Sand snegler... noe jeg burde vite

Inaktiv bruker
titlen seier hva jeg lurer på

-"sand snegler noe jeg burde vite?
De kan formere seg som pesten.
Man behøver nødvendigvis ikke sandsnegler selvom man har sand.
zantoko
-"sand snegler noe jeg burde vite?

Ja, man deler ikke ordet "sandsnegler".... unnskyld, men bare måtte
jeg har sand i et akvarium nå, bør jeg da ha sandsnegler? har de en oppgave i sanden?
sessan
jeg har sand i et akvarium nå, bør jeg da ha sandsnegler? har de en oppgave i sanden?

du ikke sandsnegler, men de rydder opp i sanden, spiser grums, og gjør plantene glade. så det er jo kjekt å ha.
Sandsnegler spiser matrester, litt alger og nedbrutt plantemateriale. Så de er nyttige.

Problemet (slik jeg ser det) er at de formerer seg noe enormt, og de blir så uhorvelig mange. I de verste tilfellene kan man nesten se at sanden "koker" av snegler. Spesielt ved fôringstid, når man gir maller bunntabletter. Da er sandsneglene rundt maten med en gang, og trekker det ned under sanden for å forsyne seg i fred.

Døde fisk varer ikke lenge i et kar med sandsnegler. Så snart den døde fisken treffer bunnen, samler sneglene seg i sanden under den og graver. Etter 20-30 minutter er en fisk på 5 cm borte, trukket ned i mørket og spist opp på kort tid.

Det er altså ingenting som ligger og råtner urørt i et kar med sandsnegler. De er renovasjonsvesen de luxe.
Wikdahl
[QUOTE=zantoko] -"sand snegler noe jeg burde vite?

Ja, man deler ikke ordet "sandsnegler".... unnskyld, men bare måtte

Hihi, tenkte det samme...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap