har du (som oftest) den reelle akvariestørrelsen pumpen egner seg til.
PS: Det er nær sagt umulig og overdrive filtreringen. Filteret er "hjertet" i akvariet etter min oppfatning.
Jeg anbefaler uten tvil utvendig pumpe, grunnet større filterkapasitet. Eheim 2028 vil gjøre susen I tillegg kan du jo han en innvendig pumpe/powerhead for å få mere strøm i karet om du skulle trenge det.

link til filter:

Hmm
hvordan er det med støy på disse utvendige pumpene forhold til innvendig`?
Du hører den ikke, og om du har et 325l kar, så ville jeg ikke vurdert innvendig filter en gang. Jeg har en eheim 2028 og en 2224 i stua og jeg legger ikke merke til en gang at disse går.

Luftpumper til å drive stæsj i akvariet hører du deriomot:P. De durer og går.
Det er veldig lite støy, Og skulle du ønske å sove rett ved siden av den, kan du pakke dem inn i skumgummi el.l. Det er ikke like lett med innvendige pumper.

Vill anbefale en Eheim 2028 eller en 2217. (husk filtermedie)

Det finnes også andre brukbare filtre der ute, men det er Eheim som setter standarden.

Siden du har delfincichlider, betyr det enten at du har et Malawi-kar hvor det vil være mye fisk og lite planter, eller et kar med fisk som misstrives og derfor er ekstra tilbøyelig til å bli syke. I begge tilfeller trenger du god filtrering
Trygve Lillefosse
Det er veldig lite støy, Og skulle du ønske å sove rett ved siden av den, kan du pakke dem inn i skumgummi el.l. Det er ikke like lett med innvendige pumper.:-) Vill anbefale en Eheim 2028 eller en 2217. (husk filtermedie) Det finnes også andre brukbare filtre der ute, men det er Eheim som setter standarden. Siden du har delfincichlider, betyr det enten at du har et Malawi-kar hvor det vil være mye fisk og lite planter, eller et kar med fisk som misstrives og derfor er ekstra tilbøyelig til å bli syke. I begge tilfeller trenger du god filtrering


Jeg linka til eheim 2028 med filtermedia
:p
Ser desverre ut som jeg må bruke enda mere penger på akvariet:P hehe

Jaja ser nok ut som de fleste her går for utvendig filter så jeg tror nok jeg må kjøpe et sånt et, men holder det da med det filteret der eller skal jeg kjøpe 1 til filter eller bare ha en av de innvedige filtrene itilegg?
Er alltid greit å minne folk på det uansett.

Ellers er det lett for at en kommer over et filter i en annen nettbutikk som er uten filtermateriale og derfor (tilsynelatende)billigere..

Edit: Få med litt mere..

Dersom det blir litt mye penger, gå for 2217, det er veldig gode pumper til en rimelig penge. 2028 har litt flere finesser, men det er stort sett bare en gang eller to i året du merker noe til det.

Ideelt sett bør du ha mere enn ett slikt filter til et malawi-kar. Selv om jeg tror at det kan holde met ett. Men dersom du har et innvendig filter som gir god sirkulasjon sammen med det utvendige, burde du være i mål.

BTW: Så i en annen tråd at det var snakk om Malawi. Alltid greit å nevne siden disse har litt andre krav enn de fleste andre kar.
Trygve Lillefosse
Er alltid greit å minne folk på det uansett.:-) Ellers er det lett for at en kommer over et filter i en annen nettbutikk som er uten filtermateriale og derfor (tilsynelatende)billigere..


Hehe sant det
Steinar Rasmussen
Ser desverre ut som jeg må bruke enda mere penger på akvariet:P hehe Jaja ser nok ut som de fleste her går for utvendig filter så jeg tror nok jeg må kjøpe et sånt et, men holder det da med det filteret der eller skal jeg kjøpe 1 til filter eller bare ha en av de innvedige filtrene itilegg?


Kjøp deg et utvendig filter, og hvis du har et innvendig filter liggende så kan du ha de i også. Men du trenger ikke 2 innvendige filtre i tillegg til det utvendige. For det holder plenty, om ikke karet blir for overbefolket.
Hmm
Hmm, men holder det da met dette utvendige filteret?
Eller skal jeg kjøpe et innvedig filter, powerheads eller bare bruke en av de gamle innendige pumpen jeg har stående?
:p
Hvilken størrelse på innvendig pumpe eller powerheads da?
Noen annbefalninger mente jeg:P?

Men malawi trives de i strøm eller?
Steinar Rasmussen
Hmm, men holder det da met dette utvendige filteret? Eller skal jeg kjøpe et innvedig filter, powerheads eller bare bruke en av de gamle innendige pumpen jeg har stående?


Kjøp som sagt et utvendig, og putt gjerne et innvendig filter du har liggende i også. Det skader ikke.
Et annet alternativt er å fylle kortsiden/langsiden med blåsvamp og drive dette med Powerhead. Det er suveren filtrering etter min oppfatning.
Steinar Rasmussen
Hvilken størrelse på innvendig pumpe eller powerheads da? Noen annbefalninger mente jeg:P? Men malawi trives de i strøm eller?


Sett inn det utendige filteret i første omgang du så finner du ut hvordan det går. Og med et eheim 2028 skal dette gå veldig bra. Du trenger ikke legge så mye i å bruke innvendige filtre. Men har du som sagt et liggende, så kan du putte dette i.
:)
Takker for mange gode svar her

Går for 2217 siden penger ikke vokser på trær:P
Så dropper jeg luftpumpen siden den støyer litt, og bruker en av de invedige pumpene ilagmed den utvendige jeg skal kjøpe

Men må jeg ha innkjøringsperiode på pumpen da? siden den ene innvedige pumpen er i bruk til daglig slipper jeg vel dette? Mitt siste spørsmål:P
tender
Et annet alternativt er å fylle kortsiden/langsiden med blåsvamp og drive dette med Powerhead. Det er suveren filtrering etter min oppfatning.


Dette er jo også et alternativ, men stjeler mye plass i akvariet da.
Sant nok! Men filtreringen er alfa/omega synes jeg. Det finnes også måter å gjøre dette dekorativt på. Bakgrunn bl.a...

EDIT: Blåsvamp med powerhead er den billigste og mest effektive filtreringen. Det kommer an på hvor opptatt du er av det estetiske... på den annen side.. det er langt mer estetisk med blåsvamp enn fisk som ligger på ryggen i overflaten
tender
Sant nok! Men filtreringen er alfa/omega synes jeg. Det finnes også måter å gjøre dette dekorativt på. Bakgrunn bl.a... EDIT: Blåsvamp med powerhead er den billigste og mest effektive filtreringen. Det kommer an på hvor opptatt du er av det estetiske... på den annen side.. det er langt mer estetisk med blåsvamp enn fisk som ligger på ryggen i overflaten :)


Joa hehe, men en eheim 2028 e.l skulle nok klare strabasene likevel hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap