Trenger tips til fisker i mitt nye akvarium

Heisann

Tenkte jeg skulle prøve å få noen tips jeg angående fiskesammensettning.

Jeg har et akvarium på 60 liter, hvor jeg har hatt diverse fisk, mollyer, platty i ulike varianter, samt to scalarer. Men i løpet av sommeren så har de to scalarene blitt boende alene.

Så her om dagen var jeg i butikken og tenkte at jeg skulle fylle opp med litt farge. Så da ble det 5 gullguramier, siden jeg trengte noen tøffe fisker sammen med scalarene. Og så kjøpte jeg et bar algespisere, ikke ansistrus, men de ligner, husker ikke helt navnet.

vel, dette ble så vellykket at jeg fallt for fristelsen og kjøpte et akvarum til, de hadde tilbud på europris. dette er også 60 liter, men mer moderne, og ikludert lys.

Så nå har jeg satt det opp med grus, og noen planter. Jeg har også tatt to bøtter vann fra det andre akvariet, og en del grums fra filteret, for å gi det en god start. fikk dette tispes i butikken.

Så nå må det jo stå en stund da. Men jeg har hørt alt fra 1 til 4 uker !! Jeg har jo hatt akvarium i mange mange år, men husker ikke helt hvordan jeg har gjort det i oppstarten.

Hvor lenge må jeg vente før jeg setter i fisk?

Og så var det fiskesammensettning da.

Det som er viktig for meg er fisk som viser igjen, for akvariet skal være vakkert og beroligende å se på.

jeg har tidligere prøvd meg på plattyer, og disse fåes jo i pene farger. guramier har jeg gitt opp for de tåler så lite. Mollyene er også pene. Slørhaler er pene men trives best sammen med sine egne. Neontetra har jeg prøvd, men disse forsvant liksom. har hatt scalarer og blågurami. norsk flagg tetra hadde jeg også med fine farger, men de spiste jo opp det som het planger i akvariet. Skal vi se, jo , jeg har hatt ildhale også men den var hissig ! pansermaller har jeg hatt, de gjøør ikke mye utav seg, men de er jo renholdsarbeidere. har prøvd noen tetraer, små og røde.

Så nå håpte jeg at jeg kunne få noen tips da, til ulike kombinasjoner som passer sammen gemytt messig, og som gir meg noe fint å se på
hvis du har hatt vann og grums fra filtere så vil jeg tenke meg at det tar 1 uke, hvis du ikke har hat grums i filtere og vann så er det minimum 2 uker.

så var det fiskene, guppy er jo en hardfør fisk som er enkel og vedlig fin å se på og de er vedlig livlig og viser deg ofte fram, og det er ikke sky
I følge denne og denne artikkelen tar det rundt 4-5 uker før akvariet er klart til å ta i mot fisk. Dette kan gå en del raskere om du stjeler litt grums fra et godt innkjørt filter. Ofte kan du da sette inn noen etter en dag eller to.

Understreker at det er veldig viktig å måle verdiene i karet ofte når du bruker denne siste metoden! Dvs at du må gå til innkjøp av dråpetester for nitritt og helst ammonium/ammoniakk også. I tilfelle overføringen av filterbakterier ikke fungerte etter hensikten så kan det oppstå dødelige mengder med disse stoffene og det er derfor viktig å oppdage dette tidligst mulig slik at du kan sette inn noen grep for å få fisken til å overleve.

Ellers så anbefaler jeg på det sterkeste at du leser om de forskjellige fiskene du allerede har i Fiskebasen. Legg spesielt merke til anbefalt minstestørrelse på akvariet de kan holdes i! I fiskebasen kan du også legge inn søk på fisk som kan passe i den størrelsen kar du har og få opp forskjellige arter som kan passe. Sjekk også at fiskene kan gå overens når det gjelder vannverdier og gemytt, og spør gjerne om sammensetningen vil fungere her inne på forumet før du løper å kjøper.
Må nok vente en stund en da da. akk ja, det står nå her med planter og steiner og er en liten levende oase i stuen min, blir bra når fiskene kommer

Men, det jeg tenker på er at jeg ikke vil kjøpe inn fisk, som gjør at det begrenser seg veldig hva jeg kan kjøpe senere.

Først og fremst vil jeg ha noe som synes. de 5 gullguramiene som jeg kjøpte og har i det andre akvarieet er nydelige og virkelig et syn for øyet. Så om jeg kjøper noen slike, er det da andre fiskesorter som jeg ikke kan ha sammen med dem?
Leste nå litt nøyere gjennom innleggene dine. Har jeg misforstått deg eller har du planer om å holde scalarer og gullgurami permanent i en 60 liter? I såfall så er dette veldig lite i forhold til anbefalt minstestørrelse på akvarium til disse fiskene (les i fiskebasen). De vil derfor ikke ha det særlig bra i et så lite kar. 60 liter er dessverre ikke så stort og jeg mener at det allerede må være overfylt med 2 scalarer? 5 gullgurami? og 2 algespisere/maller? Selv fordelt over to kar så vil jeg ikke anbefale flere fisk i disse. I tillegg så er det altså det at karene blir for små til artene du har valgt.

Det var vel ikke et slikt svar du ønsket deg, men dessverre så kan jeg ikke gi deg noe annet svar.
I følge dyrebutikken så var ikke dette noe problem :-/

Fikk beskjed om at siden jeg hadde scalarer , de er ikke så store , så måtte jeg ha tøffe fisker, og guramiene skulle være tøffe nok. Så det var det de anbafalte meg å kjøpe. Ingen som sa at 60 liter var for lite. Sukk, blir så irritert ! De burde jo ha litt bedre peiling da !

Butikken var forøvrig full av bittesmå akvarier i alle slags fassonger - og det er jo nesten dyreplageri å i det heletatt ha fisker i disse små karene. Jeg sa det til hun i kassen , men hun var ikke enig i det da ,..... de vil vel selge.

Skal de ikke ha litt peiling da?
Scalarer skal/må/bør ha minimums karr på 250 l.
Scalarer som går i så lite karr som 60 l vil ofte få deformerte finner og skjennerelt trives dårlig.
Noe man ser på veksten. Er en grunn til at de blir relativt små i små karr. De mistrives rett og slett.
Så uansett hva dyrebutikken sa til deg så er det fullstendig feil, ihvertfall ang scalarene.
Har selv en scalare på drøye 25 cm høy, tror du den hadde trivdes i et 60 l karr? Jeg tviller meget sterkt på det.
Dette er nok også et svar du ikke "vil"ha, men det er sanheten.
Vi akvarister bør virkelig sette oss inn i kravene til artene før vi kjøper de.
Det er og blir vårt eget ansvar.
Hadde du hatt hund f.eks en Rottweiler, hadde du satt den i en hundgård på 1x1 meter? Blir omtrent det samme som scalarer i et 60 l karr.
butikkene har ofte fisken i korte perioder og bryr seg sjelden med størrelsen som fisken trenger. men disse fiskene skal være for deg en god stund og dermed er det viktigere at de trives hos deg enn i en dyrebutikk.
les i fiskebasen om fiskene du har fra før og fuansett hva du gjør, stol aldri på en som jobber i dyrebutikk.
vent heller en dag ekstra med kjøper og les i fiskebasenm om fisken eller spør i forumet.
Du er dessverre ikke den første som har opplevd at informasjon fra butikk i beste fall er mangelfull. Tviler på at de er villige til å ta de i retur også

Heldigvis finnes det andre løsninger. Du kan enten selge de (Du kan legge inn gratis annonse her på AF under rubrikk), eller du kan kjøpe deg et stort nok akvarium

Deretter så kan du se om du finner noen som passer bedre i 60 literen.

Forresten, de mallene som butikken anbefalte, de skulle ikke tilfeldigvis være pleco eller gibbiceps vel?
Hehe nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte her . Jeg kjøpte to plecto ett eller annet, siden de ikke skulle bli så store, ansistrusen derimot ble stor sa de. Jeg har hatt ansistrus før mener jeg, og de var vel en 7-8 cm tror jeg, ble ikke store.

Trodde det var slik at fisker tilpasser seg karet de er i? Det har jeg iallefall fått høre alle år med akvarie, dvs i overkant av 15 år. men jeg har bare hatt fisker i selskapsakvarie, ikke noe avansert. Glad jeg fant dette forumet.

Vel, de pelcto et eller annet jeg har ( regner med at de er der, men jeg ser de ikke), var vel rundt 6 cm tror jeg.
De kan bli hele 50 cm så de passer nok godt i 60 liter med vann ;b
Ancistrus kan bli rundt 15 cm og anbefalt minimum akvariestørrelse er altså 60 liter. Den butikken din høres veeeldig lite seriøs ut.

At fisker kan tilpasse størrelsen etter akvariet er til en viss grad sant for noen arter. Dette kommer av at fisker i trange forhold utskiller en type stresshormon som påvirker veksten, har jeg lest. Enkelt sagt så stopper de i veksten i håp om å overleve til forholdene blir bedre. De har det altså ikke spesielt bra for det.

Dette gjelder i mindre grad pleco og gibbiceps siden de vokser temmelig mye uansett. Jeg har forresten også lest en historie her inne om en scalare som hadde blitt holdt i et lite kar hele livet. Den hadde ikke stoppet stort i veksten og siden karet var så lite så stakk ryggfinnen opp av vannet og bukfinnene i bunnen, selvfølgelig ganske misdannede begge to. At fisker overlever i altfor små akvarium betyr altså ikke det samme som at de har det bra og trives.

Du får klikke deg inn på linkene jeg har lagt inn og lese deg til masse god kunnskap, og har du mulighet så ta pengene dine til en annen dyrebutikk når du skal kjøpe noe.
Huffameg ! Håper ikke de blir digre da ! Da får jeg panikk tror jeg , små er de ok ...men store , hjeeelp sier jeg da. Finner de foresten ikke igjen, de er gode til å gjemme seg :-/

Scalarer har jeg hatt i det akvariet mange ganger før, men aldri opplevd missdannede finner, jeg kjøper aldri store scalarer. kroppen på de jeg har nå er vel henholdsvis 3 og 4 cm, med finnen utenom.

Leste et sted at det var lurt å sette inn noen fisk i det nye, så jeg har hatt oppi filtergrums, og en halv bøtte "gammelt" akvarievann, og kjøpte 6 saksetetraer
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap