Trenger hjelp til oppsett av am top 3338

Hei har kjøpt meg pumpe i dag og lurer på oppsettet.
Jeg har tatt makaroniene i nederste kurven og satt det svarte filteret oppå dette.
Så har jeg kjøpt noe som heter Zeolite fra Prodac ( det er hvite steiner som ligger i poser 2 stk ) det skulle jeg ha i kurv 2 men det jeg lurer på er om jeg skal legge de ned sammen med posene eller skal jeg helle steinene oppi kurven. I den øverste skal jeg bare ha det hvite filteret som fulgte med ?
Kulene tar du ut av posen. Personlig hadde jeg droppet den svarte. Det er antagelig kullfilter og brukes når du skal fjerne medisinrester etc. Bruk heller et lag med blåsvamp, så får du god mekanisk filtrering i tillegg til den biologiske.
prøver å sørfe litt på sidene her og der ser jeg at det svarte filteret er et vanlig filter og ikke kullfilter. det er ikke kuler men små steiner jeg er redd dem vil dette gjennom hullene i kurven. posen steinene ligger i er en vatt pose.
er det ingen som har Zeolite steiner fra Prodac i pumpene sine ?
Nettopp selv startet et filter fra am top.
Det første jeg gjorde var å kjøpe filter substrat til alle kurvene.
Kast ut den orginale svampen og fyll opp med biologisk filtermedium.
Da blir det plass til enda flere "snille"bakterier og du kan kjøre pumpen betydelig lengre før du evt må rense den.
Når utvendige filtre går tette så er det den orginale svampen som er tett.
Men vis du ikke er så "nøye"på om du må rense filteret 2 ganger mer i året, ja da bruker du den svampen.
Du sier du er redd for at dette filtermediumet skal falle igjennom sprekkene i filterkassene, er ikke det bare å prøve, da ser du jo om dem er for små til å ha uten posen rundt.
Enkelt og greit, eller?
Hmmm
Jeg skal hente am top 3338 neste fredag sammen med div malavi å ciklider.

Men så tenkte jeg å kjøpe filtermateriale på nett pga dette er jo sikkert mye billigere?

Hvor mye volum er det i de forskjelige 3 kurvene på am topen?

Lurte på å kjøpe en sånn her pakke for det er jo billig?

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=230&produktid=1910&Navn=09.%20Eheim%20filtermatr.&HKatID=24

er heilt nybegynner så har ikke peiling på noe av dette:P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap