Utvendig pumpe - for stor?

Ser at tropehagen kjører kampanje med 50 % på sine utvendige am-top pumper. Sikler litt etter "AM-Top Ytterfilter - 600 l/t", som egentlig er beregnet på et akvarium på 200-250 liter (minste de har), mens vårt er bare 92 liter. Vil dette kunne gå, eller blir den altfor kraftig?

http://www.akvarieshopen.com/amtop-ytterfilter-600-lt-p-28.html?osCsid=2e1c7eebf3687310860aa86914fecfa7

Ypperlig pumpe til deres 92 l karr.
En generell ting om filter og kapasitet:

Produsent måler liter/time uten filtermedia (dvs. uten motstand). Da er det naturlig nok slik at innen du har fått satt opp filtermedia, og dette har samlet opp litt slam, så går liter/time drastisk ned. I tillegg overdriver de en del når de oppgir max størrelse på akvarium. siden max størrelse og l/t henger sammen.

Enig med Ken - perfekt filter for et kar på rundt 100 liter Dte er godt mulig at du føler det er "storm" nedi der i begynnelsen, men det er bare frem til pumpa har gått seg til. Mulig det er muligheter for å strøpe utstrømmen litt også, så kan du heller øke på etterhvert som motstanden i filteret øker.

Jeg har brukt tetratec 1200 i min 110 liter. Dette filteret er oppgitt til 1200 l/t og akvarier opp til 500 liter. Det ble faktisk bra i mitt kar
Må legge til: det er klart det var god strøm i dette karet, og jeg tror ikke ex 1200 er nødvendig i en 110 liter! Hadde jeg hatt små stimfisk hadde nok disse fått nok trim i strømmen men det var ikke slik at plantene lå langflate heller, liksom Denne pumpa ble kjøpt brukt og hadde nok en skade, for den begynte å lekke. Nå har jeg tetratec ex 600, som kan sammenliknes i spesifikasjoner med den pumpa du spør om
yey! okei tusen takk for raske svar! da blir vi nok å kjøpe ser jo uendelig mye penere ut også.

(Ken; kjenner ikke igjen navnet ditt, men jeg er fra mysen jeg og
Plussmedlem
Har tenkt å sette inn 3337 1000l/t i mitt 110liter's kar... Mer filtervolum uten at det koster noe særlig mer... Syns egentlig ikke det blir noe for mye heller, med tanke på sirkulasjon. Har Fluval 4+ (1000l/t) og ei sirk.pumpe (700l/t) der nå.
spurte de i butikken, nemlig, og de sa at de trodde den til 200-250 l kar kunne bli for kraftig.. men det er jo ikke alltid de har hatt rett :]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap