Helt grønn på måling av vann verdier:p

Hei!

Fikk mitt første tetra labsett idag, og tenkte jeg skulle hive meg ut i måling av vannverdier og tenkte dette kan da vel ikke være noen sak.
Åpner esken og kikker med store øyner på dråpetestene mine og gliser:P
Tenker at jeg kan like godt gjøre det skikkelig med en gang og tar frem bruks anvisningen og begynner å bla...
Blar forbi tysken.. blar forbi fransken, blar forbi hollansken og forbi italienske .. og der var bruksanvisningen ferdig:P
bilder har di også vært sparsomme med:P

så jeg begynte med godt mot på PH'n, den gikk greit for der fulgte det med en tabell, fortsatte på NO2 og der ser jeg at det er 2 flasker og di er merket 1 og 2, så jeg tar noen dråper av flasken med 1 tallet på og samme med 2'eren.

Greit nok tenker jeg. men når jeg skal begynne på KH og GH, så er det bare dråpeting men ingen måleblankett som en kan se hvordan det ligger ann.

Så jeg lurte på om noen av dere kan hjelpe meg litt her?
Som sagt tidligere jeg har nettop startet opp igjen med akvarium hoppyen etter å ha gått på noen (endel) smell tidligere, og skal nå gjøre det skikkelig.
Ingen snarveier

Lurer Litt på hvor mange dråper av hver og litt sånn, og hvilke farger som skal komme og hvilke som ikke skal komme:P

takker

Nitrittestresultatet ditt tilsier hvert fall at du har skyhøye nitritverdier og sporenstreks burde byttet en god del vann veldig ofte i tiden framover. De vanligste er vel 50% første dag og så 30% daglig til verdien er fin (lys gul, den øverste på målearket).

No2-testen:
5 ml vann i målebegeret. Så sju dråper av flasken merket 1. Rist godt, vent noen sekunder og tilsett sju dråper av flasken merket 2. Vent et par minutter og les av mot målearket. Alt annet enn lys gult/mindre enn 0.3 er ikke bra og bør resultere i umiddelbart vannbytte.

Vipsen
Nitrittestresultatet ditt tilsier hvert fall at du har skyhøye nitritverdier og sporenstreks burde byttet en god del vann veldig ofte i tiden framover. De vanligste er vel 50% første dag og så 30% daglig til verdien er fin (lys gul, den øverste på målearket). No2-testen: 5 ml vann i målebegeret. Så sju dråper av flasken merket 1. Rist godt, vent noen sekunder og tilsett sju dråper av flasken merket 2. Vent et par minutter og les av mot målearket. Alt annet enn lys gult/mindre enn 0.3 er ikke bra og bør resultere i umiddelbart vannbytte.

Setter pris på bekymringene dine men dette er et kar som holder på å bli kjørt inn, så det er ingen som lider noen nød her så vannbytte er ikke nødvendig

Og disse andre testene hvordan mixes disse og leses dem av? synes det er dårlig at det ikke fulgte med noen plansje der. (men det trengs kanskje ikke)
iDuddits.
Setter pris på bekymringene dine men dette er et kar som holder på å bli kjørt inn, så det er ingen som lider noen nød her:) så vannbytte er ikke nødvendig:)

Annet enn sneglene dine

Og disse andre testene hvordan mixes disse og leses dem av? synes det er dårlig at det ikke fulgte med noen plansje der. (men det trengs kanskje ikke)

Gh og kh-test trenger ikke plansje. Her fyller du målebegeret med 5 ml vann og drypper oppi én og én dråpe og rister i mellom. Tell antall dråper du må dryppe oppi til vannet brått skifter farge - antall dråper tilsvarer kh/gh.
Vipsen
[QUOTE=iDuddits.]Setter pris på bekymringene dine men dette er et kar som holder på å bli kjørt inn, så det er ingen som lider noen nød her:) så vannbytte er ikke nødvendig:)

Annet enn sneglene dine

Gh og kh-test trenger ikke plansje. Her fyller du målebegeret med 5 ml vann og drypper oppi én og én dråpe og rister i mellom. Tell antall dråper du må dryppe oppi til vannet brått skifter farge - antall dråper tilsvarer kh/gh.

Åh, jeg har hørt at di er så hardføre at di ikke brydde seg om nitritt?
har jeg misforstått totalt?
Og Jeg synes det var veldig vanskelig å måle GH'n for synes bare vannet blir litt å litt grlnnere for hver dråpe, skifter ikke farge plutselig?

noen tips? :P
At du har gh på tilnærmet null, eller i alle fall veldig lav, og vanskelig å måle. Sånn har de fleste det, her til lands
På dråpe nummer 1 og 2 blir vannet heeeelt lyse rosa, og på dråpe 5 - 6 vil jeg si den begynner å bli grønt.

(Tester nå i et rekekar jeg holder på å kjøre inn. har gått i ca.2 uker å har ingen utslag på nitritt, har nitritt toppen vært her elle kommer den nå? i det store karet som har stått i ca. en uke var nitritten 0.8mg/l)
Enn hvis vannet blir rødt med en gang på en GH test?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap