Lite spørsmål angående sandsnegler:p

Fikk noen sandsnegler i posten igår, tilvente dem vannet som en skal med fisker, og det var greit. når jeg slapp dem oppi så dalte dem ned på sanden og gravde seg ned, men nå idag så synes jeg at mer enn halvparten av dem kryper på glasset og kanskje en 10-13 stk ligger oppe i vannoverflaten, virker som om di vil ut:P

noen som har noen erfaringer angående dette?
Når dette skjedde mine hadde jeg høye nitrit/nitratverdier (noe som vises i testresultatet i den andre tråden din). Jeg ville byttet halvparten av vannet med en gang og fortsatt å bytte en del vann hver dag framover.
Hvor lenge har karet ditt vært i gang?
Nytt akvarie? Da har de lite mat i sanden, og er på matauk.. Slipp ned en malletabelett, eller to, etter mørkets frembrudd, så ser du ikke dem så mye. Meeen, vent til du har fått orden på nitritten! Den kan gjøre dem veldig aktive, den også, sånn at de vandrer også når det er lyst.. Mine vandrer på dagen når det har blitt for mange av dem. Blir vel sultne, stakkar..
Som jeg skriver i den andre tråden ang. vann verdier så trodde jeg at sandsneglene var så hardføre at di tålte høye nitritverdier
stemmer det eller kan en kalle dette får snegle-plageri?

hadde håpet på å slippe disse hyppige vannbyttene i innkjøringsfasen da jeg nettop (mandag) opererte skuldra:P
De er ikke spesielt glade i nitritt, nei.. Vannbytte trenger ikke medføre mer bæring enn det å dra en slange bort til karet, bruke hevertmetoden, og la enden gå i en sluk/vask/ut vinduet. Samme slangen brukes til å fylle vann, rett fra kranen. Been there, done that, still do!
Modern
De er ikke spesielt glade i nitritt, nei.. Vannbytte trenger ikke medføre mer bæring enn det å dra en slange bort til karet, bruke hevertmetoden, og la enden gå i en sluk/vask/ut vinduet. Samme slangen brukes til å fylle vann, rett fra kranen. :) Been there, done that, still do!

sant nok menne bare tenker på kan jeg bruke hageslangen fremdeles når jeg har kryp og fisk i akvariumet? tenker på at det er en gammel slange og slikt?
Bruker slange i rekekar også, jeg.. Men, der har jeg et powerhead i bruk når jeg fyller (pumper vann fra et plastkar kjøpt på Europris el.no), vannet blir mellomlagret til dem. Mulig det ikke er nødvendig, men jeg gjør det likevel.. Bruker samme metode i alle kar, bytter bare slange ettersom, er litt opptatt av å ikke spre evt uhumskheter fra ett kar til ett annet.
Modern
Bruker slange i rekekar også, jeg.. :) Men, der har jeg et powerhead i bruk når jeg fyller (pumper vann fra et plastkar kjøpt på Europris el.no), vannet blir mellomlagret til dem. Mulig det ikke er nødvendig, men jeg gjør det likevel.. ;) Bruker samme metode i alle kar, bytter bare slange ettersom, er litt opptatt av å ikke spre evt uhumskheter fra ett kar til ett annet.

Har hørt noen rykter om at det kan være lurt å lagre vann over natten for så å ha i karene? stemmer dette?
Ja og nei.. Avhenger av hva man har i karene, om vannet skal tilsettes noe før man bruker det, om det må luftes for å få ut evt klor, og om man gidder.. Er vel ingen fasitsvar på dette. Det er bare rekene som får mellomlagret vann her, og helt hvorfor de får det, vet jeg ikke, men det har blitt sånn. Er vel ute etter temperaturen, mer enn tilsetninger. Innbiller meg at de er mer vare for brå endringer, enn mange av fiskene mine.. Lar kaldt vann stå med brusesten i 18 timer, sånn omtrent, så bruker jeg det. Har litt lavere temp enn vannet i karet, men ikke så mye at rekene ser ut til å bli stresset av det. De kravler rundt og driver med sine reketing under hele prosessen..
har bare sånn luftfilter/boblefilter, er dette en dårli idè eller er det godt nok?
hvor stort rekekar har du, og hvor mange reker har du i det?
Mitt rekekar er på 50 liter, men har ett på 5 som det også går reker i, samt i nesten alle de andre karene.. Har sett på bildet du sendte på mail karet ditt egner seg ypperlig til reker.
iDuddits.
[QUOTE=Modern]De er ikke spesielt glade i nitritt, nei.. Vannbytte trenger ikke medføre mer bæring enn det å dra en slange bort til karet, bruke hevertmetoden, og la enden gå i en sluk/vask/ut vinduet. Samme slangen brukes til å fylle vann, rett fra kranen. :) Been there, done that, still do!

sant nok menne bare tenker på kan jeg bruke hageslangen fremdeles når jeg har kryp og fisk i akvariumet? tenker på at det er en gammel slange og slikt?

Pass på at det får rent litt friskt vann gjennom slangen før du fyller på, så bør du være safe.
Tilfeldig bekjentskap
© Stein Woldseth
Reklame for plussmedlemskap