Sorte loddrette striper på discus - hva signaliserer de?

Jeg overtok ett 240l akvarie for litt siden, og fikk med bla. ett discus-par.
De er rød/oransje - turkise. men etter alt ståheiet og roen hadde senket seg, begynnte de å få sorte loddrette striper langs kroppen.

Hva signaliserer de med disse stripene?
Tror de skal ha dem. Er jeg helt på jordet eller er forskjellen på heckel og discus de stripene?
Den er grei nok at de skal ha dem.

Det jeg lurer på er hva de signaliserer når strekene er sterke eller når de er borte vekk..
Nå har jeg ikke discus selv, men mener å ha lest at disse stripene kalles "stresstriper" og vises tydelig når fisken er stresset eller utilpass. Det å flytte er jo som kjent stressende for all fisk, inkludert discus. Forhåpentligvis vil de falle til ro og stresset avta etter hvert.

Discusfolket får korrigere om jeg tar feil
Inaktiv bruker
når jeg kjøpte en mossambicus hann var han svart blå å fin i butikken, men når han kom hjem var han like grå som hunnene, men det ordna seg etter en halvtime det er nok bare stress som gjør dette
De fleste har disse stripene mer eller mindre.
Men vis de brått har begynt å vise disse så er det tegn på at diskusen er stresset og eller føler seg utilpass på en eller annen måte.
Kan jo begynne med å måle alle vannverdier.
Hvilken temp har du i karret?
Discusen er nå solgt. Vannverdiene var innenfor de verdiene som discusen skulle ha. Det var nok stress som var problemet, men nå er problemet løst
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap