Skifte lys i 350 liter fra t8 till t5

Hei, jeg har tenkt til å skifte lys ifra t8 til t5 fordi nå så vokser ingen planter og alle visner etter en stund i akvariet:/ men da trenger jeg jo hjelp av dere! jeg har et armatur som har en ''kasse'' hvor selve lys boksen sitter og utenfor denne boksen er disse lysrøra festet. er det noen som har noen ideer om hvordan jeg skal gjøre dette?

Legger ved noen noen bilder som gjør det litt lettere å forstå.

-Lars
Det ser supergreit å bygge om til t5 denne lystoppen din.
Forsenkningen der reaktorene står nå, legger du bare den elektroniske ballasten til t5 rørene.
Arcadia bla har t5 sett der en ballast kjører to rør.
Alt ettersom hvor lange de rørene du har og hva du eventuelt har av ekstra lengde å gå på kan du sannsynligvis bruke 2x54W.
Kjøper du reflektorer i samme slengen får du ett realt løft i lysutbytte.
Husk at det melder seg andre problematikker når du oppgraderer lyset slik som tilførsel av Co2 og eventuell plantenæring i form av NPK.
Lykke til!
Plussmedlem
Lars SF
Hei, jeg har tenkt til å skifte lys ifra t8 til t5 fordi nå så vokser ingen planter og alle visner etter en stund i akvariet:/

Planter vokser utmerket i T8 også
Kan hende det er en idé å skifte lysrørene med noen bedre enn de du har.
Et lysrør er ikke bare et lysrør.

En god plantenæring er også fornuftig.
så det er ikke nødvendig for meg med T5? har du isåfall noen lysrør og anbefale? ser ikke ut til at mine duger til noe som helst

Takker for informativt innlegg Jan Ove
Bare det å sette på reflektorer vil hjelpe. Har selv temmelig lite lys i karene mine, bruker T8 lysrør med reflektorer, og har ingen co2-tilførsel, men ved å velge lettholdte planter som tåler mindre lys og gjødsle riktig så har jeg likevel bra plantevekst

Ønsker du derimot å holde vanskelige planter, kanskje prøve deg på plantekar med co2-tilsetning osv. så kan du tenke mer på å føye til mer lys.

Jeg er veldig fornøyd med Hagens T8-rør, har forskjellige sammensetninger av disse i karene mine. Her finner du en produktomtale på de. Det anbefales å skifte lysrør (og tennere) årlig.
Plussmedlem
Lars SF
så det er ikke nødvendig for meg med T5? har du isåfall noen lysrør og anbefale?

Jeg bruker også lysrørene som Tante Astrid linker til (i kombinasjon med Arcadia reflektorer).
Plantene vokser mer enn nok hos meg (selv med T8).
Tusen takk for ekstremt gode råd alle sammen! byttet idag til power Glo og Life-glo lysrørene du linket til og det ble en enorm forskjell! tusen tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap